۵ اشتباه که رشد شغلی توسعه‌دهندگان را متوقف می‌کند


۱۳ خرداد ۱۴۰۰
۵ اشتباه که رشد شغلی توسعه‌دهندگان را متوقف می‌کند

اکثر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، تمام تلاش خود را برای رشد سریع‌تر در سال‌های ابتدایی به‌کار می‌گیرند اما پس از کسب برخی موفقیت‌ها شاهد کاهش فعالیت این افراد هستیم و حتی برخی از آن‌ها به‌طور کامل انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهند زیرا نمی‌توانند آنچنان که انتظار داشته‌اند، پیشرفت کنند.

این روند به‌مرور زمان باعث برخی اشتباه‌های آگاهانه یا ناآگاهانه می‌شود که رشد شغلی این توسعه‌دهندگان را کاملا متوقف می‌کند. حال ما در این مقاله به ۵ اشتباه رایج می‌پردازیم که شما با دانستن آن‌ها می‌توانید از توقف رشد شغلی خود در حوزه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار جلوگیری کنید.

۱) کنار آمدن با یک نقش ثابت

چیزی که رشد نمی‌کند، درحال مرگ است.

صنعت نرم‌افزار کاملا از پدیده‌ی فوق پیروی می‌کند و این موضوع باعث ایجاد برخی باید‌ها می‌شود مثلا شما باید به‌طور مداوم دانش و تخصص خود را ارتقا دهید یا همیشه همگام با دنیای فناوری درحال تغییر باشید.

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، اغلب توسعه‌دهندگان در طول روزهای ابتدایی کار خود تلاش زیادی می‌کنند زیرا آن‌ها مشتاق یادگیری هستند و دوست دارند به فرد کارآمدتری تبدیل شوند اما پس از مدتی این تلاش‌ها بسیار کم‌تر می‌شود زیرا دیگر کسی دوست ندارد که از منطقه‌ی امن خود خارج شود.

حال به‌عنوان یک توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار که باید همیشه و به‌طور مداوم دانش خود را ارتقا دهید این عدم تمایل برای پذیرش چالش‌های جدید باعث توقف رشد شغلی شما خواهد شد و حتی می‌تواند جایگاه شغلی شما را تهدید کند زیرا شما فقط تا زمانی که فرد کارآمدتر و فعال‌تری وجود نداشته باشد می‌توانید این جایگاه شغلی را حفظ کنید. درنهایت زمانی که برای افزایش توانایی‌های خود تلاش نمی‌کنید، جایگزین شدن شما با یک شخص بهتر آنچنان هم دور از انتظار نیست.

۲) فرار از پذیرش مسئولیت‌ها

بدون شک افراد مسئولیت‌پذیر در هرجایی که باشند، پیشرفت خواهند کرد بنابراین می‌توان گفت که توسعه‌دهندگان مسئولیت‌پذیر نیز فرصت‌های بیشتری برای رشد دارند.

اما در همین حال برخی توسعه‌دهندگان با فرار از مسئولیت‌هایشان نمی‌توانند کارها را به‌تنهایی انجام دهند و باید یک نفر به‌طور مداوم میزان پیشرفت آن‌ها در کارها را پیگیری کند. حتی این افراد مسئولیت خطاهای برنامه را قبول نمی‌کنند و باید همیشه آماده‌ی شنیدن بهانه‌های آن‌ها باشید.

یک روش مطمئن برای از بین بردن شخصیت کاری و حرفه‌ای هر فرد را می‌توان تلاش برای فرار از مسئولیت دانست زیرا اعضای تیم و مدیران آن‌ها به‌راحتی متوجه بهانه‌هایشان خواهند شد. عدم صداقت برای فرار از پذیرش مسئولیت‌ها نمی‌تواند به کسی در رسیدن به هدف‌هایش کمک کند و رشد شغلی این افراد را به‌طور کلی مختل خواهد کرد.

۳) عدم اشتراک گذاری دانش

دانش و توانایی اعضا تنها سرمایه‌ی بی‌بدیل یک سازمان است. بهره‌وری سرمایه هر سازمانی به این موضوع وابسته است که افراد به‌طور موثر توانایی‌های خود را با کسانی که می‌توانند از آن استفاده کنند، به‌اشتراک بگذارند.

Andrew Carnegie

همه‌ی ما این ضرب‌المثل ایرانی را شنیده‌ام که توانا بود هرکه دانا بود بنابراین زمانی که دانش میان همه‌ی افراد تیم تقسیم شود، کل تیم رشد خواهد کرد.

بااین‌حال برخی از توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند که چیزی درباره‌ی تخصص خود به‌اشتراک نگذارند یا حتی این ایده وجود دارد که برخی افراد می‌خواهند آموخته‌هایشان را فقط برای خودشان نگه دارند.

درنهایت این توسعه‌دهندگان با عدم اشتراک‌گذاری دانش خود بر روی تیم و حتی عملکرد خود تاثیر منفی می‌گذارند زیرا اعضای دیگر تیم باید وقت خود را صرف پیدا کردن جزئیاتی کنند که هم تیمی آن‌ها به آن تسلط دارد و این موضوع به مرور زمان باعث می‌شود که دیگر اعضای تیم، آن توسعه‌دهنده را به‌عنوان هم تیمی خود محسوب نکنند.

۴) ضعف در مدیریت زمان

مهارت مدیریت زمان برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بسیار ضروری است زیرا بیشتر اوقات از شما خواسته می‌شود که زمان انجام کارها را تخمین بزنید و همچنین در این میان باید زمانی را به یادگیری موضوع‌های جدید اختصاص دهید.

حال ضعف در مدیریت زمان باعث رخ دادن اشتباه‌های بزرگی می‌شود که حرفه‌ی کاری یک توسعه‌دهنده را نابود می‌کند بنابراین اگر نمی‌دانید که چگونه زمان را مدیریت کنید توصیه می‌شود از مدیر یا مدیران تیم خود کمک بگیرید زیرا آن‌ها به‌دلیل تجربه‌های بیشتر در مدیریت کارهای زیاد می‌توانند کمک موثرتری به شما کنند.

همچنین با سپردن برخی وظایف به افراد دیگر تیم می‌توانید زمان خود را کمی آزاد‌تر کنید و از آن برای یادگیری موضوع‌های جدید یا تمرکز بر روی کارهایی که به تخصص شما احتیاج دارند استفاده کنید.

۵) مشکل‌های رفتاری

نوع رفتار و نحوه‌ی برخورد در تمام حرفه‌ها بسیار حائز اهمیت است. برای مثال در توسعه‌ی نرم‌افزار باید به‌طور مستقیم با اعضای تیم توسعه و صاحبان محصول همکاری کنید. این موضوع باعث می‌شود که رشد شما فقط به توانایی کدنویسی شما وابسته نباشد. علاوه‌براین توسعه‌دهندگان باید انتقادپذیر باشند و از بازخوردها به‌طور سازنده‌ای استفاده کنند.

جمع‌بندی

با پنهان کردن یا نادیده گرفتن ضعف‌ها نمی‌توانید مهارت‌های خود را بهبود ببخشید یا در حرفه‌ی خود رشد کنید و همچنین پنهان کردن ضعف‌ها فقط برای مدت کوتاهی شما را نجات می‌دهد و درنهایت این ضعف‌ها در عملکرد شما تاثیر منفی خواهد داشت.

با شناخت نقاط ضعف خود می‌توانید زمینه‌هایی که باید در آن‌ها پیشرفت کنید را به‌سرعت شناسایی کرده و با برطرف کردن آن‌ها به اهدافی که برای خود تعیین کرده‌اید، برسید.

منبع: https://betterprogramming.pub/5-mistakes-that-can-stall-your-career-growth-as-a-programmer-f721ddb1d187

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi

همراه شما هستیم

در خصوص سفارش یا استفاده از سرویس‌ها سوالی دارید؟
تلفن واحد فروش:
۰۲۵-۳۳۵۵۷۶۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)
تلفن واحد فروش: ۳۳۵۵۷۶۱۹-۰۲۵ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)