پشتیبانی از PHP و Flask، مشاهده‌ی مشکلات امنیتی پکیج‌های npm و امکانات بیشتر

یک ماهی از آخرین بروزرسانی‌های ما گذشته است. در طی این مدت، تیم ما مشغول پیاده‌سازی قابلیت‌ها و امکانات درخواستی شما بوده است. مهرماه نه تنها شروعی برای معرفی قابلیت‌های جدید و نوآورانه‌ است بلکه تولد یک‌ سالگی سرویس ابری لیارا هم هست.

در طول این یک سال، در کنار شما، لیارا به این نقطه رسیده‌است. نقطه‌ای که در آن می‌توانیم به خود ببالیم که یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین سرویس‌های ابری ایرانی را به شما ارائه می‌کنیم.

در ادامه امکانات جدید و بروزرسانی‌های لیارا را معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید.

مشاهده‌ی مشکلات امنیتی پکیج‌های npm

اگر برنامه‌ای را با Node می‌نویسید، احتمالا هر روز از npm استفاده می‌کنید. پکیجی را پیدا می‌کنید و بلافاصله نصب می‌کنید. از آن استفاده می‌کنید و برنامه‌ی‌تان را پیش می‌برید. این پکیج‌ها به ما کمک می‌کنند تا با سرعت بیشتری بتوانیم برنامه‌ی‌مان را توسعه دهیم و چرخ را دوباره اختراع نکنیم.

اما قابل انکار نیست که بسیاری از این پکیج‌ها دارای مشکلات امنیتی هستند و بسیاری از این مشکلات امنیتی هم بعدها در نسخه‌های جدیدی که ارائه می‌کنند رفع می‌شود. اما شما چگونه می‌توانید مطمئن شوید که نسخه‌ی فعلی پکیج‌هایی که نصب کرده‌اید دارای مشکل هستند یا نه؟ چگونه می‌توانید متوجه شوید که آیا راه حلی هم برای این مشکل وجود دارد یا نه؟

باید اعلام کنیم که از این پس لیارا در این زمینه گزارشات کاملی را در اختیارتان قرار می‌دهد. با همان دستور ساده‌ی لیارا دیپلوی کنید و در پنل کاربری‌تان گزارش را مشاهده کنید.

بخش گزارش مشکلات امنیتی پکیج‌های npm در لیارا

نه تنها مشکلات امنیتی پکیج‌ها بلکه تا حد امکان، لیارا سعی می‌کند که راه حل مناسبی را هم در اختیارتان قرار دهد. در اکثر مواقع با وارد کردن دستوری که لیارا به شما پیشنهاد می‌کند، مشکل قابل رفع است.

این قابلیت در حال حاضر فقط برای برنامه‌های NodeJS ارائه شده‌است. زبان‌ها و پلتفرم‌های دیگر هم در دستور کارمان قرار دارد و به زودی قرار است ارائه شوند.

برای اطلاع از نحوه‌ی فعال‌سازی این قابلیت به مستندات بخش توضیحات و نکات تکمیلی NodeJS مراجعه کنید.

آی‌پی ثابت اشتراکی

در یک سرویس ابری مانند لیارا، تعداد زیادی سرور به یکدیگر متصل شده و برنامه‌های شما در آن‌ها اجرا می‌شوند. لیارا با توجه به ظرفیت موجود در هر سرور تصمیم می‌گیرد که بهترین سرور برای اجرای برنامه‌ی شما کدام است و در نهایت برنامه‌ی شما را در آن اجرا می‌کند. در صورتی که برنامه‌ی‌تان را ری‌استارت کنید و یا عملیات استقرار جدیدی انجام دهید، لیارا ممکن است برنامه‌ی شما را به سرور دیگری که ظرفیت بیشتری دارد منتقل کرده و در آنجا اجرا کند.

همه‌ی این‌ها به این معنی است که هیچ تضمینی وجود ندارد که برنامه‌ی شما همیشه دارای یک آی‌پی مشخص باشد. این ویژگی به ذات بد نیست بلکه باعث می‌شود شما بتوانید از انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری سرویس ابری لیارا نهایت استفاده را داشته باشید. اما گاها پیش می‌آید که شما نیاز دارید که برنامه‌ی‌تان حتما در یک آی‌پی مشخص و ثابت اجرا شود و تغییر نکند. برای مثال، بعضی بانک‌ها انتظار دارند که آی‌پی برنامه‌ی‌تان را به آن‌ها بدهید تا درگاه پرداخت را برای‌تان فعال کنند.

لیارا این امکان را برای‌تان فراهم کرده که هر زمان که نیاز داشتید بتوانید با یک کلیک آی‌پی ثابت اشتراکی برای برنامه‌ی‌تان تهیه کنید. در این صورت تمام درخواست‌های خروجی شما با یک آی‌پی مشخص خواهد بود. برای فعال‌سازی این قابلیت به صفحه‌ی تنظیمات برنامه مراجعه کرده و روی فعال‌سازی آی‌پی ثابت کلیک کنید.

پشتیبانی از پلتفرم‌های PHP و Flask

لیارا از همان روز اول از برنامه‌های Laravel پشتیبانی می‌کرد. این فریم‌ورک دارای یک ساختار مشخص و استاندارد است و برای ما این امکان وجود داشت که فرایند دیپلوی این فریم‌ورک را به صورت کاملا خودکار در اختیار کاربران‌مان قرار دهیم.

با توجه به درخواست‌های بالای کاربران لیارا، از این پس امکان استقرار برنامه‌های PHP که بدون فریم‌ورک لاراول هستند هم وجود دارد. به طور کلی اگر از فریم‌ورکی استفاده نکرده‌اید، این پلتفرم جدید مناسب برنامه‌های شماست. کافیست که برنامه‌ی شما دارای یک فایل index.php و یا composer.json باشد. لیارا با یک دستور برنامه‌ی شما را در سرورهای ابری خود مستقر می‌کند. اگر از composer هم استفاده کرده باشید، پکیج‌های‌تان به صورت خودکار روی سرور نصب خواهند شد.

و اما یک خبر خوب هم برای پایتونی‌ها.
ماه پیش بود که اعلام کردیم که امکان استقرار برنامه‌های جنگو به لیارا اضافه شده‌است. با توجه به استقبال توسعه‌دهندگان پایتونی از این قابلیت، از این پس امکان استقرار برنامه‌های Flask در لیارا وجود دارد.

برای استفاده از این قابلیت‌های جدید لازم است که حتما آخرین نسخه‌ی Liara CLI را نصب کنید:

$ npm i -g @liara/cli

و بعد با دستور زیر چک کنید که حتما نسخه‌ای برابر یا بیشتر از 1.9.0 نصب شده باشد:

$ npm i -g @liara/cli

اضافه‌شدن بازه‌های زمانی کوتاه‌تر برای گزارشات منابع مصرفی

تا دیروز این امکان وجود داشت که گزارش منابع مصرفی RAM و CPU یک برنامه را تا ۲۴ گذشته، ۴۸ ساعت گذشته و یک هفته‌ی گذشته مشاهده کرد. اما از امروز، می‌توانید منابع مصرفی را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری مانند یک ساعت و ۳ ساعت گذشته نیز مشاهده کنید.

برای ارائه پیشنهادات و یا نظرات‌ درباره لیارا، می‌توانید از طریق توئیتر، تلگرام و یا اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi