نگاهی به قابلیت‌های مرورگر Chrome


۲۲ فروردین ۱۴۰۰
نگاهی به جدیدترین قابلیت‌های مرورگر chrome

احتمالا اگر بگوییم که مرورگر یکی از متداول‌ترین ابزارهای هر برنامه‌نویس است، هیچکس مخالفتی نداشته باشد زیرا همه‌ی ما برای رفع مشکل‌های برنامه‌نویسی به‌سراغ موتورهای جستجو می‌رویم و مطمئنا توسعه‌دهندگان وب استفاده‌ی بیشتری از این ابزار دارند. حال Google Chrome یکی از پراستفاده‌ترین مرورگرهای جهان به‌شمار می‌آید و نه‌تنها در نوع خود از بهترین نرم‌افزارهای حال حاضر است بلکه قابلیت‌های جالبی را ارائه می‌دهد که فقط تعداد کمی از توسعه‌دهندگان از آن‌‌ها اطلاع دارند. البته بایستی توجه داشته باشیم که بسیاری از ویژگی‌های این مرورگر در مرحله‌ی آزمایش است اما به‌هرصورت در ادامه‌ی این مقاله سعی می‌کنیم قابلیت‌های آن را دقیق‌تر بشناسیم.

محبوبیت Google Chrome

ممکن است از خودتان سوال بپرسید که چرا در این مقاله فقط بر روی مرورگر Chrome تمرکز شده و پاسخ به این سوال بسیار ساده است زیرا Google Chrome توانسته با ارائه‌ی راه حل‌های نرم‌افزاری خود موانع و مشکل‌ها را رفع کند بنابراین محبوبیت بیشتری نسبت به سایر مرورگرها پیدا کرده است.

طبق داده‌های W3Counter، مرورگر Google Chrome توانسته ۶۵.۳ از سهم بازار مرورگرها را به‌خود اختصاص دهد. علاوه‌بر این بسیاری مرورگرهای دیگر مانند Opera و حتی Microsoft Edge وجود دارند که مبتنی بر Chromium هستند.

شبیه‌سازی صفحه نمایش‌ها در انواع مختلف

مشکل‌های برنامه‌نویسی فرانت‌اند در گوشی‌های تاشو

بازار تلفن‌های همراه روند روبه‌رشدی دارد و این موضوع باعث شده تعداد زیادی تلفن همراه با اندازه‌های مختلف صفحه نمایش ساخته شوند. حال شرکت‌ها با ساخت گوشی‌های تاشو و ارائه‌ی آن به بازار سعی می‌کنند از دیگری پیشی بگیرند.

با این اوصاف مطمئنا دردسرهای زیادی برای توسعه‌دهندگان فرانت‌اند به‌وجود می‌آید زیرا بایستی چالش واکنشگرایی وبسایت‌ها را در انواع تلفن‌های همراه حل کنند. یک خبر بسیار خوب این است که مرورگر Google Chrome برخی از محبوب‌ترین دستگاه‌های تاشوی بازار مانند Samsung Galaxy Fold و Microsoft Surface Duo را به‌صورت شبیه‌سازی شده در Developer Tools خود جای داده است.

شما در هر وبسایتی که باشید می‌توانید نمای وبسایت را در هر کدام از این دستگاه‌ها با انتخاب دستگاه مورد نظر خود مشاهده کنید.

شبیه‌سازی صفحه نمایش‌های تاشو

با این کار مطمئن می‌شوید که وبسایت شما در این نوع تلفن همراه به‌خوبی نمایش داده می‌شود. البته فراموش نکنید که روند رشد تکنولوژی‌ها بسیار سریع است و بایستی حواستان را به به‌روزرسانی‌های آینده جمع کنید.

گرفتن اسکرین‌شات از صفحه‌ی وب

یکی دیگر از جالب‌‎ترین قابلیت‌های اضافه شده به مرورگر Google Chrome امکان اسکرین‌شات گرفتن از Node دلخواه شما در ساختار وبسایت‌ها است.

گرفتن اسکرین‌شات از صفحه‌ی وب

این ویژگی بسیار جالب می‌تواند برای ایجاد مستندات یا در ارتباط‌های روزانه با تیم یا حتی مشتریان بسیار مفید باشد.

Gradient angle visualization

در طراحی و توسعه‌ی وبسایت‌های مدرن اغلب از gradientها استفاده می‌شود. در آخرین نسخه‌ی مرورگر Chrome یک آیکون در کنار زاویه‌ی gradient وجود دارد که در تجسم دقیق‌تر نتیجه‌ی نهایی به شما کمک می‌کند.

اگر روی آن کلیک کنید یک ویجت در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید به‌کمک آن مقادیر مختلف را به‌روشی ساده و خوانا بررسی کنید.

ابزاری برای تجسم مقدار زاویه‌ی gradient

شبیه‌سازی سفارشی storage quota size

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که وقتی فضای دیسک کاربران کم است، برنامه‌ی شما در دستگاه‌های آن‌ها چگونه رفتار می‌کند؟ در نسخه‌ی نهایی مرورگر Google Chrome این قابلیت در اختیار شما قرار داده شده است که می‌توانید این مشکل را شبیه‌سازی کنید. کافیست به تب Application و Storage بروید و به دلخواه خود فضای موجود دیسک را تنظیم کنید.

شبیه‌سازی سفارشی storage quota size

قابلیت‌های دسترسی

تغییری کوچک اما بسیار کاربردی در بخش Inspect و تب Elementها به‌وجود آمده است و شما می‌توانید داده‌هایی در رابطه با میزان دسترسی کاربرها به آن کامپوننت بخوانید. این ابزار بسیار مفید برای زمانی که می‌خواهید بر روی انطباق یک وبسایت با دستور‌العمل‌های WCAG تمرکز کنید کاربردی است.

قابلیت‌های دسترسی

شبیه‌سازی مشکل‌های بینایی

لازم به‌یادآوری است که افراد معلول نیز در عصر امروز به‌طور منظم از اینترنت استفاده می‌کنند بنابراین توسعه‌دهندگان و طراحان وبسایت‌ها به کمک ابزارها و دستورالعمل‌ها می‌توانند وبسایت‌ها را برای افراد دارای انواع معلولیت توسعه دهند.

مشکل‌های بینایی

جدیدترین نسخه‌ی Google Chrome به شما امکان می‌دهد با پیش‌نمایش وبسایت در حالت‌های مختلف نقص‌های بینایی، وبسایت خود را بهبود ببخشید.

شبیه‌سازی مشکل‌‌های بینایی

جمع‌بندی

مرورگر مدرنی مانند Google Chrome با ارائه‌ی عملکردهای مورد نیاز توانسته در مراحل توسعه، آزمایش و استفاده‌ی روزانه ما را همراهی کند. توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری مرتبا به‌روزرسانی‌های مختلفی را در کوتاه مدت ارائه می‌دهند بنابراین برای استفاده از تمام ویژگی‌های ارائه شده بایستی مرورگرهای خود را به‌روزرسانی کنید.

منبع: https://tsh.io/blog/new-chrome-features

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi