۶ ابزار برای بررسی آسیب‌پذیری امنیتی برنامه‌های Node.js

۶ ابزار برای بررسی آسیب‌پذیری برنامه‌های node.js

آسیب‌پذیری امنیتی می‌تواند در همه محصول‌ها وجود داشته باشد. هرچه نرم‌افزار شما بزرگ‌تر شود، احتمال وجود آسیب‌پذیری نیز بیشتر می‌شود.

آسیب‌پذیری‌ها فرصت نفوذ به برنامه را ایجاد می‌کنند که می‌تواند تجربه‌کاربری را تحت تاثیر قرار دهد یا حتی باعث از بین رفتن برنامه شما شود. همچنین در دنیای پرسرعت امروز، با تقاضای شرکت‌ها برای فرایندهای توسعه سریع و یا به‌روزرسانی‌ها، میزان آسیب‌پذیری افزایش می‌یابد و در این میان نفوذگران همه جا حضور دارند و به دنبال آسیب‌پذیری‌ها می‌گردند.

به همین دلیل اهمیت بررسی آسیب‌پذیری‌های امنیتی برنامه‌تان زیاد می‌شود و می‌بایست در اسرع وقت به آنها بپردازید تا از ایمن بودن محصول نهایی اطمینان حاصل کرده و در طولانی مدت در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

در این مقاله ۶ ابزار را بررسی خواهیم کرد که به شما در بررسی آسیب‌پذیری امنیتی برنامه‌های Node.js کمک می‌کنند.

آسیب‌پذیری‌ها در Node.js

وجود آسیب‌پذیری‌های امنیتی در Node.js بسیار رایج است و ما از ابزارهای متن‌باز استفاده می‌کنیم زیرا نمی‌خواهیم دوباره چرخ را از اول اختراع کنیم. این امر توسعه برنامه‌ها را آسان و سریع‌ می‌کند، اما در عین حال ممکن است برنامه ما را در معرض آسیب‌پذیری‌های احتمالی قرار دهد.

بهترین کاری که می‌توانیم در این شرایط انجام دهیم، بررسی امنیت پکیج‌های مورد استفاده‌مان است زیرا هرچه از وابستگی‌های بیشتری استفاده کنیم، امکان وجود آسیب‌پذیری‌ها بیشتر می‌شود. اما بررسی دستی وابستگی‌ها می‌تواند استرس‌زا و زمان‌بر باشد. به همین دلیل ما به ابزار‌های خودکار نیاز داریم تا در این روند به ما کمک کنند.

ابزارها

۱) Retire.js

ابزار retire.js

Retire.js به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا نسخه‌های کتابخانه‌ها یا ماژول‌های آسیب‌پذیر در برنامه‌های Node.js را تشخیص دهند و به چهار روش قابل استفاده است:

  1. یک اسکنر در خط فرمان برای بررسی برنامه‌های Node.js.
  2. افزونه Grunt با نام grunt-retire که برای بررسی برنامه‌هایی که Grunt در آنها فعال است، استفاده می‌شود.
  3. افزونه‌های مرورگر Chrome و FireFox که کتابخانه‌های ناامن را تشخیص داده و هشدارهایی در کنسول توسعه‌دهنده ایجاد می‌کند.
  4. افزونه‌ای برای Burp و OWASP Zap که در تست نفوذ از آنها استفاده می‌شود.

۲) WhiteSource Renovate

ابزار WhiteSource Renovate

WhiteSource Renovate یک ابزار متن‌باز چند پلتفرمی و چند زبانه است که مسئولیت به‌روزرسانی خودکار وابستگی‌‌های موجود در برنامه را به عهده می‌گیرد.

می‌توانیم در این ابزار به ویژگی‌هایی مانند pull request در زمانی که نیاز است وابستگی‌ها به‌روز شوند، پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های مختلف، تغییر آسان و بسیاری از موارد دیگر اشاره داشت. همچنین تمام تغییرها و تاریخچه commitهای هر به‌روزرسانی را در کنار برنامه قرار می‌دهد.

از این ابزار می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد:

  1. ابزار خط فرمان برای خودکار سازی فرایند به‌روزرسانی وابستگی‌ها به وابستگی‌های غیر آسیب‌پذیر
  2. برنامه GitHub برای خودکارسازی این فرایند در ریپازیتوری‌های GitHub
  3. برنامه‌های GitLab برای ادغام روند اتوماسیون در ریپازیتوری‌های GitLab

همچنین یک ابزار CLI دارد که می‌تواند قابلیت‌های بیشتری را در اختیار شما قرار دهد و در نتیجه تاثیر بیشتری بر کارآمدی برنامه شما خواهد داشت.

۳) OWASP Dependency-Check

ابزار owasp dependency-check

Dependency-Check یک CPA است و از این ابزار برای مدیریت و ایمن سازی نرم‌افزارهای متن‌باز استفاده می‌شود و توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای شناسایی آسیب‌پذیری‌های عمومی در Node.js، Python و Ruby استفاده کنند.

این ابزار، وابستگی‌های پروژه را تحلیل و اطلاعات مربوط به هر وابستگی را جمع‌آوری می‌کند تا وجود CPEها را بررسی کند. هر وابستگی که آسیب‌پذیری داشته باشد دارای شناسه مشخصی است و اگر آنها را پیدا کند یک لیست از CVEها می‌سازد.

شما می‌توانید از ابزار Dependency-Check به عنوان یک ابزار CLI، یک افزونه Maven، یک Ant Task و یک افزونه Jenkins، استفاده کنید.

۴) OSS INDEX

ابزار oss index

OSS Index به توسعه‌‌دهندگان امکان می‌دهد تا میلیون‌ها کامپوننت را برای بررسی آسیب‌پذیر بودن یا نبودن آنها جستجو کنند. این به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا از امنیت کامپوننت‌های مورد استفاده‌شان اطمینان حاصل کنند.

همچنین ابزارها و افزونه‌های مختلفی را برای زبان‌های برنامه‌نویسی مانند JavaScript در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و این‌گونه توسعه‌دهندگان می‌توانند پروژه‌ها‌یشان را برای بررسی آسیب‌پذیری‌های متن‌باز اسکن کنند و همچنین امنیت را در روند توسعه پروژه‌شان به همراه داشته باشند.

۵) Acunetix

ابزار acunetix

Acunetix یک اسکنر برای بررسی آسیب‌پذیری‌های امنیتی وب است که به توسعه‌دهندگان در شناسایی آسیب‌پذیری‌های امنیتی برنامه‌های Node.js کمک می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا آسیب‌پذیری‌ها را رفع کنند. همچنین می‌توانید از این برنامه به مدت ۱۴ روز، برای اسکن برنامه‌ها به صورت رایگان استفاده کنید.

مزایای استفاده از این اسکنر برای اسکن برنامه‌های وب، بسیار زیاد است:

  1. بررسی بیش از ۳۰۰۰ آسیب‌پذیری
  2. تجزیه و تحلیل لینک‌های خارجی برای بررسی بدافزارها و URLهای فیشینگ
  3. اسکن کدهای HTML، JavaScript، برنامه‌های تک صفحه‌ای و وب سرویس‌ها

۶) NODEJSSCAN

ابزار nodejsscan

NodeJsScan یک اسکنر SAST است و با آن به کشف آسیب‌پذیری‌های امنیتی در برنامه‌های وب و برنامه‌های بدون سرور می‌پردازند.

توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن به عنوان یک ابزار CLI (که به NodeJsScan اجازه می‌دهد تا در CI/CDها استفاده شود) و یا یک برنامه وب استفاده کنند که دارای APIهایی برای زبان Python است.

جمع‌بندی

پکیج‌ها، کتابخانه‌ها و کامپوننت‌های Node.js به‌طور منظم منتشر می‌شوند و متن‌باز بودن آنها به یافتن آسیب‌پذیری‌های امنیتی کمک می‌کند، همچنین این موضوع در زمانی که شما از Node.js، Apache Struts vulnerabilities، و یا هر فریم‌ورک متن‌باز دیگر استفاده می‌کنید، صادق است.

توسعه‌دهندگان می‌بایست مراقب آسیب‌پذیری‌های نسخه‌های جدید پکیج‌ها باشند و بدانند که چه زمانی لازم است آنها را به‌روزرسانی کنند اما ابزارهای فوق می‌توانند روند تولید محصول‌های کارآمد و قابل اعتماد را آسان کنند.

منبع: https://www.freecodecamp.org/news/6-tools-you-can-use-to-check-for-vulnerabilities-in-node-js

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi

همراه شما هستیم

در خصوص سفارش یا استفاده از سرویس‌ها سوالی دارید؟
تلفن واحد فروش:
۰۲۵-۳۳۵۵۷۶۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)
تلفن واحد فروش: ۳۳۵۵۷۶۱۹-۰۲۵ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)