CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست؟


۶ فروردین ۱۴۰۱
cdn یا شبکه توزیع محتوا چیست؟

CDN مخفف عبارت Content Delivery Network است، این مفهوم به گروهی از سرورهای توزیع شده از نظر جغرافیایی اشاره دارد که با هم کار می‌کنند تا محتوای اینترنتی را سریع‌تر ارائه دهند.

یک CDN این قابلیت را بوجود می‌آورد که فایل‌های مورد نیاز برای بارگیری یک صفحه وب، مانند: فایل‌های HTML, CSS, JavaScript یا تصاویر و ویدئوها، به سرعت انتقال پیداکنند. شهرت سرویس‌های ارائه دهنده CDN روز به روز در حال افزایش است، امروزه درصد بالایی از ترافیک‌ شبکه اینترنت از میان CDNها می‌گذرد. سایت‌هایی مانند Facebook, Netflix و Amazon هم از این سرویس استفاده می‌کنند.

تنظیم و پیکربندی صحیح CDN، در بعضی مواقع می‌تواند از حمله‌هایی مانند Distributed Denial of Server یا به عبارت دیگر حمله‌های DDOS، جلوگیری کند.

آیا CDN همان میزبان وب (web host) است؟

باید گفت که CDN، میزبان وب نیست و نمی‌تواند نیاز به میزبانی وب را برطرف کند، CDN به cache شدن محتوا در لبه شبکه (network edge) کمک می‌کند که در نهایت باعث افزایش کارایی وبسایت می‌شود.

برخی از وبسایت‌ها در تلاش هستند تا نیازهای عملکردی خود را توسط خدمات میزبانی سنتی برآورده کنند، به همین دلیل، آن‌ها CDN را انتخاب می‌کنند.

CDN، با استفاده از قابلیت caching یا ذخیره‌سازی در حافظه نهان برای کاهش پهنای باند میزبانی، از ایجاد وقفه در سرویس‌دهی جلوگیری می‌کند و همچنین باعث افزایش امنیت می‌شود. CDN یک انتخاب عالی برای نجات پیدا کردن از مشکل‌های میزبانی وب سنتی است.

مزایای استفاده از CDN چیست؟

اگرچه مزایای استفاده از CDN بسته به اندازه و نیاز اینترنت متفاوت است، اما مزایای اصلی بیشتر کاربران را می‌توان به چهار مولفه تقسیم کرد:

  1. بهبود زمان بارگیری وبسایت – با توزیع محتوای در سرورهای CDN که به کاربران نزدیک‌تر است، کاربران تجربه سریع‌تری از بارگیری صفحه‌های وب را تجربه می‌کنند. از آنجا که کاربران وبسایت‌هایی که از مشکل سرعت برخوردار هستند را دوست ندارند، یک CDN می‌تواند نرخ از دست دادن کاربران را کاهش داده و کاربران تصمیم بگیرند، زمان بیشتری در وبسایت شما سپری کنند. به عبارت دیگر، وبسایت سریع‌تر به این معنی است که بازدیدکنندگان مدت زمان بیشتری را در وبسایت شما به گشت و گذار می‌پردازند.
  2. کاهش هزینه‌های پهنای باند – هزینه مصرف پهنای باند یک هزینه اصلی برای میزبانی وبسایت است. با استفاده از سیستم ذخیره سازی داده‌ها در حافظه نهان (caching) و دیگر بهینه سازی‌ها، CDNها می‌توانند مقدار داده‌هایی را که باید از سرویس مبدا ارائه شود را کاهش داده، بنابراین هزینه میزبانی وب را برای صاحبان وبسایت کاهش می‌دهد.
  3. افزایش در دسترس بودن و فراوانی محتوا – حجم زیاد ترافیک یا خرابی سخت‌افزاری می‌تواند عملکرد عادی وبسایت را مختل کند. CDN با توجه به ماهیت توزیع شده خود می‌تواند ترافیک بیشتری را مدیریت کند و در برابر خرابی سخت افزاری مقاومت بهتری را ارائه می‌دهد.
  4. بهبود امنیت وبسایت – CDN ممکن است با ارائه قابلیت DDOS mitigation، بهبود گواهینامه‌های امنیتی یا بهینه سازی‌های دیگر باعث افزایش امنیت وبسایت شما شود.

CDN چگونه کار می‌کند؟

در هسته آن، CDN شبکه‌ای از سرورهاست که با هدف ارائه سریع، ارزان، قابل اطمینان و ایمن محتوا عرضه شده است. به منظور بهبود سرعت و اتصال، CDN سرورها را در نقاط مبادله بین شبکه‌های مختلف قرار می‌دهد.

نقاط تبادل اینترنت یا به عبارت دیگر Internet Exchange Points (IXPs)، مکان‌های اصلی هستند که ارائه دهندگان مختلف اینترنت به منظور دسترسی به ترافیکی که در شبکه‌های یکدیگر است، متصل می‌شوند. با داشتن اتصال به این مکان‌های پرسرعت و به هم پیوسته، ارائه دهندگان CDN قادر به کاهش هزینه‌ها، زمان جابجایی محتوا و تحویل سریع‌تر محتوا هستند.

cdn چگونه کار می‌کند؟

فراتر از اتصال CDNها به IXPs، وجود CDN بهینه‌سازی‌هایی را در انتقال داده‌های کاربر (client) و سرور ایجاد می‌کند. می‌توان گفت CDN، مراکز داده‌ها را در نقاط استراتژیک در سراسر جهان قرار داده است، امنیت را تقویت می‌کند و برای رویارویی و سالم ماندن در برابر خرابی‌های عمده اینترنتی طراحی شده است.

تأخیر (Latency) – چگونه CDN زمان بارگیری وبسایت‌ها را بهبود می‌بخشد؟

وقتی نوبت به بارگیری متحواهای وبسایت می‌رسد، با کند شدن سرعت، کاربران وبسایت را رها می‌کنند. سرویس‌های CDN می‌توانند به روش‌های زیر در کاهش بار کمک کنند:

  • ماهیت توزیع جهانی CDN، به معنای کاهش فاصله بین کاربران و منابع وبسایت است. به جای اینکه نیاز باشد کاربران به سرورهای اصلی متصل شوند، CDNها این قابلیت را فراهم می‌کنند با اتصال به نزدیک‌ترین مراکز داده، فاصله‌ها کاهش پیدا کنند. زمان کوتاه‌تر به معنی سرویس سریع‌تر است.
  • بهینه‌‌سازی‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری مانند قابلیت توزیع‌بار (load balancing) یا دیسک‌های جامد (SSD) که می‌توانند به جابجایی سریع‌تر اطلاعات کمک کنند.
  • CDNها با استفاده از تاکتیک‌هایی شبیه کوچک‌سازی فایل یا فشرده‌سازی آن‌ها، باعث کاهش حجم مورد نیاز برای جابجایی اطلاعات می‌شوند. اندازه کوچک‌تر فایل به معنی بارگیری سریع‌تر است.
  • در پایان، CDNها می‌توانند سرعت سایت‌هایی که از گواهی TLS/SSL استفاده می‌کنند را با فعال سازی مجدد TLS که به طور پیشفرض غیرفعال است، افزایش دهند.

قابلیت اطمینان و فراوانی – CDN چگونه یک وبسایت را همیشه آنلاین نگه می‌دارد؟

برای هر شخصی که از اینترنت استفاده می‌کند، آپ‌تایم (Uptime) موضوع مهمی است. خرابی‌های سخت‌افزاری و اسپایک ترافیک (افزایش ناگهانی ترافیک)، در نتیجه حمله‌های مخرب یا محبوبیت بالای سایت است و در نتیجه این پتانسیل را ایجاد می‌کند که یک وب‌سرور را از دسترس کاربران خارج کند. یک CDN چندین ویژگی دارد که باعث کاهش و به حداقل رسیدن خرابی‌ها می‌شود:

  • تعادل بار، ترافیک شبکه را به صورت مساوی در چندین سرور توزیع می‌کند و این باعث می‌شود مدیریت افزایش سریع مقایس ترافیک، آسان شود.
  • اگر یک یا چند سرور CDN به دلیل نقص سخت‌افزاری خراب شوند و یا از شبکه خارج شوند، سرویس Intelligent failover خدماتی بی‌وقفه را فراهم می‌کند.
  • در صورتی که یک مرکز داده دارای مشکل‌های فنی باشد، مسیریابی Anycast ترافیک را به یک دیتاسنتر دیگر هدایت می‌کند و اطمینان حاصل می‌شود که همه کاربران بتوانند به وبسایت دسترسی داشته باشند.

امنیت داده‌ها – CDN چگونه از داده‌ها محافظت می‌کند؟

امنیت اطلاعات بخش جدایی ناپذیر از CDN است. یک CDN می‌تواند وبسایت شما را با گواهی TLS/SSL به‌روز، ایمن نگه‌دارد. همچنین استانداردهای بالایی را برای احراز هویت، رمزنگاری داده‌ها و یکپارچگی سرویس به ارمغان بیاورد و نگرانی‌های امنیتی پیرامون داده‌ها را بررسی کند.

منبع: https://www.cloudflare.com/learning/cdn/what-is-a-cdn

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi