مقایسه VPS، سرور اختصاصی و PaaS


۱۸ شهریور ۱۳۹۸

در این مقاله تفاوت‌های بین VPS، سرور اختصاصی و PaaS را بررسی می‌کنیم؛ و در پایان نتیجه می‌گیریم که کدام برای یک استارتاپ مناسب‌تر است.

سرور اختصاصی

انتخاب درست هاستینگ، یکی از مهم‌ترین چالش‌های یک استارتاپ محسوب می‌شود. برای مقایسه می‌توان از قیمت‌ها و منابع سخت‌افزاری شروع کرد اما در نظر داشته باشید که در کنار قیمت، زیرساخت و خدمات پشتیبانی هم اهمیت زیادی دارد. در این تصمیم‌گیری باید بین استفاده از سرور مجازی VPS، سرور اختصاصی و PaaS یکی را انتخاب کنید؛ که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد.

سرور اختصاصی

یک سرور که در قفسه‌ای در یک دیتاسنتر قرار گرفته و به صورت انحصاری متعلق به شماست. با داشتن سرور اختصاصی شما می‌توانید تمامی منابع سخت‌افزار موجود در سرور را در اختیار داشته باشید؛ و به طور کاملا سفارشی نرم‌افزار‌های مورد نیاز خود را نصب کنید.

در چند سال گذشته استارتاپ‌ها سراغ راه‌اندازی سرور اختصاصی نمی‌رفتند چرا که تخصص و دانش کافی برای کانفیگ سرور اختصاصی را نداشتند. با ظهور داکر، کانفیگ سرور‌ها کمی ساده تر شد اما باز هم نیاز به نیروی متخصص این کار کاملا حس می‌شود. زمانی که شما از سرور اختصاصی استفاده می‌کنید؛ باید آماده هرگونه مشکل در طول روز باشید و بتوانید مسائل مربوط به آن را حل کنید.

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی برای چه استارتاپ‌هایی مناسب است؟

سرور اختصاصی برای استارتاپ‌هایی مناسب است که نیاز به نرم‌افزار‌های سفارشی و اختصاصی خود دارند؛ و نیرو‌ها و متخصصان لازم برای راه‌اندازی و عیب‌یابی سرور را داشته باشند.

مزایای سرور اختصاصی:

  • کنترل: وضعیت سرور‌های اختصاصی بسیار قابل کنترل است، زیرا شما دقیقا می‌دانید که چه ابزار‌ها و نرم‌افزار‌هایی را برای خود نصب کرده‌اید و هیچ ابهامی در وضعیت منابع موجود ندارید.
  • سفارشی سازی: سرور‌های اختصاصی می‌توانند کاملا سفارشی سازی شوند و دقیقا برای نیاز‌های اختصاصی شما آماده شوند.

معایب سرور اختصاصی:

  • قیمت: سرور‌های اختصاصی معمولا گران‌ترین انتخاب هستند؛ به ویژه زمانی که شما نیاز به نیروی متخصص DevOps برای راه اندازی و مدیریت سرور خود دارید.
  • پیچیدگی: پشتیبانی و نگهداری سرور‌های اختصاصی بسیار پیچیده است زیرا که نیاز به کانفیگ‌ زیادی دارد.
کانفیگ سرور

VPS

Virtual Private Server یا به اختصار VPS یک محیط ایزوله مجازی است که دقیقا مشابه سرور اختصاصی عمل می‌کند ولی با هزینه پایین. ارائه دهندگان VPS، یک سرور اختصاصی تهیه می‌کنند و چندین ماشین مجازی را با استفاده از همان سخت افزار ایجاد می‌کنند. که باعث کم شدن هزینه آن نسبت به یک سرور اختصاصی می‌شود.

VPS برای چه استارتاپ‌هایی مناسب است؟

VPS برای استارتاپ‌هایی مناسب است که دنبال سرویسی بین هاست اشتراکی و سرور اختصاصی برای میزبانی خود هستند و نیاز به تعداد زیادی نرم‌افزار‌های سفارشی ندارند.

مزایای VPS:

  • قیمت: در مقایسه با سرور اختصاصی، VPS هزینه بسیار پایین تری دارد.
  • سفارشی سازی: در VPS همانند سرور اختصاصی می‌توانید نرم‌افزار‌های سفارشی و مناسب برای خود را اجرا کنید.

معایب VPS:

  • محدودیت‌ها: ممکن است قادر به اجرای تمامی نرم‌افزار‌های سفارشی خود نباشید. ماشین‌های مجازی محدودیت‌هایی در اجرای نرم‌افزار‌ها دارند و عملا نمی‌توان تمامی نرم‌افزار‌هایی که در سرور اختصاصی اجرا می‌شود را در VPS اجرا کرد.
  • محدودیت منابع: ارائه دهندگان VPS، می‌توانند منابع سخت افراری را محدود کنند زیرا ممکن است ماشینی باعث ایجاد اختلال در سیستم دیگر کاربران شود.

PaaS

Platform-as-a-Service یا به اختصار PaaS محیطی از پیش ساخته شده و کاملا سازگار با فریم‌ورک یا زبان برنامه نویسی مورد استفاده برای توسعه‌دهندگان فراهم ‌می‌کند تا توسعه‌دهندگان یا استارتاپ‌ها برای مستقر کردن آسان کد‌ها در سرور از آن استفاده کنند.

به طور مثال سرویس ابری لیارا یک رابط خط فرمان (CLI) در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که زبان‌های مختلف مانند Node.js یا فریم‌ورک‌‌های مختلف مانند Laravel را با یک دستور liara deploy در سرور مستقر کنند.

PaaS در مقایسه با سرور اختصاصی و VPS نیاز به کانفیگ ندارد و می‌تواند بسیار مقرون به صرفه‌تر باشد. همچنین وقتی نیاز به اسکیل و بزرگ شدن استارتاپ باشد PaaS بهترین راهکار است.

PaaS برای چه استارتاپ‌هایی مناسب است؟

برای استارتاپ‌هایی که تازه شروع بکار کرده‌اند و هزینه لازم برای تهیه سرور اختصاصی و نیروی متخصص DevOps را ندارند. در PaaS نیاز به هیچ کانفیگ و تنظیمات خاصی وجود ندارد و توسعه‌دهندگان بدون نیاز به دانش سرور می‌توانند به راحتی کد‌های خود را در سرور اجرا کنند.

مزایای PaaS:

  • آسان بودن: استفاده از PaaS نیاز به هیچ تنظیماتی ندارد و می‌توان‌ با چند دستور کوتاه از آن استفاده کرد.
  • مقیاس پذیری: کد ها در PaaS براحتی قابلیت اسکیل و بزرگ شدن را دارند.

معایب PaaS:

  • سفارشی سازی: در PaaS لزوما نمی‌توانید مانند سرور اختصاصی یا VPS نرم‌افزار‌های اختصاصی و سفارشی خود را نصب کنید.

کلام آخر: استارتاپ‌ها گزینه‌های زیادی برای انتخاب میزبانی خود دارند و این تصمیم گیری را سخت‌تر می‌کند. اکنون با درک تفاوت‌های بین سرور اختصاصی، VPS و PaaS می‌توانید تصمیم بهتری در انتخاب میزبانی خود بگیرید.

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi