جلوگیری از فرسودگی شغلی

جلوگیری از فرسودگی شغلی

اکثر توسعه‌دهندگان جاه‌طلب از یک الگوی یکسان پیروی می‌کنند. برای مثال علاوه‌بر شغل خود در انواع رویدادها شرکت کرده و همچنین در شبکه‌های اجتماعی بر روی برندسازی شخصی خود کار می‌کنند. این روتین باعث می‌شود افراد پس از مدتی با خستگی‌های ذهنی و جسمی درگیر شده و درنهایت انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهند. حال ما در این مقاله تصمیم داریم اطلاعات بیشتری از علائم فرسودگی شغلی و راه‌کارهایی برای جلوگیری از آن در اختیار شما قرار دهیم.

علائم فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی یک حالت فروپاشی جسمی، عاطفی و ذهنی است که در اثر استرس یا کار زیاد ایجاد می‌شود. البته فرسودگی شغلی را نمی‌توان یک بیماری پزشکی دانست اما بااین‌حال تاثیر بسیاری زیادی بر کیفیت زندگی افراد دارد.

همچنین باید مدنظر داشته باشید که فرسودگی شغلی برای افراد مختلف، به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند بنابراین برای جلوگیری از فرسودگی شغلی باید قادر باشید علائم مختلف آن را تشخیص داده و در اسرع وقت برای رفع آن‌ها چاره‌اندیشی کنید.

علائم فیزیکی

خستگی جسمی

نشستن طولانی مدت برای سلامتی شما مضر است و باعث بدن درد، سردرد، خستگی چشم و موارد دیگر می‌شود. اگر فعالیت بدنی کافی ندارید، خستگی و بی‌حالی به یک امر عادی تبدیل خواهد شد و بسیاری از توسعه‌دهندگان برای غلبه به این شرایط به نوشیدنی‌های انرژی‌زا روی می‌آورند که باعث ایجاد خستگی بیشتر در بلندمدت خواهد شد.

خستگی ذهنی

برنامه‌نویسی از نظر ذهنی یک کار طاقت‌فرسا است و شما را ملزم به حل مشکل‌های پیچیده می‌کند. حال اگر استراحت کافی نداشته باشید و فعالیت‌های خود را تغییر ندهید، این خستگی‌ها جمع خواهند شد و تاثیر‌های منفی بر روی ذهن شما خواهند داشت.

کاهش ایمنی بدن

خستگی ذهنی و جسمی باعث کاهش بهره‌وری و ایجاد استرس می‌شود و ایمنی بدن شما درصورتی که برای مدت طولانی در معرض استرس قرار گرفته باشید، تضعیف خواهد شد. درنهایت با ضعیف شدن ایمنی بدن، امکان بیمار شدن شما بیشتر می‌شود.

تغییر در اشتها یا عادت‌های خواب

کمبود خواب مناسب، استرس و اضطراب بر عادت‌های غذایی و خواب شما تاثیرگذار خواهد بود. به‌عنوان مثال ممکن است سعی کنید با داشتن میان وعده‌های بیشتر در طول روز، اضطراب خود را از بین ببرید اما این رویکرد باعث پرخوری و افزایش وزن خواهد شد.

بدن درد مکرر

دردهای مفصلی و عضلانی ممکن است نه‌تنها به‌دلیل فعالیت بدنی کم بلکه ناشی از اضطراب و خستگی باشند.

علائم احساسی

احساس فشار یا خستگی

خستگی جسمی و عاطفی از برجسته‌ترین علائم فرسودگی شغلی هستند که توانایی کاری شما را تضعیف خواهند کرد. این عوامل می‌توانند از عوامل درونی مانند کمال‌گرایی ناشی شوند، برای مثال وقتی متوجه کاهش انگیزه و عملکرد خود می‌شوید، باز هم کمال‌گرایی شما را وادار می‌کند که بیشتر از قبل کار کنید. همچنین عوامل خارجی مانند فرهنگ سازمانی یا فشار کاری می‌توانند در بروز این علائم تاثیرگذار باشند.

احساس شکست و عدم اعتماد به نفس

بگذارید اینگونه بگوییم که سیستم خود را روشن می‌کنید اما حس و حال برنامه‌نویسی ندارید و هفته‌ها با این وضعیت روحی دست‌وپنجه نرم می‌کنید. چنین افت عملکردی می‌تواند ذهن شما را درگیر کرده و حتی دستاوردهای شما را به حداقل برساند. برای مثال افکاری مانند نامناسب بودن شما برای شغل فعلی یا حتی تغییر شغل، ذهن شما را درگیر خواهد کرد.

احساس تنهایی

ممکن است برای حفظ سطح بهره‌وری خود تلاش‌های زیادی کنید اما راه‌حل‌های شما بی‌تاثیر باشند، در همین حال احساس می‌کنید باید خودتان به‌تنهایی این مشکل را حل کنید و هیچکس شما را درک نمی‌کند.

بدبینی و بی‌تفاوتی

بدبینی که به آن شخصیت‌زدایی هم گفته می‌شود یکی از علام فرسودگی شغلی است و در زمانی قابل تشخیص است که نسبت به همکاران، پروژه‌ها و مشتری‌های خود احساس جدایی می‌کنید یا نسبت به موارد گفته شده هیچ احساسی ندارید. شایع‌ترین دلایل این وضعیت، حجم زیاد کار، بی‌انصافی در محل کار و درگیری‌های مختلف است. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند باعث از بین رفتن لذت کاری خواهد شد.

علائم رفتاری

کاهش عملکرد

عدم بهره‌وری، نرسیدن به نتایج دلخواه و نداشتن شناخت باعث کاهش عملکرد و ناکارآمدی خواهند شد. بنابراین اگر احساس خستگی و بی‌انگیزگی می‌کنید، ممکن است خود را بیش از حد برای کسب نتایج باکیفیت‌تر خسته کرده باشید.

کناره‌گیری از مسئولیت‌ها

هنگامی که خسته شده و در مهارت‌های خود شک کرده باشید، برای جلوگیری از شکست‌های احتمالی از پذیرش مسئولیت خودداری می‌کنید.

غیبت

اگر تمایل دارید دیرتر از همیشه به سر کار بروید یا احساس می‌کنید به استفاده از مرخصی نیاز دارید، احتمال فرسودگی شغلی وجود دارد بنابراین این مسئله را با مدیران خود درمیان بگذارید.

مصرف بیش از حد غذا

فرسودگی شغلی اغلب با استرس، اضطراب و افسردگی همراه است و به همین دلیل ممکن است به پرخوری روی بیاورید. اگر در طول روز تنقلات زیادی مصرف می‌کنید، به این معنی است که زمان استراحت و مقابله با مشکل‌ها فرا رسیده است.

علت‌های فرسودگی شغلی

در ابتدا برای درک چگونگی جلوگیری یا غلبه بر فرسودگی شغلی باید علت آن را درک کنیم و همچنین باید توجه داشته باشید که فرسودگی شغلی فقط به استرس‌زا بودن شغل شما محدود نمی‌شود.

تاثیر شغل بر فرسودگی شغلی

حجم زیاد کارها

اگر مدتی است که به‌دلیل زیاد شدن کارها به‌خودتان فشار می‌آورید و انگیزه‌ی خود را از دست داده‌اید امکان دارد در معرض فرسودگی شغلی قرار گرفته باشید.

عدم خودمختاری

اگر مدیر یا مسئول شما به‌طور مداوم وضعیت کار را درخواست کند ممکن است در بلند مدت منجر به فرسودگی شغلی شود.

محیط کاری آشفته

اگر احساس می‌کنید اولویت‌ها و الزامات به‌طور مداوم در حال تغییر هستند و نمی‌توانید آن‌ها را درک کنید، محیط کاری شما آشفته شده است.

عدم تطابق تلاش‌های شما با پاداش‌های دریافتی

شما تلاش می‌کنید تا کارهای زیادی انجام داده و نتایج باکیفیتی ارائه دهید اما از قدردانی یا پرداخت کافی برخوردار نیستید، این روند باعث می‌شود تا تلاش‌های شما بی‌ارزش به‌نظر برسند.

رکود

کارهای یکنواخت و بدون چالش باعث ایجاد احساس بی‌علاقگی و بی‌حوصلگی می‌شوند بنابراین اگر احساس می‌کنید در یک چرخه‌ی تکرار قرار گرفته‌اید، آن را یک زنگ خطر بدانید.

ارتباط میزان توانایی با چالش‌ها

بی‌انصافی

روابط شما با همکاران و مشتریان تا چه اندازه قابل اعتماد است؟ آیا رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه‌ای از طرف خود یا نسبت به خودتان مشاهده می‌کنید؟ اگر جواب شما بله باشد پس وقت آن است که در روابط کاری خود تجدید نظر کنید.

تاثیر زندگی بر فرسودگی شغلی

شخصیت تیپ A

اگر تمایل دارید مسئولیت‌های زیادی را برعهده بگیرید و همیشه در حال رقابت باشید، به همان اندازه مستعد استرس و احساس خستگی شدید هستید.

تعادل ضعیف بین کار و زندگی

اگر بیشتر وقت خود را به کار کردن اختصاص می‌دهید یا روابط و سرگرمی‌های خود را کاملا کنار گذاشته‌اید، این روند باعث افزایش خستگی‌های روحی شما می‌شود.

فقدان روابط معنادار

اگر روابط نزدیکی با اطرافیان خود ندارید و فقط اوقات فراغت را با آن‌ها می‌گذردانید، ممکن است کمبود عشق و مورد حمایت قرار نگرفتن را تجربه کنید.

مراقبت نکردن از خود

ورزش نکردن، عادت‌های بد غذایی و خواب نامناسب بلافاصله تاثیرهای منفی ندارند اما در بلندمدت از کنترل خارج شده و بر روی سلامت شما تاثیر منفی می‌گذارند. همچنین باید توجه داشته باشید که این موضوع در جوان‌هایی که سلامتی خود را جدی نمی‌گیرند نیز صادق است.

جدی نگرفتن احساسات و خواسته‌ها

جدی نگرفتن احساسات و خواسته‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت خدمات روانشناسی است. افراد آنچنان در کار و کسب درآمد غرق می‌شوند که تمایل پیدا می‌کنند تا خواسته‌ها و احساسات خود را نادیده بگیرند که این روند به فرسودگی شغلی منجر خواهد شد.

ویژگی‌های شخصیتی که در فرسودگی شغلی نقش دارد

کمال‌گرایی

کمال‌گرایی باعث ایجاد تردید و استرس خواهد شد. همچنین ممکن است انرژی شما را تخلیه و شما را نسبت به کاری که در حال انجام آن هستید، بدبین کند.

بدبینی

افراد بدبین تمایل دارند جهان را تهدید‌آمیز ببینند که باعث اضطراب و استرس آن‌ها می‌شود. به این شکل افراد بدبین درمعرض فرسودگی شغلی قرار خواهند گرفت.

عدم تمایل به واگذاری کارها به فردی دیگر

ممکن است ترس این را داشته باشید که با واگذاری کارها، برنامه‌ی کاری فرد دیگری را بهم ریخته یا اعتبار کاری خود را از دست بدهید. صرف نظر از دلیل شما برای خودداری از واگذاری کارها، به این شکل باید فشار زیادی را تحمل کنید و این روند برای شما مشکل‌ساز خواهد شد.

راه‌کارهایی برای جلوگیری از فرسودگی شغلی

تمام توصیه‌های مربوط به نحوه‌ی مقابله با فرسودگی شغلی ذکر شده در مقاله‌های علمی و کتاب‌ها را می‌توان در سه مرحله خلاصه کرد:

  • علائم و هشدارهای فرسودگی شغلی را تشخیص دهید.
  • با مدیریت استرس‌ها در رفع آسیب فعلی کوشا باشید.
  • با اهمیت دادن به سلامت جسمی و عاطفی خود یا با تغییر شغل برای جلوگیری از بیشتر شدن علائم از خودتان مراقبت کنید.

تا به اینجای مقاله متوجه شده‌ایم چگونه کار، سبک زندگی و ویژگی‌های شخصیتی ممکن است باعث فرسودگی شغلی ما شوند. اکنون بیایید ببینیم برای جلوگیری از فرسودگی شغلی یا بهبود آن چه کاری از دست ما ساخته است.

توصیه‌های شغلی

مشکل‌های کاری یکی از شایع‌ترین دلایل فرسودگی شغلی هستند که ممکن است به مواردی مانند مدیریت پروژه، نگرش شغلی شما، محیط کاری نامناسب، کمبود فرصت‌های رشد شغلی و … مربوط باشد. بنابراین بیایید ببینیم برای حفظ یک رابطه‌ی سالم با کار و پیشرفت در آن، چه کاری می‌توان انجام داد.

مسیر و هدف شغلی خود را بازنگری کنید

شغل و حرفه‌ی خود را بازنگری کنید. هدف شما چیست؟ برای رسیدن به هدف خود به چه چیزهایی نیاز دارید؟ آیا شغل و فرصت‌های موجود، شما را به اهداف‌تان نزدیک می‌کند؟

مسئولیت‌های شغلی خود را بررسی کنید

دوست دارید چه کارهایی انجام دهید و چه مسئولیت‌هایی را برعهده بگیرید؟ آیا دوست دارید مسئولیت‌های جدیدی را امتحان کنید؟ اگر فکر می‌کنید می‌توانید به حرفه‌ی خود بهبود ببخشید، حتما این موضوع را با مدیر خود درمیان بگذارید.

افق‌های حرفه‌ای خود را گسترش دهید

زمان خاصی را به یادگیری مهارت‌های جدید یا کار بر روی پروژه‌های شخصی خود اختصاص دهید. به این شکل می‌توانید آرام آرام از منطقه‌ی امن خارج شده و با تلاش‌های کوچک، درآینده به یک شغل بهتر دست پیدا کنید یا ارتقا شغلی پیدا کنید.

قرار گرفتن در معرض عوامل استرس ‌زا را کاهش دهید

روابط و فعالیت‌هایی را که باعث ایجاد استرس در محل کار می‌شوند، شناسایی کنید. درباره‌ی فعالیت‌هایی که باعث اضطراب یا فشار می‌شوند با مدیر خود صحبت کنید و برای مدیریت استرس در رابطه با همکاران خود مرزبندی‌هایی ایجاد کنید.

روابط خود را گسترش دهید

روابط شخصی و شغلی مداوم با همکاران و مربیان به سلامت احساسی و شغلی شما کمک می‌کند. داوطلبانه سعی کنید محیط‌های جدیدی را امتحان کرده و روابط خود را گسترش دهید.

رزومه و نمونه کارهای خود را به‌روز کنید

حتی اگر قرار نیست شغل خود را ترک کنید، بازهم به‌روزرسانی رزومه و نمونه کارها به شما کمک می‌کند که دیدگاه گسترده‌ای درمورد حرفه خود داشته باشید، دستاوردها و مهارت‌های اخیر خود را مرور و برای مراحل بعدی برنامه‌ریزی کنید.

در رویدادهای مربوط به شغل خود شرکت کنید

در نشست‌ها و کنفرانس‌ها با همفکران خود ملاقات کنید و با افزایش آگاهی خود از روند پیشرفت صنعت و فناوری‌ها، دیدگاه‌های جدیدی در مورد حرفه خود کسب کنید.

بر روی ابزار کار خود سرمایه‌گذاری کنید

یک صندلی قدیمی که باعث کمردرد شما می‌شود را با یک صندلی راحتی جدید جایگزین کنید یا به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای یک سیستم حرفه‌ای خریداری کنید که با باز کردن تب‌های زیاد مرورگر، کرش نمی‌کند.

با مدیر خود گفتگو کنید

در رابطه با مسئولیت‌ها، میزان کار، وظایف بعدی و افزایش حقوق با مدیر خود صحبت کنید. از آن‌ها بازخورد بخواهید و نگرانی‌های خود را درمورد پروژه‌ها، اولیت‌ها و مهلت‌ها به‌اشتراک بگذارید.

تغییر پروژه یا حتی تغییر شغل را درنظر بگیرید

اگر در انجام پروژه یا کار خسته‌ کننده‌ای گیر افتاده‌اید، جلسه‌ای با مدیر خود ترتیب دهید تا درباره‌ی سایر مسئولیت‌های شغلی و فرصت‌های موجود در پروژه صحبت کنید. اگر هیچ چیزی با علایق و ارزش‌های شما همسو نیست، تغییر شغل را درنظر بگیرید.

توصیه‌هایی برای مدیریت بهتر زمان

مدیریت زمان یک مهارت باارزش است که به شما کمک می‌کنید سریع‌تر در حرفه‌ی خود پیشرفت کنید و زمان و فعالیت‌های خود را در خارج از کار، مدیریت کنید. بنابراین اگر با تعادل کار، زندگی و بهره‌وری شخصی دست و پنجه نرم می‌کنید و به‌دنبال نظم و انضباط بیشتر و دستیابی به هدف‌های والاتر در مدت زمان کمی هستید، نکته‌های این بخش را به ذهن بسپارید و به آن‌ها عمل کنید.

برنامه‌ریزی کنید

اکثر افراد برنامه‌ریزی را فقط مختص به برنامه‌های کاری می‌دانند اما شما می‌توانید برای زندگی غیر کاری خود برنامه‌ریزی کنید و در اوقات فراغت خود زمانی را به خانواده، دوستان و خودتان اختصاص دهید.

اولویت‌‌ها را بشناسید

برای مرتب‌سازی وظایف خود می‌توانید از تکنیک‌های اولویت‌‌‌گذاری استفاده کنید و ابتدا همان کاری را انجام دهید که بیشترین تاثیر را داشته باشد تا از شر اقلام کم‌اثر خلاص شوید.

نه بگویید

وقتی اولیت‌های خود را می‌دانید بنابراین می‌توانید تشخیص دهید که آیا فعالیت‌هایی که به شما واگذار می‌شود به اهداف شما کمک می‌کنند یا خیر؟ بنابراین شما باید به فعالیت‌هایی که در زندگی، شغل یا رفاه شخصی شما بی‌ارزش هستند، نه بگویید.

محدودیت‌های خود را بشناسید

میزان انرژی خود را بسنجید، بیش از حد کار نکنید و مسئولیت‌های بیش از توان خود را برعهده نگیرید. درصورت امکان علایق خود را در اولویت قرار دهید.

با نقص‌ها راحت باشید

اگر با ۲۰ درصد تلاش می‌توانید به ۸۰ درصد از نتیجه دست پیدا کنید بنابراین باید کمال‌گرایی را کنار بگذارید تا مشخص شود چه‌میزان وقت، تلاش و فرصت‌های خود را در این مدت از دست داده‌اید. نگرش خود را مجددا بررسی کنید تا عوامل استرس‌زا را از بین ببرید و کارهایی که اضطراب‌آور هستند را شناسایی کنید.

سینگل تسکینگ را تمرین کنید

کار کردن بر روی چند وظیفه می‌تواند سرعت پیشرفت شما را کاهش داده و همچنین شما را مستعد اشتباه کند. علاوه‌براین‌ها باید استرس کارها را نیز درنظر بگیرید. برای تمرکز بر روی یک کار می‌توانید از یک تایمر کمک بگیرید که فقط زمان صرف شده برای کار فعلی را اندازه‌گیری می‌کند.

زمان لازم برای انجام کارها را تخمین بزنید

در زمانی که برنامه‌ی کاری خود را اجرا می‌کنید، زمان شروع را در برنامه‌ی خود قرار دهید و زمان پایان کار را تخمین بزنید. درنهایت پس از انجام کار، زمان واقعی مورد نیاز برای انجام پروژه را با زمان تخمین زده شده مقایسه کنید تا در برنامه‌ریزی‌های بعدی خود قادر باشید دقیق‌تر عمل کنید.

عملکرد خود را مرتبا مرور کنید

با مرور عملکرد خود در بلندمدت می‌توانید نقطه‌های ضعف و قوت خود را شناسایی کنید تا درنهایت از آن‌ها برای داشتن بهره‌وری بیشتر استفاده کنید.

توصیه‌هایی در رابطه با سبک زندگی

فرسودگی شغلی فقط به کار شما محدود نمی‌شود و سبک زندگی شما تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

ستاره‌ی شمالی خود را کشف و آن را دنبال کنید

استعدادها، رویاها و فعالیت‌هایی که شما را به وجد می‌آورند، پیدا کرده و در جهت آن‌ها حرکت کنید. حتی می‌توانید خارج از زندگی شغلی خود در این جهت حرکت کنید تا باعث هیجان و سرگرمی شما شود.

کارهای دیگری را امتحان کنید

در خارج از محیط کار به فعالیت‌های دیگری بپردازید. مثلا ورزش‌های مختلفی انجام دهید، در رویدادهای فرهنگی شرکت کنید، ماهیگیری یا باغبانی می‌تواند در آرامش شما تاثیر گذار باشد و درآخر عکاسی را حتما امتحان کنید. انجام کارهای غیر مرتبط با کار ممکن است شور و اشتیاق شما را مجددا زنده کند و ایده‌های جدیدی به ذهن شما بیاید.

بر روی مهارت‌های نرم خود کار کنید

بگذارید بگوییم که شما باید در محل کار خود با یک همکار کنار بیایید و هر بار پس از صحبت با او، ناراحت می‌شوید. آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید برای حل این مسئله چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ بنابراین وقت آن است که جواب این سوال را پیدا کنید.

نیازها و عادت‌های خود را بررسی کنید

زمانی را به علاقه‌های خود اختصاص دهید. شاید دوست داشته باشید با دیگران معاشرت کنید یا بیشتر مسافرت کنید. حتی ممکن است در جستجوی یک همراه برای ورزش کردن باشید بنابراین برای رسیدگی به این آرزو‌های کوچک، روال‌های کوچکی ایجاد کنید

از منطقه‌ی امن خود خارج شوید

برخی از سرگرمی‌ها، رویدادها و برنامه‌های معمول را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود اضافه کنید. به سفر‌های بین‌المللی بروید تا فرهنگ‌های جدیدی را تجربه کرده و برای مدتی محیط‌های جدید را امتحان کنید. انجام این کارها باعث ایجاد کمی استرس مثبت در زندگی شما خواهد شد اما ایده‌ها و دیدگاه‌های جدیدی به شما می‌دهد.

شادی کنید

کارهای کوچکی که باعث می‌شوند احساس بهتری پیدا کنید و یا زندگی شاداب‌تری داشته باشید را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید.

درمان را شروع کنید

یافتن یک تراپیست که با آن راحت باشید ممکن است مدتی طول بکشد اما ارزش این تلاش را خواهد داشت. افکار و تردید‌های خود را برای کشف بینش‌های جدید در مورد زندگی شخصی و شغلی خود با اون به اشتراک بگذارید.

روزنامه‌نگاری را تمرین کنید

اگر توانایی پرداخت هزینه‌های درمان را ندارید یا در نتیجه‌ی درمان تردید دارید می‌توانید روزنامه نگاری کنید. احساسات و نگرانی‌های خود را ثبت کنید، اهداف خود را به مراحل عملیاتی تقسیم کرده و ارزش‌های خود را بررسی کنید تا قادر باشید برای آینده خود برنامه‌ریزی بهتری انجام دهید.

از خودتان مراقبت کنید

خودتان را در اولویت قرار دهید. انرژی جسمی و عاطفی خود را مجددا افزایش دهید و از سلامت روان خود مراقبت کنید. شما می‌توانید برخی مواردی که در ادامه‌ی این بخش به آن‌ها پراخته می‌شود را در برنامه‌ی خود قرار دهید. به این شکل می‌توانید از فرسودگی شغلی جلوگیری کرده یا آن را بهبود ببخشید.

فعایت‌های روزمره‌ی خود را بررسی کنید

احساس خود را درباره‌ی هر آنچه در روز انجام می‌دهید با امتیازدهی از شماره‌ی ۱ تا ۱۰ ارزش‌گذاری کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا وظایف، افراد و موقعیت‌هایی که ضروری نیستند و حتی شاید باعث ناراحتی می‌شوند را پیدا کرده و آن‌ها را از برنامه‌ی خود حذف کنید.

وقت خود را با کیفیت بیشتری سپری کنید

برای کسانی که شما را دوست دارند و از شما حمایت می‌کنند زمانی اختصاصی قرار دهید تا تعادل بهتری در زندگی پیدا کنید.

غذاهای سالم مصرف کنید

با مصرف غذاهای سالم به فردی سالم و پرانرژی تبدیل شوید.

یک برنامه‌ی خواب ثابت تنظیم کنید

هر روز در یک ساعت مشخص بیدار شوید. بهداشت خواب می‌تواند در کاهش استرس و تنش‌های بدن بسیار تاثیرگذار باشد.

برای معاینه به پزشک خود مراجعه کنید

با انجام چکاپ‌های پزشکی به‌صورت دوره‌ای می‌توانید سریع‌تر بیماری‌ها را شناسایی کرده و آن‌ها را درمان کنید.

مرز‌های شخصی تعیین کنید

اگر برای نه گفتن تلاش می‌کنید و این موضوع باعث شده اغلب اوقات احساس خستگی کنید باید درباره‌ی نگرانی‌ها و پیشرفت شغلی خود یک مرز معین قرار دهید و آن را با دیگران به‌اشتراک بگذارید.

ازنظر فیزیکی فعال باشید

لازم نیست در یک سالن ورزشی ثبت نام کنید. انتخاب پله به‌جای آسانسور یا قرار دادن پیاده‌روی روزانه در برنامه‌تان می‌تواند شروع خوبی باشد.

مدیتیشن را امتحان کنید

پس از چند هفته تمرین مدیتیشن کاملا می‌توانید تاثیر آن در کاهش سطح استرس را مشاهده کنید.

اوقات خود را در طبیعت بگذرانید

طبیعت باعث آرامش سیستم عصبی، کاهش اضطراب و بهبود خلق‌وخو می‌شود.

به‌دنبال پشتیبان باشید

از والدین یا شریک زندگی خود بخواهید تا در مسئولیت‌های روزمره به شما کمک کنند.

منبع: https://medium.com/codex/how-to-prevent-or-recover-from-developer-burnout-3c939c979dc

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi

همراه شما هستیم

در خصوص سفارش یا استفاده از سرویس‌ها سوالی دارید؟
تلفن واحد فروش:
۰۲۵-۳۳۵۵۷۶۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)
تلفن واحد فروش: ۳۳۵۵۷۶۱۹-۰۲۵ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)