مزایا و معایب فریم‌ورک Django

مزایا و معایب فریم‌ورک django

انتخاب پلتفرم مناسب می‌تواند مزیت‌های زیادی برای پروژه شما داشته باشد درحالی ممکن است یک انتخاب اشتباه باعث اتلاف بودجه‌ی شما شود اما چگونه می‌توانیم پلتفرم‌ مناسبی برای توسعه‌ی برنامه‌ی خود پیدا کنیم؟

مقایسه‌ی گزینه‌های موجود می‌تواند مناسب‌ترین پلتفرم را برای شما مشخص کند بنابراین در این مقاله به جنبه‌های مثبت و منفی فریم‌ورک Django که از زبان برنامه‌نویسی Python قدرت گرفته است، می‌پردازیم.

مزایای فریم‌ورک Django

با تجزیه و تحلیل مزایای فریم‌ورک Django شروع می‌کنیم و در ادامه مشخص می‌کنیم که این فریم‌ورک برای چه پروژه‌هایی مناسب و منطقی است.

۱) توسعه‌ی سریع‌تر پروژه‌های بزرگ

ابتدا باید اشاره کنیم که Django برای پروژه‌های بزرگ ایده‌آل است و با عملکردهای موجود این اطمینان حاصل شده که توسعه‌دهندگان قادر باشند پروژه‌های بزرگ را با خطاهای کم‌تر و سرعت بالاتری توسعه دهند.

همچنین با وجود معماری monolithic، انعطاف‌پذیری خاصی را در پروژه‌های بزرگ شاهد هستیم. این معماری به شما اجازه می‌دهد تا همزمان ماژول‌های موازی (parallel modules) ایجاد کنید که در نتیجه روند توسعه را چندین برابر سرعت می‌بخشد.

توسعه‌ی سریع‌تر پروژه‌های بزرگ نیز در ساخت نسخه‌ی MVP برنامه‌ها نیز یک مزیت اصلی به شما می‌آید که به این صورت می‌توانید بازخوردهای کاربران را سریع‌تر از توسعه‌ی پروژه با سایر فریم‌ورک‌ها دریافت کنید.

۲) امنیت

یکی از نقاط قوت فریم‌ورک Django تمرکز بر روی مسائل امنیتی است که در مقایسه با فریم‌ورکی مانند Laravel این موضوع بسیار قابل توجه است. Django به گونه‌ای کدنویسی شده که می‌تواند جلوی حمله‌هایی مانند CSRF و SQL injection را بگیرد. بنابراین این فریم‌ورک یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای پروژه‌های بزرگ با حجم زیادی از داده‌های حساس است. پروژه‌هایی که با Django ساخته می‌شوند حتی پس از دریافت هجم بالایی از ترافیک نیز ایمن باقی مانده‌اند.

۳) ایجاد آسان API

زمانی‌که صحبت از پروژه‌های بزرگ باشد دیگر نمی‌توانیم از APIهای دیگران استفاده کنیم و به این صورت وظیفه‌ی ایجاد interfaceها نیز برعهده‌ی خودمان است. این مشکل با فریم‌ورک Django به آسانی رفع می‌شود.

برای ایجاد آسان API می‌توانید از فریم‌ورک Django Rest استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد APIهای قدرتمندی ایجاد کنید. همچنین APIهای سفارشی که با این فریم‌ورک ایجاد کرده‌اید به‌خوبی با Django کار می‌کنند.

۴) ایده‌آل برای پروژه‌های یادگیری ماشین

ML یا همان یادگیری ماشین یکی از موضوع‌های بسیار داغ در حوزه‌ی فناوری است و فریم‌ورک Django برای ساخت پلتفرم‌های مجهز به یادگیری ماشین بسیار عالی است. همچنین Django به لطف محاسبه‌های داخلی و قابلیت‌های آماری روند توسعه را سرعت می‌بخشد. همچنین به شما اجازه می‌دهد تا برنامه‌های regression و predictivity بسازید. این موارد در عمل به این معنا هستند که حتی کسب و کارهای کوچک نیز می‌توانند یک مدل پیش‌بینی برای استراتژی‌های خود از داده‌های به‌دست آمده داشته باشند.

۵) به‌راحتی با دیتابیس کار کنید

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم، فریم‌ورک Django از محاسبه‌ها و قابلیت‌های آماری بالایی برخوردار است و کار با دیتابیس یکی دیگر از مزیت‌های درخشان Django است. علاوه‌براین هنگام کار با دیتابیس با استفاده از فرم‌های Django مزایای قابل توجهی در اختیار ما قرار داده می‌شود. این فرم‌ها به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهند تا به‌راحتی داده‌ها را از فرم به جداول دیتابیس منتقل کنند.

معایب فریم‌ورک Django

همیشه در کنار مزایا نیز معایبی وجود دارد اما خوشبختانه می‌توانید این معایب را به‌عنوان ویژگی‌هایی در نظر بگیرید که باید آن‌ها در هنگام انتخاب این فریم‌ورک برای پروژه خود به‌خاطر داشته باشید.

۱) دشواری‌های یادگیری

Django برخلاف سادگی زبان Python، تفاوت‌هایی دارد. تفاوت‌های موجود به این شکل هستند که داشتن دانش شما از زبان Python کمک آنچنانی در توسعه‌ی پروژه با Django به شما نخواهد کرد اما باید توجه داشته باشید که این فریم‌ورک برای توسعه‌ی وب ساخته شده است. همچنین روند یادگیری Django بدون داشتن دانش قوی از زبان Python دشوارتر می‌شود. با این وجود پس از تسلط بر این فریم‌ورک می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

۲) برای پروژه‌های کوچک مناسب نیست

یکی از مواردی که شاید نتوانیم آن را از اشکال‌های Django بدانیم، مناسب نبودن این فریم‌ورک برای توسعه‌ی پروژه‌های کوچک است و شما باید این مورد را در نظر داشته باشید. بهتر است بگوییم که Django بهترین انتخاب برای پروژه‌های کوچک نیست زیرا هدف اصلی آن سرعت بخشیدن به توسعه‌ی پروژه‌های بزرگ و مقیاس‌پذیر است.

۳) معماری monolithic

این فریم‌ورک یک نرم‌افزار گسترده با تعداد زیادی وابستگی است که به همین دلیل طرفداران این فریم‌ورک model‌های بسیار مناسبی برای استفاده‌ی مجدد کدها در پروژه‌های مختلف ایجاد کرده‌اند اما تکامل Django نیز بسیار آهسته است و به‌نظر می‌رسد که توسعه‌ی این فریم‌ورک توسط جامعه‌ی کاربری ایده‌ی خوبی نباشد.

جمع‌بندی

همان‌طور که مطالعه کردید، مزایای Django بیش از معایب آن است. این فریم‌ورک برای ایجاد پروژه‌های بزرگ که با داده‌های بسیار زیادی سروکار دارد ایده‌آل است و برای مثال می‌توانیم به برنامه‌های مبتنی بر یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل regression و predictive اشاره داشته باشیم.

علاوه‌براین، ویژگی‌های امنیتی Django کمک می‌کند تا پس از راه‌اندازی پروژه از حمله‌های مختلفی در امان باشید و مقیاس‌پذیری عالی این فریم‌ورک به شما اجازه می‌دهد تا بدون در خطر قراردادن تجربه‌ی کاربری بتوانید از تعداد زیادی کاربر میزبانی کنید.

منبع: https://codecondo.com/pros-cons-of-django-framework

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi

همراه شما هستیم

در خصوص سفارش یا استفاده از سرویس‌ها سوالی دارید؟
تلفن واحد فروش:
۰۲۵-۳۳۵۵۷۶۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)
تلفن واحد فروش: ۳۳۵۵۷۶۱۹-۰۲۵ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)