مقایسه PHP و Java، بهترین زبان برای توسعه‌ی برنامه‌های وب کدام است؟


۵ خرداد ۱۴۰۰
مقایسه php و java، بهترین زبان برای توسعه‌ی برنامه‌های وب کدام است؟

همیشه اختلاف نظرها در انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی به‌دلیل استدلال‌های مختلف توسعه‌دهندگان وجود داشته است و شما باید یک انتخاب هوشمندانه براساس نیازهای خود داشته باشید. به‌همین منظور تصمیم داریم در این مقاله تمام منابع مورد نیاز برای یک انتخاب هوشمندانه را دراختیار شما قرار دهیم تا پس از مطالعه‌ی کامل این مطلب قادر باشید به‌راحتی یکی از این زبان‌های مورد بحث را برای پروژه‌ی بعدی خود انتخاب کنید.

مقدمه‌ای بر زبان برنامه‌نویسی PHP

زبان PHP (HyperText Preprocessor) در سال ۱۹۹۴ توسط Rasmus Lerdorf معرفی شد و تا به امروز دستخوش تغییرهای بسیاری شده است و امروزه می‌توانیم آن را یک زبان اسکریپتی open-source، server-side، general-purpose بدانیم که به‌راحتی با کدهای HTML ادغام می‌شود.

اگر به‌دنبال دلیل محبوبیت بالای این زبان هستید باید به وجود سیستم‌های مدیریت محتوای بسیار مشهوری مانند WordPress، Joomla و Drupal اشاره داشته باشیم و اگر بخواهیم طراحی این زبان را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که PHP یک زبان مفسری است. بنابراین مفسری بودن این زبان باعث می‌شود تا برنامه‌های PHP فقط در سرویس‌دهنده‌هایی که زبان PHP بر روی آن‌ها نصب شده است، قابل اجرا باشند و خوشبختانه بسیاری از سرویس‌دهنده‌ها از این زبان پشتیبانی می‌کنند.

مقدمه‌ای بر زبان برنامه‌نویسی Java

Java یک زبان برنامه‌نویسی general-purpose، class-based، cross-platform است و در سال ۱۹۹۵ توسط Sun Microsystems معرفی شد. با یک حساب و کتاب ساده متوجه می‌شویم که این زبان برنامه‌نویسی بیش از ۲۰ سال است که در دنیای فناوری وجود دارد و هنوز هم به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها شناخته می‌شود.

زبان Java با این منطق پیاده‌سازی شده که توسعه‌دهندگان قادر باشند با یک بار توسعه‌ی برنامه‌ی مورد نظرشان، آن را در هر کدام از سیستم‌عامل‌های سازگار با زبان Java از جمله رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند اجرا کنند. اگر بخواهیم به نحوه‌ی کامپایل این زبان اشاره‌ای داشته باشیم، در ابتدا شاهد تبدیل کدهای اولیه به bytecode هستیم و پس از آن bytecodeهای نهایی توسط JVM (Java Virtual Machine) بر روی دستگاه‌های سازگار اجرا خواهد شد.

چرا این دو زبان را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم؟

امروزه شاهد رشد مداوم تعداد وبسایت‌ها و برنامه‌های تحت وب هستیم و فقط در ۵ سال یعنی از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۹ تعداد وبسایت‌ها از ۹۶۸,۹ میلیون به ۱,۷۲ میلیارد رسیده است. همچنین با آغاز بیماری کرونا شاهد آنلاین شدن بسیاری از کسب‌وکارها و مشاغل بوده‌ایم زیرا برنامه‌های وب می‌توانند بسیاری از کارهایی که افراد مجبور به انجام دستی آن‌ها بوده‌اند را به‌طور خودکار و مدیریت شده انجام دهند.

هر دو زبان مورد بحث ما یعنی PHP و Java به‌طور گسترده‌ای در توسعه‌ی برنامه‌های وب استفاده می‌شوند و باتوجه به این موضوع که یک توسعه‌دهنده نمی‌تواند همه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی را یاد بگیرد یا حداقل لازم است مسیر خود را با یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی شروع کند، منطقی است برای انتخاب ابزار کار مناسب از جوانب مختلف به امکانات هر کدام از زبان‌ها نگاهی داشته باشیم.

مقایسه PHP و Java

در این بخش می‌خواهیم تفاوت‌های اساسی این دو زبان یعنی PHP و Java را مورد بررسی قرار دهیم و چکیده‌ی مطالب این بخش در تصویر زیر قرار داده شده است.

مقایسه php و java

سرعت توسعه

Java دارای threadهای مختلفی است که به مدیریت و پردازش سریع و موثر توالی دستورالعمل‌ها کمک می‌کند. بااین‌حال در نبرد فعلی و مقایسه سرعت توسعه می‌توانیم زبان PHP را به‌طور قطع برنده این رقابت اعلام کنیم زیرا آخرین نسخه این زبان به‌طور قابل توجهی توانسته روند توسعه را سرعت ببخشد و همزمان شاهد کاهش مصرف حافظه بوده‌ایم. درنهایت نتیجه‌گیری ما به این شکل است که توسعه‌ی یک برنامه یکسان با زبان PHP سریع‌تر از توسعه همان پروژه با زبان Java به اتمام می‌رسد.

PHP

عملکرد

اگر صحبت از مقایسه عملکرد باشد بدون شک Java برنده است زیرا برنامه‌های توسعه داده شده با زبان Java درنهایت کامپایل می‌شوند اما در زبان PHP با هر درخواست نیاز به زمان کوتاهی برای تفسیر برنامه و ارائه‌ی یک خروجی مطابق با درخواست وجود دارد. از نظر بهینه‌سازی داخلی می‌توان گفت که هر دو زبان سعی کرده‌اند عملکرد خود را بهینه کنند اما به‌نظر می‌رسد که Java موفق‌تر بوده است.

Java

پایداری

به‌طور کلی زبان Java پایدارتر از زبان PHP است زیرا به‌دلیل نیاز به نوشتن کدهای دقیق‌تر شاهد عملکرد پایدارتر برنامه‌های توسعه داده شده با این زبان هستیم. حال بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های حوزه‌ی مالی به‌دلیل این پایداری و دقت بالا بدون هیچ تردیدی زبان Java را انتخاب می‌کنند.

Java

مستندات

زبان‌های Java و PHP از مدت‌ها قبل وجود داشته‌اند بنابراین مستندات کاملی برای هر دو زبان موجود است. مستندات رسمی زبان Java را می‌توانید در سایت Oracle مشاهده کنید و در آن مستندات به‌طور کامل به موارد پیچیده پرداخته شده اما با اینکه زبان PHP از سال ۱۹۹۴ وجود داشته می‌توانیم شاهد منسوخ شدن برخی از مستندات یا وجود تناقض در آن‌ها باشیم.

Java

محبوبیت

ده تکنولوژی برتر در حوزه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار

براساس آمارها و درخواست‌های موجود می‌توانیم Java را محبوب‌تر از PHP بدانیم. باتوجه به Github و Google trends در حدود ۱۹.۱% از توسعه‌دهندگان می‌خواهند از میان زبان‌های دیگر، زبان Java را یاد بگیرند اما این آمار برای زبان PHP فقط ۶.۲٪ است.

همچنین با نگاهی به تصویر فوق متوجه خواهید شد که ۴۴.۱٪ از متخصصان گفته‌اند که مایل به ادامه‌ی کار با زبان Java هستند درحالی‌که تنها ۳۷.۳٪ از افراد می‌خواهند کار با زبان PHP را ادامه دهند.

Java

استعدادها

طبق آمارهای Stack Overflow Developer Survey تعداد متخصصانی که از Java استفاده می‌کنند بیشتر از تعداد متخصصانی است که از PHP استفاده می‌کنند.

Java

سهولت یادگیری

این بخش به مولفه‌های بسیار زیادی بستگی دارد بنابراین نظر قطعی و مشخصی نمی‌توانیم برای این بخش داشته باشیم اما به‌طور کلی یادگیری زبان‌های سطح بالا را می‌توان آسان دانست.

Java - PHP

امنیت

توجه به مبحث امنیت به‌دلیل سیاست‌ها و قوانین محرمانگی اطلاعات کاربران بسیار مهم است. حال در مقایسه‌ی ما یعنی از میان زبان‌های Java و PHP به‌دلیل برخی از ویژگی‌های سطح پایین در زبان Java می‌توانیم آن را ایمن‌تر بدانیم.

Java

هزینه‌های توسعه

واضح است که هر شرکتی دوست دارد محصول مورد نظرش را با حداقل هزینه روانه بازار کند بنابراین اگر میزان بودجه‌ی محدودی برای پروژه‌ی خود قرار داده‌اید، انتخاب زبان PHP بهترین گزینه است زیرا درکنار نیروی ارزان‌تر می‌توانید برنامه‌ی نهایی خود را سریع‌تر به بازار ارائه کنید.

PHP

مزایای و معایب اصلی زبان‌های برنامه‌نویسی Java و PHP

مزایای و معایب اصلی زبان‌های برنامه‌نویسی java و php

چه زمانی از Java و چه زمانی از PHP استفاده می‌شود؟

انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی ارتباط مستقیمی با اهداف و شرایط شما دارد. مثلا برای پروژه‌های سازمانی از Java استفاده می‌شود اما در استارتاپ‌ها شاهد محبوبیت بالای PHP هستیم.

استفاده‌های متداول از Java

موارد استفاده از Java بسیار زیاد است اما موارد زیر از متداول‌ترین دلایل استفاده از Java هستند:

  • برنامه‌های اندروید
  • برنامه‌های وب (Gmail، Google Sheets)
  • برنامه‌های سازمانی (بانک‌ها، مدارس، دولت‌ها، خیریه‌ها)
  • وب سرور (Apache Tomcat، RWS، Apache Server HHTP، Adobe JRun)
  • ابزارها (Eclipse، IntelliJ Idea، NetBeans IDE)

استفاده‌های متداول از PHP

در ابتدا از زبان PHP برای ایجاد صفحه‌های داینامیک وب استفاده می‌شد اما امروزه شاهد استفاده‌ی گسترده‌تری از این زبان هستیم:

  • وبسایت‌ها (Yahoo، Flickr، iStock Photo، MailChimp)
  • برنامه‌های تجارت الکترونیک (OpenCart، ZenCart، UberCart)
  • اسکریپت نویسی (ابزارهای DevOps و اتوماسیون‌ها)

منبع: https://www.ideamotive.co/blog/php-vs-java-the-best-choice-for-web-development

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi

همراه شما هستیم

در خصوص سفارش یا استفاده از سرویس‌ها سوالی دارید؟
تلفن واحد فروش:
۰۲۵-۳۳۵۵۷۶۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)
تلفن واحد فروش: ۳۳۵۵۷۶۱۹-۰۲۵ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)