آنچه در این مقاله میخوانید
10 ترفند برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ها
۱۰ دی ۱۴۰۳
هر روز بیش از 350 میلیارد ایمیل در جهان ارسال و دریافت میشود، اما این عدد بزرگ یک چالش بزرگتر هم به همراه دارد، این چالش این است که بیش از 45 درصد این ایمیلها در پوشه اسپم قرار میگیرند. این اتفاق ضربه جدی به کسبوکارها میزند. ایمیلهای بازاریابی هرگز به دست مشترکان و مشتریان نمیرسد، ایمیلهای تراکنشی کاربران را به موقع مطلع نمیکنند و حتی ارتباطات داخلی بین همکاران نیز مختل میشود.
تحویل موفق ایمیلها، شباهت زیادی به سئو دارد. قوانین دائماً در حال تغییر هستند و توسط ارائه دهندگان اصلی خدمات ایمیل (ESP) مانند گوگل، اپل، مایکروسافت و سایرین به طور واضح اعلام نمیشوند.
خبر خوب این است که با چند اقدام مؤثر میتوانید احتمال رسیدن ایمیلها به صندوق ورودی را بهطور چشمگیری افزایش دهید. اگر ایمیلهای شما هم در پوشه اسپم قرار میگیرند، نگران نباشید! در این مقاله، دلایل اصلی اسپم شدن ایمیلها را بررسی شده و راهکارهایی عملی برای جلوگیری از این مشکل ارائه شده است؛ همراه لیارا باشید!
در ادامه خواهید خواند:
- ورود موفق ایمیل چیست؟
- چرا ایمیل ها در پوشه اسپم قرار میگیرند؟
- بهترین روش های جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ها
- جمع بندی

ورود موفق ایمیل چیست؟
قبل از اینکه دلایل اسپم شدن ایمیلها را تحلیل کنیم، بهتر است که یک تفاوت کلیدی را بررسی شود: زمانی که ابزارهای ایمیل مارکتینگ ایمیلی را تحویل داده شده نشان میدهد (نرخی که به آن نرخ تحویل یا برگشت گفته میشود)، حتما به این معنا نیست که ایمیل با موفقیت در صندوق وروی گیرنده فرود آمده است!
ورود موفق ایمیل یعنی شانس واقعی رسیدن ایمیل به صندوق ورودی مشتری، نه رفتن ایمیلها به پوشه اسپم!
یکی از بهترین و مطمئنترین گزینههای داخلی برای ارسال و دریافت ایمیل در ایران، سرویس ایمیل لیارا است. این سرویس با امکانات متنوع و رابط کاربری ساده، امنیت بالا و استفاده از پروتکل SMTP به شما این امکان را میدهد تا تنها با چند کلیک، ایمیل حرفهای خود را با دامنه اختصاصی دلخواهتان تنظیم و مدیریت کنید. همچنین سرویس ایمیل لیارا از اسپم شدن ایمیلها جلوگیری میکند و میتوانید با خیال راحت از خدمات ایمیل لیارا استفاده کنید.
چرا ایمیل ها در پوشه اسپم قرار میگیرند؟
دلایل بسیار زیادی و جود دارد که باعث اسپم شدن ایمیلهای شما میشود. این فیلترها و دلایل علتهای بسیار زیادی دارد اما میتوان این لایل را به چهار دسته اصلی تقسیم کرد.
مدیریت لیست
ارسال ایمیل به آدرسهای لغو اشتراک، یک علامت هشدار جدی است. لیست شما باید به صورت ارگانیک و با رضایت کاربران ساخته شود. علاوه بر این، اگر همچنان ایمیلهایی را به حسابهای قدیمی و غیرفعال ارسال میکنید که منجر به بازگشت ایمیل میشود، میتواند بر اعتبار شما تاثیر بگذارد.
با سرویس ایمیل لیارا، ارسال و دریافت ایمیلهای کسبوکار خود را حرفهای مدیریت کنید.
✅ بدون اسپم ✅ دامنه اختصاصی ✅ تحویل مطمئن
خرید سرویس ایمیل
محتوا و تعامل
استفاده بیش از حد از علامت تعجب، حروف بزرگ، عناوین گمراه کننده یا کلمات کلیدی نامرتبط میتواند فیلترهای اسپم را فعال کرده و ایمیل شما را به سمت پوشه اسپم هدایت کند. در ادامه عوامل دیگری که باعث اسپم شدن ایمیلها میشود معرفی شدهاند.
- نداشتن گزینه لغو اشتراک
- عدم درج آدرس فیزیکی
- استفاده از فایلهای پیوست
- عناوین یا محتوای نامناسب و بیکیفیت
- ارسال ایمیل بدون کسب اجازه از گیرنده
- ارائه اطلاعات نادرست درباره فرستنده
- استفاده از کلماتی که محرک فیلترهای اسپم هستند
- ارسال ایمیل به آدرسهای غیرمعتبر یا غیرفعال
- استفاده بیشازحد از تصاویر بزرگ همراه با متن کم
- وجود غلطهای املایی یا خطاهای نگارشی در متن ایمیل
پیکربندی DNS
عدم پیاده سازی پروتکل های تایید اعتبار ایمیلها مانند SPF، DKIM و DMARC نیز یک علامت هشدار برای ارائه دهندگان ایمیل (ESP) است. این پروتکلها مانند شناسههای دیجیتال عمل میکنند و با تایید اعتبار شما، از جعل هویت توسط اسپمرها جلوگیری میکنند.
نظارت و بهینه سازی
نظارت نکردن منظم بر معیار های ورود موفق ایمیل مانند نرخ اسپم، نرخ باز شدن و نرخ کلیک نیز غیر قابل قبول است. این دادهها میتوانند به شما در شناسایی مواردی که میتوانید بهبود دهید، مانند تنظیمات محتوا، پاکسازی لیست یا بهنهسازیهای فنی کمک کنند.
هاست ایمیل چیست؟ معرفی بهترین هاست ایمیل
هاست ایمیل
بهترین روش های جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ها
ایمیل مارکتینگ یکی از قدرتمندترین روشها برای ارتباط با مشتریان و جذب ترافیک به وبسایت است. اما موفقیت در این زمینه تنها با ارسال ایمیلهای جذاب محقق نمیشود؛ بلکه نیاز به یک لیست ایمیل باکیفیت و مدیریت شده دارد.
در ادامه راههایی ارائه شده است که نشان میدهد چگونه میتوان لیست ایمیل خود را بهطور مؤثر مدیریت کرد تا ایمیلها به صندوق ورودی مشتریان برسد و اعتبار بهعنوان یک فرستنده حرفهای تقویت شود.
عضویت (Opt-in)
روشی که برای جمع آوری ایمیلها و ایجاد لیست مشترکین خود استفاده میکنید تاثیر قابل توجهی بر موفقیت شما دارد. اگر از روشهای فریبنده برای به دست آوردن آدرس ایمیل استفاده کنید و سپس برای آنها پیامهای ناخواسته ارسال کنید، به احتمال زیاد آنها از دریافت ایمیلهای شما ناراضی خواهند شد. هرچه این نارضایتیهای بیشتر باشد، احتمال اینکه ایمیلهای شما را به عنوان اسپم علامتگذاری کنند، بیشتر میشود.
برای ایجاد یک لیست با کیفیت، اطمینان حاصل کنید که از فرم عضویت (Opt-in) استفاده میکنید که به طور واضح به کاربران اطلاع میدهد که با موافقت کردن یا زدن یک کادر یا مکانیزم مشابه، ایمیلهایی از شما دیافت خواهند کرد. شفاف باشید و سعی نکنید با فریب کاربران آدرس ایمیلهای آنان را جمع آور کنید.

لغو عضویت (Unsubscribe)
لغو عضویت را برای مشترکین خود آسان کنید. سعی نکنید لینک لغو عضویت را به رنگ خاکستری در پایین قالب ایمیل خود پنهان کنید. کاربرانی که قادر به لغو عضویت نیستند، ممکن است ایمیلهای شما را به عنوان اسپم علامت گذاری کنند و به شهرت و اعتبار شما آسیب برساند.
برای تشویق سازمانها به داشتن بهترین شیوهها در این زمینه، گوگل و یاهو اخیرا الزام کردهاند که دکمه لغو عضویت به کاربران به صورت مستقیم در هدر ایمیل نمایش داده شود.
پاکسازی لیستهای شما
میتوانید از ابزارهای شخص ثالث برای شناسایی و حذف ایمیلهای غیرفعال یا حسابهای مسدود شده استفاده کنید. این نوع ایمیلها منجر به بازگشتهای سخت (Hard Bounce) میشوند که میتواند به اعتبار شما بهعنوان فرستنده آسیب جدی وارد کند.
سیاست پایان عضویت (Sunset Policy)
اگر گروهی از مشترکین برای مدت طولانی هیچ تعاملی با ایمیلهای شما نداشتهاند (مانند باز نکردن ایمیلها)، بهتر است ایمیلی برای آنها ارسال کنید و با لحنی صمیمانه بپرسید که آیا همچنان علاقهمند به دریافت ایمیلهای شما هستند یا خیر. ایمیلهایی که پاسخی دریافت نمیکنند، اغلب با خطر علامتگذاری بهعنوان اسپم مواجه میشوند، که این نهتنها به اعتبار فرستنده شما آسیب میزند، بلکه تجربه نهایی نامطلوبی از برند شما برای کاربر به جا میگذارد.
برای مدیریت این وضعیت، پیشنهاد میکنیم با احترام و دوستانه از مشترکان خود سؤال کنید. اگر علاقهای به ادامه دریافت ایمیلها ندارند، اجازه دهید بدون دردسر از لیست شما خارج شوند و این جدایی را به تجربهای مثبت تبدیل کنید.
محتوا
یکی از مهم ترین عناصری که منجر به موفقیت هر کمپین ایمیل میشود، محتوای جذاب و مرتبط است. از آنجا که زمان مخاطبان بسیار ارزشمند است، باید مطمعن شوید که محتوای ارسالی شما نه تنها با کیفیت است، بلکه نیازها و علایق پاسخ میدهد.
قبل از اینکه ایمیلی را ارسال کنید این سوال ها را از خودتان بپرسید:
- آیا محتوای ایمیل برای مخاطب هدف، مرتبط و هیجانانگیز است؟
- آیا متن ایمیل روان، سر راست و خوشخوان نوشته شده است؟
- آیا طراحی ایمیل زیبا و کاربرپسند است؟
- آیا از کلمات یا عباراتی که ممکن است فیلتر اسپم را فعال کنند، اجتناب کردهاید؟
- آیا اگر خودتان مخاطب بودید، از دریافت این ایمیل لذت میبردید؟
تنظیمات زیر ساخت
یکی از جنبههای مهم برای اطمینان از رسیدن پیامها به صندوق ورودی ایمیل تنظیم زیرساختها و تایید اعتبار آنها است. این موضوع اغلب نادیده گرفته میشود ولی یکی از سادهترین روشها برای افزایش قابلیت تحویل ایمیل به صندوق ورودی و جلوگیری از اسپم نشدن ایمیلها است.
جلوگیری از لیست سیاه ایمیل و راههای خروج از آن
لیست سیاه ایمیل
لیست ارسال کنندگان مجاز(SPF)
SPF یا چارچوب سیاست فرستنده مانند یک لیست سفید برای دامنه عمل میکند. این رکورد، آدرس IP یا دامنههایی را که اجازه ارسال ایمیل را از طرف شما را دارند، مشخص میکند و در رکوردهای TXT مدیریت DNS شما قرار میگیرند.
امضای دیجیتال (DKIM)
DKIM یا ایمیل شناسایی شده توسط دامنه، به ایمیلهای شما یک امضای دیجیتال اضافه میکند که اعتبار آنها را تایید میکند. این امضا نشان میدهد ایمیل از سوی فرستندهای معتبر ارسال شده و در مسیر ارسال دستکاری نشده است. هر ابزار ایمیل مارکتینگ یا سروی شخص ثالثی که از دامنه شما استفاده میکند، معمولا به کلید و رکورد DKIM خاص خود نیاز دارد.
سیاست محافظتی دامنه (DMARC)
DMARC یا تأیید پیام، گزارش و انطباق مبتنی بر دامنه، به شما این اجازه را میدهد تا سیاستی تعریف کنید تا از دامنه در برابر حملات فیشینگ و جعل ایمیل محافظت کنید. این سیاست به سرورهای گیرنده اعلام میکند که اگر ایمیلهای دریافتی از شما در SPF یا DKIM تایید نشدند، چه اقدامی انجام دهند.
نمایش هویت برند (BIMI)
BIMI یا نشان هویت برند به شما اجازه میدهد لوگوی برندتان را در کنار ایمیل ارسالی نمایش دهید. این قابلیت نه تنها اعتماد کاربران را افزایش میدهد، بلکه به بهبود نرخ باز شدن ایمیلها و جلوگیری از اسپم شدن ایمیلها نیز کمک میکند.

جمع بندی
رسیدن درست ایمیل به صندوق پستی و جلوگیری از اسپم شدن ایمیل یک فرآیند مداول و پر چالش است، اما نتیجه آن ارزش این تلاش ها را دارد. بسیاری از کسبوکارها زمان زیادی را صرف تولید محتوا و طراحی کمپینهای جذاب میکنند، اما اگر این ایمیلها به صندوق ورودی مشتریان نرسد، تمام این تلاش ها بیفایده خواهد بود.
درک اصول تحویلپذیری، مدیریت صحیح لیست ایمیل و رعایت بهترین شیوهها، میتواند تفاوت چشمگیری در موفقیت کمپینهای ایمیلی شما ایجاد کند. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله، اهمیت این موضوع را بیشتر درک کرده و آماده باشید تا ایمیلهای خود را با موفقیت به دست مشتریان برسانید و از اسپم شدن ایمیلها جلوگیری کنید.