آموزش نصب Nodejs روی ویندوز


۲۱ شهریور ۱۳۹۹
آموزش نصب nodejs

Node.js یکی از قدرتمندترین فریم‌ورک‌های زبان جاوااسکریپت است که باعث شده توسعه‌دهندگان بتوانند از این زبان در بک‌اند استفاده کنند، به همین دلیل بسیاری از توسعه‌دهندگان فرانت‌اند در سراسر جهان به‌دنبال یادگیری این فریم‌ورک هستند. برای اطلاعات بیشتر درباره این فریم‌ورک می‌توانید مقاله: آموزش مفاهیم مقدماتی Node.js را مشاهده کنید. اما قبل از آن باید Node.js را در سیستم خود نصب کنید و هدف این مقاله نیز همین است، بنابراین در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

چهار قدم تا نصب کامل Node.js بر روی ویندوز و استفاده از آن:

  1. نصب Node.js
  2. توضیحاتی درباره NPM (Node Package Manager)
  3. معرفی IDE – Text Editor
  4. کار با Node.js

نصب Node.js

برای شروع نصب Node.js ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که فضای کافی و حداقل 4 گیگابایت RAM داشته باشید.

قدم اول

Node.js را از وبسایت رسمی این فریم‌ورک دانلود کنید.

دانلود nodejs

قدم دوم

در صفحه دانلود، نسخه‌های مختلفی از Node.js را مشاهده خواهید کرد، تنها کاری که می‌بایست انجام دهید این است که بر روی کادر مناسب با پیکربندی سیستم خود کلیک کنید.

قدم سوم

پس از دانلود موفق نرم‌افزار Node.js، به پوشه دانلود سیستم‌تان مراجعه کرده و بر روی فایل نصبی Node.js، دوبار کلیک کنید.

قدم چهارم

به محض کلیک بر روی فایل نصبی Node.js، یک Installation wizard برای شما نشان داده می‌شود. Next را انتخاب کنید تا وارد مراحل بعد شویم.

نصب nodejs

قدم پنجم

بر روی چک‌باکس I accept the terms in the License Agreement کلیک کرده و سپسNext را انتخاب کنید.

نصب nodejs

قدم ششم

در این مرحله می‌توانید محل نصب Node.js را با کلیک بر روی دکمه Change تغییر دهید یا از مسیر پیش‌فرض استفاده کنید. بعد از انتخاب مسیر دلخواه، بر روی دکمه Next کلیک کنید.

نصب nodejs

قدم هفتم

در این مرحله هم می‌بایست بر روی دکمه Next کلیک کنید.

نصب nodejs

مرحله هشتم

در این مرحله می‌توانید با انتخاب گزینه نصب خودکار ابزار‌های مورد نیاز و کلیک بر روی دکمه Next وارد مرحله بعد شوید.

نصب nodejs

قدم نهم

اکنون می‌توانید با کلیک بر روی دکمه Install، مراحل نصب را به پایان برسانید.

نصب nodejs

قدم پایانی

پس از اتمام نصب با کلیک بر روی دکمه Finish می‌توانید از Installation wizard خارج شوید.

نصب nodejs

با اتمام این مراحل، مهم‌ترین بخش نصب Node.js به پایان می‌رسد. حال به سراغ مبحث ماژول‌ها می‌رویم، بخشی که Node.js بدون آن نمی‌تواند کار کند.

توضیحاتی درباره NPM (Node Package Manager)

NPM ابزار پیش‌فرض Node.js برای مدیریت پکیج‌ها است که کاملا با زبان جاوااسکریپت توسعه‌ داده شده و ما را در مدیریت پکیج‌ها و ماژول‌های مورد نیازمان در Node.js کمک می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از خط فرمان از ابزار NPM استفاده کنند. پکیج‌های Node.js موجودیت‌هایی هستند که تمام فایل‌های مورد نیاز برای یک ماژول را به‌صورت bundle در می‌آورند. منظور از ماژول، کتابخانه‌های جاوااسکریپتی است که می‌توانند در پروژه شما قرار بگیرند. جدا از اینها، Node.js با استفاده از فایل package.json می‌تواند به راحتی تمام وابستگی‌های مورد نیاز پروژه را نصب کند. همچنین با استفاده از NPM می‌توانید پکیج‌های مختلف را نصب یا به‌روزرسانی کنید.

از Node.js 0.6.3 به بعد، NPM به عنوان یک بخش پیش‌فرض همراه با خود Node.js بر روی سیستم کاربران نصب می‌شود، بنابراین نیازی به نصب جداگانه آن نیست. با استفاده از دستور زیر شما می‌توانید یک پکیج با نام package_name را با NPM نصب کنید.

npm install package_name

معرفی IDE – Text Editor

از آنجا که نصب Node.js به پایان رسیده است، شما می‌توانید برنامه خود را بنویسید. برای نوشتن برنامه‌تان می‌توانید از بعضی ویرایشگر‌های متنی یا IDEهای مختلف که به صورت رایگان موجود هستند، استفاده کنید. در زیر تعدادی از ویرایشگرهای متنی و IDEها را که توسعه‌دهندگان ترجیحا از آنها برای کار با Node.js استفاده می‌کنند را قرار داده‌ایم:

  1. Cloud9
  2. IntelliJ
  3. Webstorm
  4. Brackets
  5. Sublime
  6. VS Code

کار با Node.js

شما می‌توانید برای اینکه از صحت نصب Node.js اطمینان حاصل کنید، IDE یا ویرایشگر متنی مورد نظرتان را باز کرده و کد زیر را در آن قراردهید.

console.log('Hello, World!');

سپس کدهای بالا را در فایلی با پسوند .js مانند filename.js ذخیره کنید. اکنون می‌بایست خط فرمان خود را بازکرده و به محل ذخیره فایل جاواسکریپتی‌تان بروید، درنهایت با اجرای دستور زیر باید متن Hello, World! در خط فرمان به شما نمایش داده شود.

node filename.js

خب، دیگر به پایان این مقاله رسیدیم. امیدوارم همان‌طور که سعی داشتیم این مقاله با جزئیات کامل در اختیار شما قرار گرفته باشد، به همان مقدار شما توانسته باشید مراحل نصب و کار با Node.js را فرا بگیرید. همچنین از این پس شما می‌توانید برنامه‌های Node.js را بر روی سیستم‌تان اجرا و استفاده کنید.

منبع: https://www.edureka.co/blog/node-js-installation

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi

همراه شما هستیم

در خصوص سفارش یا استفاده از سرویس‌ها سوالی دارید؟
تلفن واحد فروش:
۰۲۵-۳۳۵۵۷۶۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)
تلفن واحد فروش: ۳۳۵۵۷۶۱۹-۰۲۵ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)