مقایسه فریم‌ورک‌های Django و Flask


۱۹ شهریور ۱۳۹۹
مقایسه فریم‌ورک‌های django و flask

کدام‌یک از این فریم‌ورک‌ها برای برنامه وب شما مناسب است؟

اگر شما یک توسعه وب با زبان پایتون باشید، مطمئنا اسم فریم‌ورک‌های Django و Flask را شنیده‌اید. اگر در انتخاب یکی از این فریم‌ورک‌ها برای برنامه‌تان سردرگم شده باشید، این مقاله می‌تواند به این سردرگمی پایان بدهد. مواردی که در ادامه این مقاله بررسی خواهیم کرد:

  1. Django چیست؟
  2. Flask چیست؟
  3. Django درمقایسه با Flask
  4. نتیجه پایانی

Django چیست؟

فریم‌ورک django

Django یک فریم‌ورک فول‌استک، سطح بالا و مبتنی بر زبان پایتون است. با استفاده از آن می‌توانید پروژه خود را به‌سرعت با طراحی تمیز و عمل‌گرا توسعه دهید. Django توسط توسعه‌دهندگان با ‌تجربه‌ای ساخته شده است و بسیاری از مشکل‌ها توسط این فریم‌ورک رسیدگی و رفع شده‌اند. شما می‌توانید بدون اختراع مجدد چرخ بر روی نوشتن برنامه خود تمرکز کنید. علاوه‌براینها، فریم‌ورک Django رایگان و متن‌باز است.

Flask چیست؟

فریم‌ورک flask

Flask را می‌توان یک میکروفریم‌ورک WSGI (Web Server Gateway Interface) برای برنامه‌های وب دانست. این میکروفریم‌ورک طراحی شده تا به شما کمک کند برنامه وب خود را سریع و آسان توسعه دهید. همچنین توانایی توسعه برنامه‌های پیچیده را در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد. Flask اوایل به‌عنوان اصلاحی برای Werkzeug و Jinja عرضه شد اما در حال حاضر به یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های پایتونی وب تبدیل شده است.

Django درمقایسه با Flask

نوع فریم‌ورک

Django یک فریم‌ورک فول‌استک و Flask یک میکروفریم‌ورک محسوب می‌شود.

دیتابیس

اگر برنامه شما به دیتابیس‌های SQLite، PostgreSQL، MySQL یا Oracle نیاز داشته باشد، استفاده از Django مناسب است. از طرف دیگر اگر نیاز برنامه شما با دیتابیس‌های NoSQL یا به‌طور کلی‌تر بدون نیاز به دیتابیس رفع می‌شود می‌توانید از Flask استفاده کند.

اندازه پروژه

Flask برای پروژه‌های کوچک‌تر و پیچیده‌تر که دارای دامنه مشخص و طول عمر کوتاه‌تر هستند، مناسب است. از آنجا که Django یک ساختار خاص دارد، تمام پروژه‌های Django مشابه یک‌دیگر هستند. بنابراین، Django برای مدیریت پروژه‌های بزرگ‌تر با تیم‌های بزرگ‌تر که دارای طول عمر بیشتر و پتانسیل رشد زیادی هستند، مناسب‌تر است.

طرح پروژه

Django از یک ساختار ثابت برای پروژه‌ها استفاده می‌کند درحالی که Flask را می‌توان به‌صورت دلخواه استفاده کرد.

نوع برنامه

Django در ایجاد برنامه‌های وب با امکانات کامل و server-side templating بسیار خوب عمل می‌کند. اگر فقط یک وبسایت استاتیک یا وب‌سرویس RESTful می‌خواهید که از آن در SPA یا برنامه موبایلی استفاده کنید، میکروفریم‌ورک Flask مناسب است. Django همراه با Django REST Framework نیز به‌خوبی کار می‌کند.

RESTful API

DRF (Django REST Framework) یکی از محبوب‌ترین پکیج‌های Django است که فریم‌ورکی برای ارائه مدل‌های Django ازطریق RESTful interface به‌حساب می‌آید. DRF شامل همه مواردی است که شما نیاز دارید مانند view، serializers، validation، auth و موارد دیگری مانند browsable API، versioning، caching که برای ساخت سریع و آسان APIها استفاده می‌شود. همچنین Flask دارای چند اکستنشن‌ خوب مانند Flask-RESTful، Flask-Classful، Flask-RESTPlus برای viewها و Flask-Marshmallow برای Serialization و Flask-JWT، Flask-JWT-Extended برای احراز هویت است.

عملکرد

عملکرد Flask اندکی بهتر از Django است زیرا مینیمال‌تر و کم‌ حجم‌تر است. البته این تفاوت بسیار ناچیز است به‌خصوص زمانی‌که I/O را درنظر بگیرید.

نتیجه پایانی

پارامترهاDjangoFlask
نوع فریم‌ورکفول‌استکمیکرو
دیتابیس‌SQLite, PostgreSQL, MySQLهمه دیتابیس‌ها از جمله NoSQL
اندازه پروژهپروژه‌های بزرگپروژه‌های کوچک‌تر با پیچیدگی کمتر
طرح پروژهیک ساختار مرسوم و یکسانساختار منعطف
نوع برنامهبرنامه‌های وب با امکانات کامل و همراه با server-side templatingبرنامه‌های استاتیک وب یا وب‌سرویس‌های RESTful که در SPAها و برنامه‌های موبایلی استفاده می‌شوند
RESTful APIDjango Rest Framework (DRF)Flask-RESTful(views)
Flask Marshmallow(Serialization)
Flask JWT(Auth)
عملکردمتوسطبهتر از Django
کمپانی‌ها از کدام فریم‌ورک استفاده می‌کنند؟Instagram
Pinterest
Udemy
Coursera
Zapier
Netflix
Lyft
Reddit
Zillow
MailGun

بنابراین کدام فریم‌ورک مناسب شما است؟ اگر بخواهیم دقیق بررسی کنیم، باید بگوییم که به نیازهایمان بستگی دارد. تصمیم برای استفاده از یک فریم‌ورک، زبان یا ابزار خاص به نیازهایتان بستگی دارد.

Django یک فریم‌ورک دارای امکانات کامل است و از این رو در تصمیم‌گیری به شما یا تیم‌تان کمک می‌کند تا از کتابخانه‌های مطمئنی استفاده کنید و درنهایت می‌توانید با انتخاب Django روند توسعه‌تان را سریع‌تر کنید. بااین‌حال، اگر از یکی از گزینه‌هایی که Django برای شما انتخاب می‌کند راضی نیستید یا به برنامه منحصربه‌فردی نیاز دارید که فقط به چند قابلیت محدود احتیاج دارد، بهتر است که نگاهی به Flask بیندازید.

همیشه میان تکنولوژی‌های مختلف بحث و گفتگوهای بسیاری وجود دارد اما درنهایت باید بگوییم که این فریم‌ورک‌ها موانع توسعه وب را از پیش روی ما برداشته‌اند و توسعه را آسان و سریع کرده‌اند، پس ما بسته به نیازهای خود باید مابین مزایا و قابلیت‌هایی که هر تکنولوژی در اختیارمان قرار می‌دهد، فریم‌ورک مورد نظرمان را انتخاب کنیم.

منبع: https://www.edureka.co/blog/django-vs-flask

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi