آنچه در این مقاله میخوانید
- الزامات قبل از شروع کار
- مولفه های باکولا (Bacula)
- مرحله اول: نصب و پیکربندی MySQL
- مرحله دوم: نصب Bacula
- مرحله سوم: ساخت دایرکتوری های Backup و Restore در اوبونتو 24.04
- مرحله چهارم: پیکربندی Bacula Director در اوبونتو 24.04
- مرحله پنجم: پیکربندی وظایف محلی (Local Jobs)
- مرحله ششم: پیکربندی File Set در Bacula
- مرحله هفتم: پیکربندی اتصال به Storage Daemon
- مرحله هشتم: پیکربندی Pool
- مرحله نهم: بررسی صحت پیکربندی Director
- مرحله دهم: پیکربندی Storage Daemon
- مرحله یازدهم: تنظیم Storage Resource
- مرحله دوازدهم: تنظیم دستگاه ذخیرهسازی
- مرحله سیزدهم: بررسی صحت پیکربندی Storage Daemon
- مرحله چهاردهم: راهاندازی مجدد Bacula Director و Storage Daemon
- مرحله پانزدهم: اجرای اولین Job پشتیبانگیری در Bacula
- مرحله شانزدهم: ساخت یک Label جدید
- مرحله هفدهم: اجرای دستی Job پشتیبانگیری
- مرحله هجدهم: بررسی پیامها و وضعیت Job
- مرحله نوزدهم: بازیابی اطلاعات در Bacula
- سوالات متداول
- جمع بندی
راهنمای کامل نصب سرور باکولا (Bacula) بر روی اوبونتو 24.04
۱۱ تیر ۱۴۰۴
باکولا (Bacula) یک نرمافزار متنباز و حرفهای برای پشتیبانگیری و بازیابی اطلاعات در محیطهای شبکهای است. این ابزار، امکان تهیه نسخههای پشتیبان از سیستمهای کامپیوتری، مدیریت فرایندهای ذخیرهسازی و انجام عملیات بازیابی را فراهم میکند. اگرچه راهاندازی اولیه باکولا ممکن است نسبتا پیچیده به نظر برسد، اما بهدلیل معماری ماژولار و قابلیتهای گسترده، گزینهای بسیار مناسب برای پیادهسازی سناریوهای متنوع پشتیبانگیری در مقیاس کوچک تا سازمانی محسوب میشود.
در این مطلب، نحوه نصب و پیکربندی مولفههای مهم سرور باکولا (Bacula) روی یک سرور اوبونتو 24.04 را شرح خواهیم داد. این مقاله از لیارا را از دست ندهید.
با سرور ابو نتو لیارا، بدون دردسر سرور خود را تنها با چند کلیک مدیریت کنید.
✅ منابع کاملاً اختصاصی و پایدار✅ سرعت بالا و ترافیک نامحدود✅ امنیت پیشرفته و پشتیبانی 24/7
خرید و راهاندازی سرور اوبونتو ساعتی لیارا
آنچه در ادامه خواهید خواند:
- الزامات قبل از شروع کار.
- مولفه های باکولا (Bacula)
- مرحله اول: نصب و پیکربندی MySQL
- مرحله دوم: نصب Bacula
- مرحله سوم: ساخت دایرکتوری های Backup و Restore در اوبونتو 24.04
- مرحله چهارم: پیکربندی Bacula Director در اوبونتو 24.04
- مرحله پنجم: پیکربندی وظایف محلی (Local Jobs)
- مرحله ششم: پیکربندی File Set در Bacula
- مرحله هفتم: پیکربندی اتصال به Storage Daemon
- مرحله هشتم: پیکربندی Pool
- مرحله نهم: بررسی صحت پیکربندی Director
- مرحله دهم: پیکربندی Storage Daemon
- مرحله یازدهم: تنظیم Storage Resource
- مرحله دوازدهم: تنظیم دستگاه ذخیرهسازی
- مرحله سیزدهم: بررسی صحت پیکربندی Storage Daemon
- مرحله چهاردهم: راهاندازی مجدد Bacula Director و Storage Daemon
- مرحله پانزدهم: اجرای اولین Job پشتیبانگیری در Bacula
- مرحله شانزدهم: ساخت یک Label جدید
- مرحله هفدهم: اجرای دستی Job پشتیبانگیری
- مرحله هجدهم: بررسی پیامها و وضعیت Job
- مرحله نوزدهم: بازیابی اطلاعات در Bacula
- سوالات متداول
- جمع بندی

الزامات قبل از شروع کار
برای اینکه بتوانید این آموزش را بهراحتی و بدون بروز هیچگونه مشکلی انجام دهید، به یک کاربر روت (root) با دسترسی sudo، بر روی یک سرور اوبونتو 24.04 نیاز خواهید داشت. همچنین سرور باید فضای مورد نیاز و کافی برای نگهداری از نسخههای پشتیبان را داشته باشد. در این مطلب باکولا (Bacula) به صورتی پیکربندی میشود که از نام دامنه خصوصی (FQDN) سرورها استفاده کند، به عنوان مثال bacula.private.example.com.
اگر DNS راهاندازی نشده باشد، میتوانید به جای آن از آدرسهای IP مناسب استفاده کنید. در صورت فعال نبودن شبکه خصوصی، لازم است در تمامی تنظیمات این آموزش، اطلاعات اتصال شبکه را با آدرسهایی جایگزین کنید که برای سرورها قابل دسترسی باشند (مانند آدرسهای IP عمومی یا VPN).
آموزش نصب باکولا وب روی اوبونتو 24.04
نصب باکولا وب روی اوبونتو
مولفه های باکولا (Bacula)
Bacula از چند مولفه نرمافزاری تشکیل شده است، اما ساختار اصلی آن بر پایه مدلهای پشتیبانگیری سرور کلاینت است. برای بهتر درک شدن این مطلب، لیارا تمرکز اصلیاش را بر روی سرور پشتیبان و کلاینتهای پشتیبان خواهد گذاشت، نه بر تک تک مولفههای باکولا. با همه اینها آشنایی اولیه با اجزای مختلف Bacula از اهمیت بسیاری برخوردار است و در ادامه به صورت کامل به آن خواهیم پرداخت.
- Bacula Director (DIR): نرمافزاری که عملیات پشتیبانگیری و بازیابی اطلاعات را مدیریت میکند و کار هماهنگی با File Daemon و Storage Daemon را بر عهده دارد.
- Storage Daemon (SD): نرمافزاری که وظیفه خواندن و نوشتن روی دستگاههای ذخیرهسازی مورد استفاده برای پشتیبانگیری را دارد.
- Catalog: خدماتی که پایگاه داده از فایلهای پشتیبانگیریشده نگهداری میکند. این پایگاه داده معمولا در یک دیتابیس SQL مانند MySQL یا PostgreSQL ذخیره میشود.
- Bacula Console: یک رابط خط فرمان که مدیر پشتیبان از طریق آن میتواند با Bacula Director ارتباط برقرار کند و دستورات لازم را صادر کند.
نکته قابل توجه: مولفههای سرور باکولا اجباری به اجرا روی یک سرور واحد و انتخابی ندارد، اما تمامی این مولفهها باید در کنار هم دیگر کار کنند تا عملکرد سرور پشتیبان را فراهم کنند.
در سیستم Bacula، هر سروری که قرار است از آن نسخه پشتیبان گرفته شود، یک برنامه به نام File Daemon (FD) را اجرا میکند. این برنامه به سرور اصلی Bacula (که به آن Director گفته میشود) اجازه میدهد به فایلها و دادههایی که باید پشتیبانگیری شوند، دسترسی داشته باشد. سرورهایی که این برنامه روی آنها اجرا میشود، به کلاینتهای پشتیبان یا به اختصار کلاینت معروف هستند.
همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، در این آموزش، سرور پشتیبان بهگونهای پیکربندی میشود که از فایل سیستم خود نسخه پشتیبان تهیه کند. این به این معنی است که سرور پشتیبان به عنوان یک کلاینت پشتیبان هم عمل خواهد کرد و مؤلفه File Daemon را نیز اجرا خواهد کرد.
مرحله اول: نصب و پیکربندی MySQL
Bacula برای مدیریت فهرست نسخههای پشتیبان (Catalog) خود از یک پایگاه داده SQL مانند MySQL یا PostgreSQL استفاده میکند. در این آموزش، از MySQL استفاده خواهیم کرد.
در ابتدا باید لیستهای پکیجها را بهروزرسانی کنید.
sudo apt-get update
بعد از آن با استفاده از دستور زیر MySQL Server را نصب کنید.
sudo apt-get install mysql-server
در همین حین، از شما خواسته میشود که رمز عبوری را برای کاربر روت پایگاه داده MySQL خود مشخص کنید. رمز عبور را وارد کرده و تأیید آن را انجام دهید. به یاد داشته باشید که این رمز عبور را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید و فراموش کنید، چرا که در فرآیند نصب Bacula به آن احتیاج پیدا خواهید کرد.
مرحله دوم: نصب Bacula
در این قسمت باید مولفههای کلاینت و سرور باکولا را نصب کنید. برای این کار از دستور زیر استفاده کنید.
sudo apt-get install bacula-server bacula-client
در روند نصب، اطلاعاتی را برای پیکربندی Postfix که Bacula به آن نیاز خواهد داشت و از شما پرسیده میشود.
- نوع کلی پیکربندی ایمیل (General Type of Mail Configuration): گزینه
Internet Site
را انتخاب کنید. - نام سیستم ایمیل (System Mail Name): نام دامنه کامل (FQDN) یا نام میزبان سرور خود را وارد نمایید.
بعد از آن اطلاعاتی را برای راهاندازی پایگاه داده باکولا از شما درخواست خواهد کرد.
- آیا میخواهید پایگاه داده bacula-director-mysql را با dbconfig-common پیکربندی کنید؟ گزینه
Yes
را انتخاب کنید. - رمز عبور کاربر مدیر پایگاه داده: رمز عبوری که هنگام نصب MySQL تعیین کردهاید را وارد کنید.
- رمز عبور برنامه MySQL برای bacula-director-mysql: یک رمز عبور جدید وارد کنید و آن را تایید نمایید، یا این قسمت را خالی بگذارید تا خودکار یک رمز عبور تصادفی ساخته شود.
نحوه مشاهده و تنظیم لاگهای لینوکس در سرور مجازی اوبونتو Ubuntu
تنظیم لاگهای لینوکس در سرور مجازی اوبونتو
مرحله سوم: ساخت دایرکتوری های Backup و Restore در اوبونتو 24.04
باکولا (Bacula) به دو دایرکتوری اصلی نیاز دارد:
- ذخیره فایلهای پشتیبان (Backup)
- قرار دادن فایلهای بازیابی شده (Restore)
نکته: این دایرکتوریها را بر روی پارتیشنی ایجاد کنید که فضای کافی را داشته باشد.
برای ساخت این دایرکتوریها، از دستورات زیر استفاده کنید.
sudo mkdir -p /bacula/backup /bacula/restore
بعد از آن باید مجوزهای دسترسی این دایرکتوریها را به صورتی انجام دهید که تنها فرآیندهای Bacula (و کاربر روت) به آنها دسترسی داشته باشند.
sudo chown -R bacula:bacula /bacula
sudo chmod -R 700 /bacula
مرحله چهارم: پیکربندی Bacula Director در اوبونتو 24.04
باکولا دارای مولفههای مختلفی است که باید بهصورت مستقل پیکربندی شوند تا سیستم بهدرستی کار کند. تمام فایلهای پیکربندی در مسیر /etc/bacula
قرار دارند.
در این بخش قصد خواهیم داشت تا پیکربندی Bacula Director انجام دهیم.
فایل پیکربندی Bacula Director را با ویرایشگر متن دلخواه خود باز کنید. در این قسمت از vi
استفاده شده است.
sudo vi /etc/bacula/bacula-dir.conf
مرحله پنجم: پیکربندی وظایف محلی (Local Jobs)
در Bacula، یک Job برای انجام عملیات پشتیبانگیری یا بازیابی تعریف میشود. منابع Job دقیقا مشخص میکنند که هر کار دقیقا چه عملیاتی را انجام دهد، مانند مشخص کردن کلاینت، FileSet مورد نظر برای پشتیبانگیری یا بازیابی و سایر فعالیتها. در این بخش، وظایفی که برای پشتیبانگیری از فایل سیستم محلی استفاده میشوند را پیکربندی خواهیم کرد.
ابتدا در فایل پیکربندی Director، بخش مربوط به Job با نام BackupClient1
را پیدا کنید، سپس مقدار Name
را به BackupLocalFiles
تغییر دهید، به صورتی که به شکل زیر انجام شود.
Job {
Name = "BackupLocalFiles"
JobDefs = "DefaultJob"
}
بعد از این فرآیند بخش Job با نام RestoreFiles
را پیدا کنید. در این بخش باید دو تغییر مهم را انجام دهید. مقدار Name
را به RestoreLocalFiles
تغییر دهید و مقدار Where
را به /bacula/restore
تنظیم کنید. نتیجه که مشاهده خواهید کرد به صورت زیر خواهد بود.
Job {
Name = "RestoreLocalFiles"
Type = Restore
Client=BackupServer-fd
FileSet="Full Set"
Storage = File
Pool = Default
Messages = Standard
Where = /bacula/restore
}
نحوه پشتیبانگیری از سرور LAMP با باکولا در اوبونتو 24.04
پشتیبانگیری از سرور LAMP با باکولا در اوبونتو
مرحله ششم: پیکربندی File Set در Bacula
FileSet در باکولا مجموعهای از فایلها یا دایرکتوریهایی است که باید در فرآیند پشتیبانگیری گنجانده یا حذف شوند. این FileSetها توسط Jobها استفاده میشوند. بخش FileSet با نام Full Set را در فایل پیکربندی پیدا کنید و زیر کامنتی که با # List of files to be backed up
مشخص شده است تغییرات زیر را انجام دهید.
۱. افزودن گزینه فشردهسازی gzip
برای فایلهای پشتیبان.
۲. تغییر مسیر فایل Include
از /usr/sbin
به /.
۳. تغییر مسیر دوم Exclude File
به /bacula
.
بعد از آنکه تغییرات را اعمال کردهاید، نتیجه کار باید به صورت زیر باشد.
FileSet {
Name = "Full Set"
Include {
Options {
signature = MD5
compression = GZIP
}
File = /
}
Exclude {
File = /var/lib/bacula
File = /bacula
File = /proc
File = /tmp
File = /.journal
File = /.fsck
}
}
نکته: اگر پارتیشنهایی را در اختیار دارید که در مسیر /
مانت (Mount) شدهاند و میخواهید آنها در نسخه پشتیبان گنجانده شوند، باید برای هرکدام یک رکورد File اضافی تعریف کنید.
نکته مهم در رابطه با FileSet
در نظر داشته باشید که اگر همیشه از FileSet های کلی مانند Full Set برای انجام عملیاتهایی مانند پشتیبانگیری استفاده کنید. این عمل باعث میشود که فضای دیسک بیشتری نسبت به زمانی که انتخابهای پشتیبانگیری خاصی مصرف میشوند مصرف شود.
مرحله هفتم: پیکربندی اتصال به Storage Daemon
بخش Storage مشخص میکند که Director باید به کدام Storage Daemon متصل شود. در ادامه Storage Daemon را بهصورت جداگانه تنظیم خواهیم کرد. فایل پیکربندی را باز کرده و بخش Storage را پیدا کنید. مقدار Address را که به صورت localhost تنظیم شده است، با نام دامنه کامل خصوصی (FQDN) یا آدرس IP خصوصی سرور بکاپ خود جایگزین کنید. خروجی باید بهصورت زیر باشد.
Storage {
Name = File
# Do not use "localhost" here
Address = backup_server_private_FQDN # N.B. Use a fully qualified name here
SDPort = 9103
Password = "ITXAsuVLi1LZaSfihQ6Q6yUCYMUssdmu_"
Device = FileStorage
Media Type = File
}
مرحله هشتم: پیکربندی Pool
بخش Pool در Bacula مشخص میکند که دادههای پشتیبان روی چه فضایی ذخیره شوند. در این قسمت قصد خواهیم داشت که تمامی فایلها را به عنوان حجمهای ذخیرهسازی استفاده کنیم و تنها برچسب فایلها را برای شناسایی بهتر تغییر دهیم. بخش Pool با نام File را پیدا کنید و یک خط که شامل Label Format میباشد را به آن اضافه کنید. در نتیجه کار باید خروجی زیر را به شما نمایش دهد.
# File Pool definition
Pool {
Name = File
Pool Type = Backup
Label Format = Local-
Recycle = yes # Bacula can automatically recycle Volumes
AutoPrune = yes # Prune expired volumes
Volume Retention = 365 days # one year
Maximum Volume Bytes = 50G # Limit Volume size to something reasonable
Maximum Volumes = 100 # Limit number of Volumes in Pool
}
بعد از آن که نتیجه را مشاهده کردید، فایل را ذخیره کنید و از آن خارج شوید.
مرحله نهم: بررسی صحت پیکربندی Director
برای اینکه بتوانید مطمئن شوید که خطایی در فایلهای پیکربندی شما در Director تان وجود ندارد، دستور زیر را اجرا کنید.
sudo bacula-dir -tc /etc/bacula/bacula-dir.conf
در شرایطی که پیامی مبنی بر خطا را دریافت نکردید، فایل bacula-dir.conf به درستی تنظیم شده است.
نحوه نصب Git در سرور مجازی ابری اوبونتو
نصب Git در سرور مجازی ابری اوبونتو
مرحله دهم: پیکربندی Storage Daemon
در این قسمت نوبت به تنظیم Storage Daemon شما رسیده است، تا سرور باکولا بداند که دادههای پشتیبان را از کدام قسمت ذخیره کند. فایل پیکربندی Storage Daemon را با ویرایشگر دلخواه خود باز کنید. در این قسمت ما از vi
استفاده کردهایم.
sudo vi /etc/bacula/bacula-sd.conf
مرحله یازدهم: تنظیم Storage Resource
برای انجام تنظیمات Storage را پیدا کنید. این قسمت تعیین میکند که Storage Daemon بر روی کدام آدرس شبکه انجام شود. برای این کار باید پارامتر SDAddress را اضافه کرده و مقدار آن را به FQDN خصوصی یا آدرس IP خصوصی سرور بکاپ تغییر دهید.
Storage { # definition of myself
Name = BackupServer-sd
SDPort = 9103 # Director's port
WorkingDirectory = "/var/lib/bacula"
Pid Directory = "/var/run/bacula"
Maximum Concurrent Jobs = 20
SDAddress = backup_server_private_FQDN
}
مرحله دوازدهم: تنظیم دستگاه ذخیرهسازی
در بخش Device نام FileStorage را پیدا کنید و مقدار Archive Device را مطابق با مسیر دایرکتوری بکاپ بهروزرسانی کنید.
Device {
Name = FileStorage
Media Type = File
Archive Device = /bacula/backup
LabelMedia = yes; # lets Bacula label unlabeled media
Random Access = Yes;
AutomaticMount = yes; # when device opened, read it
RemovableMedia = no;
AlwaysOpen = no;
}
بعد از آن فایل را ذخیره کنید و از آن خارج شوید.
مرحله سیزدهم: بررسی صحت پیکربندی Storage Daemon
برای اینکه بتوانید بررسی کنید فایل پیکربندی Storage Daemon درست پیکربندی شده باشد، از دستور زیر استفاده کنید.
sudo bacula-sd -tc /etc/bacula/bacula-sd.conf
Repository در لینوکس یعنی چی؟ (آشنایی با مفهوم مخزن)
Repository در لینوکس
مرحله چهاردهم: راهاندازی مجدد Bacula Director و Storage Daemon
برای اعمال تغییرات انجام شده در تنظیمات، باید سرویسهای Bacula Director و Storage Daemon را با دستورات زیر ریاستارت کنید.
sudo service bacula-director restart
sudo service bacula-sd restart
مرحله پانزدهم: اجرای اولین Job پشتیبانگیری در Bacula
برای ورود به کنسول Bacula، دستور زیر را اجرا کنید.
sudo bconsole
بعد از وارد کردن این دستور، وارد محیط کنسول باکولا شوید. این محیط با علامت *
مشخص شده است.
مرحله شانزدهم: ساخت یک Label جدید
برای ساخت یک لیبل جدید، ابتدا دستور label را اجرا کنید.
label
در این مرحله، از شما خواسته میشود که یک نام برای Volume جدید خود وارد کنید.
نکته: میتوانید هر نام دلخواهی را بر روی آن بگذارید.
Enter new Volume name:
MyVolume
بعد از آنکه Pool شما برای ذخیرهسازی در پشتیبان انتخاب شد. باید از Pool با نام File که در قبل آن را پیکربندی کردید استفاده کنید. در این قسمت عدد 2 را وارد کنید.
Select the Pool (1-3):
2
مرحله هفدهم: اجرای دستی Job پشتیبانگیری
باکولا دیگر میداند که اطلاعات پشتیبان چگونه و با چه روشی باید ذخیره شود، در این قسمت میتوانید Job را به صورت دستی انجام دهید.
run
در این مرحله از شما خواسته میشود که Job مورد نظر خود را انتخاب کنید. به این دلیل که قصد داریم Job را با نام BackupLocalFiles اجرا کنیم، برای این عمل عدد 1 را وارد کنید.
Select Job resource (1-3):
1
در مرحله تأیید اجرای Job، جزئیات را بررسی کنید و برای تأیید اجرای Job، عبارت yes
را وارد کنید.
yes
چگونه Strapi را برای محیط تولید روی سرور مجازی اوبونتو 22.04 راهاندازی و نصب کنیم؟
Strapi برای محیط تولید روی سرور مجازی
مرحله هجدهم: بررسی پیامها و وضعیت Job
برای مشاهده پیامها و وضعیت Job ها، دستور زیر را وارد کنید.
messages
پیام هایی مانند، عبارت No prior Full backup Job record found
و شروع شدن Job پشتیبانگیری را نمایش دهند. در صورتی که خطایی وجود داشته باشد، پیامهای ارائهشده میتوانند دلیل مشکل را مشخص کنند.
روش دیگری برای مشاهده وضعیت Job وجود دارد. برای این عمل میتوانید در کنسول Bacula دستور زیر را وارد کنید.
status director
اگر تمامی المانها به درستی کار کنند، باید وضعیت اجرای Job را مشاهده کنید. خروجی مشابه زیر خواهد بود.
Running Jobs:
Console connected at 09-Apr-15 12:16
JobId Level Name Status
======================================================================
3 Full BackupLocalFiles.2015-04-09_12.31.41_06 is running
بعد از پایان اجرای Job، وضعیت آن به بخش Terminated Jobs منتقل میشود و خروجی زیر را به شما نشان خواهد داد.
Terminated Jobs:
JobId Level Files Bytes Status Finished Name
====================================================================
3 Full 161,124 877.5 M OK 09-Apr-15 12:34 BackupLocalFile
مرحله نوزدهم: بازیابی اطلاعات در Bacula
زمانی که نسخه پشتیبان شما تهیه شد، مطمئن شوید که فرآیند بازیابی (Restore) شما به درستی انجام شود. دستور restore به شما این قابلیت را میدهد تا فایلهای پشتیبانگیری شده را بازگردانید.
اجرای Job بازیابی کامل
برای شروع، تمام فایلهای آخرین نسخه پشتیبان را به مرحله قبل بازگردانید.
restore all
در این قسمت، منویی نمایش داده میشود که گزینههای مختلفی را برای انتخاب مجموعه نسخههای پشتیبان جهت بازیابی ارائه میدهد. از آنجا که تنها یک نسخه پشتیبان موجود میباشد، گزینهی Select the most recent backup را انتخاب کنید. برای انجام این کار، عدد 5 را وارد نمایید.
Select item (1-13):
5
از آنجایی که تنها یک کلاینت (یعنی همان سرور Bacula) در دسترس است، بهصورت خودکار انتخاب میشود. در مرحله بعد، از شما پرسیده خواهد شد که قصد استفاده از کدام FileSet را دارید. گزینه Full Set را که معمولاً با عدد 2 مشخص شده است را انتخاب نمایید.
Select FileSet resource (1-2):
2
بعد از آن وارد یک ساختار درختی مجازی از فایلهای بکاپ گرفته خواهید شد. فضایی را مانند شل مشاهده خواهید کرد که امکان استفاده از دستورات ساده برای علامت گذاری یا حذف علامتهای فایلهای انتخابی را برای بازیابی فراهم خواهد کرد.
پس از اتمام انتخاب فایلهای موردنظر برای بازیابی، دستور زیر را وارد کنید.
done
پس از آن، لازم است تایید نهایی را بدهید تا فرایند بازیابی آغاز شود.
OK to run? (yes/mod/no):
yes
بررسی پیام ها و وضعیت Job
برای مشاهده پیامها دستور زیر را وارد کنید.
messages
برای بررسی دقیقتر وضعیت Job ها، میتوانید وضعیت Director را مشاهده کنید.
status director
بعد از آنکه عملیات بازیابی شما به اتمام رسید، برای اینکه بتوانید از کنسول باکولا خارج شوید از دستور زیر استفاده کنید.
exit
استفاده از Fast API با دیتابیس رابطه ای در سرور مجازی اوبونتو Ubuntu
Fast API با دیتابیس رابطه ای در سرور مجازی اوبونتو
سوالات متداول
در ادامه به سوالاتی که امکان دارد در این زمینه برای شما بدون پاسخ بماند، جوابهای کوتاه اما مفیدی دادهایم که با استفاده از آن میتوانید به سوال خود پاسخ صحیحی را بدهید.
چگونه بفهمیم عملیات بازیابی فایلها در Bacula موفق بوده است؟
با دستور messages
وضعیت Job را بررسی کنید. اگر پیام Restore OK مشاهده شد، بازیابی موفقیتآمیز بوده است. همچنین میتوانید با دستور sudo ls -la /bacula/restore
فایلهای بازگردانیشده را مشاهده کنید.
چگونه می توان تنها یک فایل خاص را در Bacula بازیابی کرد؟
بعد از دستور restore all
، با cd
به مسیر فایل بروید، فایل مورد نظر را با دستور mark
انتخاب و با دستور done
بازیابی را شروع کنید.
اگر فایل های بازیابی شده در مسیر /bacula/restore
وجود نداشتند چه کار باید کرد؟
پیامهای messages
را بررسی کنید. ممکن است مسیر مقصد اشتباه یا مجوز دسترسی کافی نباشد. در غیر این صورت پوشه /bacula/restore
را بررسی کنید.
آیا میتوان مسیر فایل های بازیابی شده را تغییر داد؟
بله. برای این کار میتوانید مسیر را در فایل پیکربندی Job RestoreLocalFiles تغییر دهید و سرویس Bacula را ریاستارت کنید.
چگونه می توان فایل های بازیابی شده را برای آزادسازی فضا پاک کرد؟
برای حذف فایلهای بازگردانی شده دستور زیر را وارد کنید.
sudo -u root bash -c "rm -rf /bacula/restore/*"
نکته مهم: دستور باید با دسترسی روت انجام شود.
جمع بندی
در این مقاله، مراحل راهاندازی و پیکربندی Bacula روی اوبونتو 24.04 برای انجام عملیات پشتیبانگیری و بازیابی بهصورت کامل آموزش داده شد. ابتدا اجزای اصلی مانند Director و Storage Daemon تنظیم شدند و پس از آن، با اجرای یک Job آزمایشی، عملکرد صحیح سیستم مورد ارزیابی قرار گرفت. انجام این مراحل به شما این اطمینان را میدهد که در صورت بروز مشکل، امکان بازیابی سریع و مطمئن وجود داشته باشد.
آموزش نحوه راهاندازی کلاستر K3s Kubernetes در اوبونتو 22.04
راهاندازی کلاستر K3s Kubernetes در اوبونتو