معرفی ۲۵ منبع یادگیری رایگان و آنلاین برنامه‌نویسی

معرفی منابع یادگیری رایگان و آنلاین برنامه‌نویسی

یادگیری برنامه‌نویسی در طول سال‌ها از یک سرگرمی به یک حرفه تبدیل شده است. امروزه امکان یادگیری رایگان و آنلاین برنامه‌نویسی وجود دارد، همچنین دیگر برنامه‌نویسی مختص افراد خاص نیست و همه‌ی افراد می‌توانند یادگیری برنامه‌نویسی را بدون پرداخت هزینه‌های هنگفت شروع کنند. حتی اگر شما تمایلی به کار در حوزه‌ی توسعه و برنامه‌نویسی نداشته باشید، یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی می‌تواند بسیار مفید باشد، برای مثال:

  • می‌توانید وبسایت‌ها را بهتر مدیریت کنید.
  • نیاز شما به توسعه‌دهنده‌های دیگر برای انجام پروژه‌هایتان کمتر می‌شود.
  • این آزادی به شما داده می‌شود تا برنامه‌ها، وبسایت‌ها و سایر پروژه‌های مورد نیاز خود را به آسانی بسازید.

این مقاله برای افرادی مفید است که می‌خواهند مسیر خود را به عنوان یک برنامه‌نویس آغاز کنند و یاد بگیرند که چگونه وبسایت بسازند.

۱) BitDegree

سایت آموزشی bitdegree

BitDegree تعداد زیادی دوره‌ی آموزشی رایگان از برنامه‌نویسی تا ساخت بازی را ارائه می‌دهد، این دوره‌ها استاندارد و gamified (آموزش از طریق بازی) هستند. یادگیری از طریق بازی کمک می‌کنند تا دستاوردها و تعامل در روند یادگیری بیشتر شود. برای شروع یادگیری در این مرجع آموزشی فقط نیاز است تا زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در BitDegree تعداد زیادی از زبان‌‌های برنامه‌نویسی و دیگر منابع آموزشی مرتبط برای یادگیری وجود دارد اما محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. HTML
  2. CSS
  3. PHP
  4. JavaScript
  5. SQL
  6. jQuery

یکی از کارهای منحصربه‌فرد این مرجع آموزشی را می‌توان قرار دادن blockchain در روند آموزش دانست. یک سیستم رتبه‌بندی از طریق دستاوردها برای دانشجویان برنامه‌ریزی شده که کسب و کارها به کمک آن سیستم می‌توانند استعدادهای فنی را جذب و میزان موفقیت دانشجویان را ارزیابی کنند.

۲) Coursera

سایت آموزشی coursera

Coursera بر دوره‌های پایه، آموزش‌ها و منابعی تمرکز کرده است که توسط اساتید مطرح دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند. حتی برای برخی دوره‌های آموزشی از بهترین اساتید دانشگاه‌های مطرح کمک گرفته‌اند و همه این‌ها به این معنی است که شما می‌توانید برنامه‌نویسی را همراه با بهترین منابع آموزشی و از مدرسان مطرح یاد بگیرید.

در این مرجع آموزشی صدها دوره‌ی مختلف برنامه‌نویسی وجود دارد، همچنین دوره‌‌های این سایت کاملا رایگان هستند اما اگر می‌خواهید گواهی آموزشی دریافت کنید باید هزینه‌ی آن را پرداخت کنید.

دوره‌های متنوعی که می‌توانید در Coursera پیدا کنید:

  1. Python
  2. Java
  3. HTML و CSS
  4. برنامه‌نویسی اینترنت اشیا
  5. زبان C
  6. مقدمه‌ای بر برنامه‌نویسی

۳) Code Academy

سایت آموزشی codecademy

Code Academy یکی از سایت‌های محبوب برای یادگیری رایگان برنامه‌نویسی است. با توجه به آمار بیش از ۲۴ میلیون نفر برنامه‌نویسی را از طریق این پلتفرم آموخته‌اند. در این مرجع آموزشی از دوره‌های مقدماتی برنامه‌نویسی تا زبان‌های پیشرفته آموزش داده می‌شود، همچنین با رویکرد تعاملی می‌توانید هر آنچه آموخته‌اید را سریعا به کار بگیرید.

بیش از ۳۰۰ میلیون ساعت محتوای رایگان برنامه‌نویسی در اختیار شما قرار گرفته است، می‌توانید از مراحل مقدماتی شروع به یادگیری کنید و در این حوزه مشغول به کار شوید. برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی‌ که می‌توانید در Code Academy یاد بگیرید، عبارتند از:

  1. HTML
  2. JavaScript
  3. CSS
  4. jQuery
  5. PHP
  6. Python
  7. Ruby

بسیاری از دوره‌های دیگر نیز در این سایت وجود دارد اما زبان‌های بالا محور اصلی آموزش‌های این سایت هستند.

۴) edX

سایت آموزشی edx

edX یک پلتفرم بزرگ آموزشی متن‌باز است و در حال حاضر شبکه‌ای با بیش از ۵ میلیون دانشجو دارد. سایت به دسته‌های مختلفی تقسیم شده که نشان می‌دهد آموزش‌های فراتر از برنامه‌نویسی هم در این پلتفرم وجود دارد اما بیشترین منابع مربوط به علوم کامپیوتر هستند.

زبان‌ها و مهارت‌های برنامه‌نویسی که می‌توانید به کمک این پلتفرم آموزش ببینید عبارتند از:

  1. HTML و CSS
  2. Java
  3. jQuery
  4. C++
  5. C#
  6. Python
  7. SQL
  8. توسعه‌ی برنامه‌های تلفن همراه

البته دوره‌های پولی هم وجود دارد اما منابع آموزشی رایگان برای اینکه بتوانید موارد اصولی را یاد بگیرید، کافی هستند.

۵) Khan Academy

سایت آموزشی khan academy

Khan Academy یک بستر بزرگ یادگیری آنلاین برای شروع توسعه‌ی دانش و مهارت‌های مربوط به برنامه‌نویسی است. در دوره‌های آموزشی این مرجع از اصول اولیه برنامه‌نویسی کامپیوتر تا برنامه‌نویسی پیشرفته وجود دارد.

تمامی دوره‌های Khan Academy توسط مختصصان تدریس می‌شوند، بااین‌حال دانشجویان تشویق می‌شوند تا آنچه در روند آموزش آموخته‌اند را به اشتراک بگذارند. زبان‌های برنامه‌نویسی و مهارت‌هایی که در این مرجع آموزشی وجود دارد عبارتند از:

  • HTML
  • CSS
  • JavaScript
  • دیتابیس

البته دوره‌های مقدماتی دیگری نیز وجود دارد که فلسفه و مهارت‌های برنامه‌نویسی کامپیوتر را به شما آموزش می‌دهند.

۶) Codewars

سایت آموزشی codewars

یادگیری برنامه‌نویسی در Codewars از طریق حل چالش‌های زبان انتخابی شما است و هر کدام از این چالش‌ها تحت عنوان kata شناخته می‌شوند.

هدف هر چالش این است که به شما کمک کند مهارت‌های خود را در یک زبان برنامه‌نویسی خاص افزایش دهید یا یک زبان جدید را از ابتدا یاد بگیرید و هرچه از طریق kata‌ها پیشرفت می‌کنید، چالش‌ها سخت‌تر و سخت‌تر می‌شوند. هنگامی که یک چالش کامل شد، می‌توانید ببینید چگونه راه‌ حل شما به دیگر پاسخ‌ها اضافه می‌شود و بدین ترتیب می‌توانید روش‌های مختلفی برای حل برخی مشکل‌ها در توسعه‌ مشاهده کنید.

برخی زبان‌های برنامه‌نویسی که می‌توانید با Codewars یاد بگیرید، عبارتند از:

  1. Java
  2. JavaScript
  3. C#
  4. Ruby
  5. Python
  6. SQL

۷) Code.org

سایت آموزشی code.org

Code.org با هدف افزودن برنامه‌نویسی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های درسی ساخته شده است. با توجه به آماری که در این سایت قرار دارد، میلیون‌ها نفر از این سایت برای پیشرفت دانش و مهارت برنامه‌نویسی خود استفاده کرده‌اند.

رویکرد آموزشی که در پیش می‌گیرید به خود شما بستگی دارد. می‌توانید در آموزش‌های یک ساعته غرق شوید یا رویکردی ساختارمند‌تر در پیش بگیرید. همچنین کاتالوگ بزرگی از دوره‌ها وجود دارد که بر اساس سن و حتی سطح دانشگاه تقسیم می‌شوند.

۸) Udemy

سایت آموزشی udemy

Udemy یک پورتال آموزش آنلاین است که هزاران دوره‌ی آموزشی در آن ارائه می‌شود. دوره‌های پولی زیادی در این سایت وجود دارد اما بسیاری از دوره‌های رایگان را نیز می‌توانید در این سایت پیدا کنید. علاوه‌براین‌ همیشه کوپن‌ها و تخفیف‌های ویژه‌ای وجود دارد که می‌توانید دوره‌ها را با قیمت کمتر یا حتی رایگان دریافت کنید.

بسیاری از دوره‌های مرتبط با توسعه بر روی پلتفرم‌های مختلف در این مرجع آموزشی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  1. توسعه‌ی وب
  2. توسعه‌ی بازی
  3. توسعه‌ی برنامه‌ی موبایل
  4. ساخت سایت‌های تجارت الکترونیک (eCommerce)
  5. تمام زبان‌های برنامه‌نویسی

۹) Dash General Assembly

سایت آموزشی dash general assembly

Dash یک دوره آنلاین و رایگان است که اصول توسعه‌ی وبسایت را به شما آموزش می‌دهد. شما با اصول HTML5، CSS3، JavaScript و همچنین نحوه‌ی کار‌ آن‌ها با یکدیگر برای ایجاد وبسایت‌های مدرن آشنا خواهید شد. علاوه‌براین، باید در این دوره پروژه‌های کوچکی را به سرانجام برسانید که در انتها همه‌ی آن‌ها ادغام می‌شوند و اینگونه یاد خواهید گرفت که چگونه می‌توانید یک وبسایت کامل را با توسعه‌ی بخش‌های مختلف آن ایجاد کنید.

با Dash درک صحیحی از توسعه‌ی وبسایت‌های بزرگ پیدا خواهید کرد و بهترین مکان برای مبتدیان است که هیچ تجربه‌ی قبلی ندارند.

۱۰) Free Code Camp

سایت آموزشی freecodecamp

Free Code Camp را می‌توان یک جامعه‌ی کاربری واقعی پیرامون آموزش برنامه‌نویسی دانست و شما فرصت دارید که با حل چالش‌های مختلف، برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. همچنین برای حل چالش‌ها، به آموزش‌ها و دوره‌های مختلف برنامه‌نویسی دسترسی خواهید داشت.

شما می‌توانید هنگامی که مهارت مورد نظرتان را کسب کردید به ساخت پروژه‌های قابل فروش یا برنامه‌نویسی پروژه‌های عمومی بدون سود مالی مشغول شوید. برخی از زبان‌ها و مهارت‌های تحت پوشش Free Code Camp عبارتند از:

  1. HTML5
  2. CSS3
  3. JavaScript
  4. Node.js
  5. React.js
  6. D3.js
  7. دیتابیس‌ها
  8. Git و GitHub

بهتر از همه این است که شما به تنهایی برنامه‌نویسی نخواهید کرد. تعداد زیادی برنامه‌نویسان همراه با شما در حال یادگیری هستند و شما این قابلیت را دارید که با برنامه‌نویسان دیگر که در شهر شما زندگی می‌کنند برای گفتگو یا تبادل دانش ملاقات کنید.

۱۱) Code Conquest

سایت آموزشی code conquest

Code Conquest یک بستر عالی است که به شما کمک می‌کند اصول برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. حتی اگر در زندگی خود یک خط کد هم ننوشته باشید، این پلتفرم به شما کمک می‌کند از ابتدایی‌ترین مراحل مسیر یادگیری را شروع کنید. این پلتفرم به گونه‌ای طراحی شده تا در موارد زیر راهنمای شما باشد:

  1. یادگیری چیستی‌های برنامه‌نویسی
  2. انتخاب زبان برنامه‌نویسی
  3. چگونگی ارتقا دانش و مهارت
  4. استفاده از این مهارت‌ها برای حل مشکل‌های واقعی

برخی آموزش‌‌هایی که در این سایت پیدا خواهید کرد عبارتند از:

  1. HTML و CSS
  2. JavaScript
  3. PHP
  4. Ruby
  5. jQuery
  6. Python
  7. MySQL

که به شما کمک می‌کنند زبان‌های برنامه‌نویسی و مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرید. علاوه بر همه‌ی موارد بالا توصیه‌های مختلفی برای گسترش علم خود با ابزارها و پلتفرم‌های مختلف دریافت خواهید کرد.

۱۲) MIT Open Courseware

سایت آموزشی mit open courseware

MIT Open Courseware تمام دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه MIT را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد. حتی بدون ورود به دانشگاه MIT می‌توانید آموزش‌هایی در سطح آن کسب کنید، مشروط بر اینکه برای تکمیل مسیر آموزشی باید انگیزه لازم را داشته باشید.

علوم کامپیوتر فقط یکی از صدها رشته‌هایی است که در این مرجع آموزشی وجود دارد، همچنین شما می‌توانید مدارک دوره‌ها را دریافت کنید. آموزش زبان‌هایی مانند Python، C، C++ و Java برخی از دوره‌های مقدماتی برنامه‌نویسی است که می‌توانید در این مرجع آموزشی پیدا کنید.

۱۳) The Odin Project

سایت آموزشی the odin project

دیگر با Odin Project نیازی به حدس روندهای مورد نیاز برای یادگیری توسعه‌ی وب نیست. زمانیکه خودتان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید، استفاده از مهارت‌هایی که یاد گرفته‌اید در کنار همدیگر کمی دشوار است.

شما قطعه‌های پازل را می‌دانید اما نمی‌دانید چگونه آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید. این پلتفرم یک فرایند منطقی از بهترین منابع آموزشی موجود در وب را به‌وجود آورده است. علاوه‌براین شما یاد خواهید گرفت که چگونه یک پروژه را پیاده‌سازی کنید و به یک جامعه‌ی برنامه‌نویسی فعال در کنار خود دسترسی داشته باشید تا در روند یادگیری به شما کمک کنند.

برخی از زبان‌ها و تکنیک‌هایی که در Odin Project یاد خواهید گرفت، عبارتند از:

  1. HTML و CSS
  2. Git
  3. JavaScript
  4. Ruby و فریم‌ورک Ruby on Rails
  5. دیتابیس‌ها
  6. آموزش‌هایی برای استخدام شدن در شرکت‌ها با استفاده از مهایت‌های جدیدتان

۱۴) W3Schools

سایت آموزشی w3schools

در W3Schools آموزش‌های برنامه‌نویسی، منابع، مثال‌ها و تمرین‌هایی وجود دارد که به شما در یادگیری برنامه‌نویسی کمک می‌کنند. شعار این سایت “The World’s Largest Web Developer Site” است. شما با انتخاب زبان برنامه‌نویسی، مسیر یادگیری را شروع خواهید کرد. حتی می‌توانید با یک سری سوال‌های کوتاه خودتان را ارزیابی کنید و یادگیری را از نقطه‌ای که مناسب علم شما است، شروع کنید.

طیف گسترده‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی در W3Schools وجود دارد:

  1. HTML
  2. CSS
  3. JavaScript
  4. SQL و PHP
  5. Python و Java
  6. C++ و C#

۱۵) Hackr.io

سایت آموزشی hackr.io

زبان‌های مختلفی در Hackr.io آموزش داده می‌شوند که پس از ورود به سایت می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب و فرایند یادگیری را شروع کنید. پس از انتخاب زبان مورد نظر، دوره‌های مختلفی به شما نشان داده می‌شود که می‌توانید آن‌ها را توسط فیلتر از بین دوره‌های مبتدی یا پیشرفته، رایگان یا پولی محدود کنید. برخی از بهترین دوره‌ها و آموزش‌های برنامه‌نویسی این سایت عبارتند از:

  1. Python
  2. JavaScript و Java
  3. توسعه‌ی برنامه‌های اندرویدی
  4. C و C++
  5. PHP
  6. ساختمان داده و الگوریتم‌ها

علاوه‌براین‌ها یک بلاگ وجود دارد که می‌توانید نکته‌ها و پرسش‌هایی درباره‌ی زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی به همراه پاسخ پیدا کنید. همچنین در بخش Roadmaps، یک مسیر یادگیری وجود دارد تا مهارت‌های مناسب را به صورت ساختار یافته آموزش ببینید. Roadmapها به افرادی کمک می‌کنند که نمی‌دانند برای رسیدن به هدف خود از کجا شروع کنند.

۱۶) Bento.io

سایت آموزشی bento.io

Bento.io به کمک خود توسعه‌دهندگان اداره می‌شود، همچنین معتقدند برای یادگیری برنامه‌نویسی نباید هزینه‌ای دریافت شود و به شما کمک می‌کنند تا تمام دانش مورد نیاز برای موفقیت در برنامه‌نویسی را فرا بگیرید.

در داشبورد مدرن آن تمام عناوین و وظایفی که برای شروع لازم است، نشان داده می‌شود. به این صورت می‌دانید در چه مرحله‌ای قرار دارید، می‌توانید به راه خود ادامه دهید یا به موضوع دیگری بپردازید. همچنین به شما برنامه‌ی یادگیری فعلی‌تان و آنچه در آینده نیاز است را نشان می‌دهد.

این آموزش‌ها در بخش tracks ساماندهی شده‌اند و این بخش به شما امکان می‌دهد یک نمای کلی از مدت زمان دوره، دوره‌های تکمیل شده یا آن‌هایی که در حال یادگیری هستید، داشته باشید. حتی مواردی که باید در ادامه یاد بگیرید را به شما پیشنهاد می‌دهد.

موضوعات و زبان‌هایی که در Bento.io به صورت آنلاین وجود دارند:

  1. HTML
  2. CSS
  3. JavaScript
  4. Git
  5. Python
  6. SQL
  7. Shell
  8. Flask
  9. Heroku

منابع این سایت به خودش محدود نمی‌شود و تعداد زیادی آدرس سایت‌های دیگر وجود دارد که می‌توانید از آن منابع استفاده کنید. برای دسترسی به منابع بیشتر فقط لازم است تا موضوع مورد نظر خود را به سادگی در این سایت جستجو کنید.

۱۷) Code Avengers

سایت آموزشی code avengers

Code Avengers یک روش تعاملی و سرگرم کننده برای یادگیری برنامه‌نویسی در پیش می‌گیرد. دوره‌های متنوعی وجود دارد که به شما نحوه‌ی برنامه‌نویسی برای ساخت وبسایت، برنامه‌ها و حتی بازی‌ها را آموزش می‌دهند.

تکمیل هر دوره آموزشی در این سایت حدودا ۱۲ ساعت زمان می‌برد و زبان‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید یادگیری آن‌ها را شروع کنید. علاوه‌براین جامعه‌‌ای با برنامه‌نویسان متخصص برای حمایت از شما وجود دارد. زبان‌ها و مهارت‌هایی که در Code Avengers می‌توانید بیاموزید، عبارتند از:

  1. HTML
  2. CSS
  3. Python
  4. JavaScript
  5. jQuery
  6. توسعه‌ی وب

این وبسایت یک دوره‌ی آزمایشی ۷ روزه دارد که رایگان است و می‌توانید به کمک آن متوجه شوید آیا دوست دارید برنامه‌نویسی را ادامه دهید یا خیر.

۱۸) Solo Learn

سایت آموزشی sololearn

Solo learn یک وبسایت رایگان است که آموزش تعدادی از زبان‌های برنامه‌نویسی را ارائه می‌دهد. یکی از قابلیت‌های آن داشتن یک برنامه‌ موبایلی است که به اندازه‌ی وبسایت کابردی است.

Solo Learn Playground جایی برای اشتراک گذاری کدهایی است که روی آن کار می‌کنید و افراد می‌توانند در آن به یکدیگر کمک کنند. آن‌ها می‌توانند پیشنهادهایی به شما بدهند یا از کدهای شما ایده و الهام بگیرند. برخی از دوره‌های Solo Learn عبارتند از:

  • Ruby
  • jQuery
  • مبانی Swift 4
  • HMTL
  • CSS
  • PHP
  • SQL
  • C / C# / C++
  • JavaScript
  • Python

علاوه‌براین می‌توانید وبلاگ Solo Learn را بررسی کنید و اخبار اخیر درمورد برنامه‌ها، فناوری‌ها و نکته‌های برنامه‌نویسی را بخوانید.

۱۹) Google Android Training

سایت آموزشی google developer training

این مرجع آموزشی توسط تیم Google Developers Training ساخته شده و چه چیزی بهتر از اینکه برنامه‌نویسی و مدرک آموزشی خود را از مختصصان Google دریافت کنید.

شما در بخش Web Fundamentals به آموزش‌ها، راهنما‌ها و بهترین روش‌های کدنویسی دسترسی خواهید داشت. همچنین ابزاری مانند Chrome DevTools، Lighthouse، Workbox و بسیاری از موارد دیگر که به سهولت کار شما کمک می‌کنند، ارائه می‌دهد.

از آنجا که این سایت برای توسعه‌دهندگان متوسط و پیشرفته مفید است پس باید از قبل با موارد مقدماتی آشنا شوید. آموزش‌های این سایت شامل:

  1. توسعه‌ی برنامه‌های اندرویدی
  2. توسعه‌ی وب
  3. Firebase
  4. یادگیری ماشین (هوش مصنوعی)
  5. Tensor Flow

همچنین شما می‌توانید در پروژه‌های دیگر شرکت کنید و به دانشجویان دیگر بازخورد ارسال کنید. به طور کلی رویکرد این جامعه‌ی کاربری کمک به موفقیت یکدیگر است.

۲۰) Upskill

سایت آموزشی upskill

Upskill یک کمپ آنلاین و رایگان برنامه‌نویسی است که می‌توانید از یک توسعه‌دهنده‌ی مبتدی یادگیری را شروع کنید و تا سطح پیشرفته از راهنمایی‌های آن استفاده کنید. تمرکز اصلی دوره‌های آموزشی این مرجع بر روی توسعه‌ی وب است و همچنین حتی اگر هیچ تجربه‌ای نداشته باشید، برای شروع بسیار مفید است.

مهارت‌ها و زبان‌هایی که در Upskill می‌توانید یاد بگیرید:

  1. توسعه‌ی افزونه برای WordPress
  2. آموزش‌های WordPress
  3. JavaScript
  4. HTML5 و CSS3
  5. PHP
  6. MySql
  7. Node.js
  8. Ruby on Rails

یادگیری در Upskill تماما مبتنی بر پروژه است، به این معنی که با پیشرفت در دوره‌ی آموزشی با نمونه کارهایی که باید در دنیای واقعی انجام دهید آشنا خواهید شد.

۲۱) Plural Sight

سایت آموزشی pluralsight

Plural Sight که حتی با عنوان مدرسه‌ی برنامه‌نویسی هم شناخته می‌شود یک پلتفرم یادگیری آنلاین است که دوره‌های رایگان و پولی را ارائه می‌دهد. این پلتفرم در مسیرهای مختلف یادگیری به طور ساختار یافته زبان‌ها و مهارت‌ها را به شما آموزش می‌دهد. رویکرد این مرجع به شکل زیر است:

  1. مسیر یادگیری خود را که توسط مربیان حرفه‌ای ایجاد شده انتخاب می‌کنید و با منابع یادگیری مسیر خود را آغاز می‌کنید.
  2. آنچه که یاد گرفته‌اید را مستقیما در مرورگر خود تمرین و بازخورد آن را دریافت می‌کنید.
  3. با اتمام هر سطح از دوره، امتیاز کسب می‌کنید.
  4. شما پیشرفت‌ها، دستاوردها و منابعی که استفاده کرده‌اید را رصد می‌کنید.

برخی از زبان‌ها و مهارت‌هایی که در Plural Sight یاد خواهید گرفت عبارتند از:

  1. CSS و HTML
  2. Javascript
  3. Ruby
  4. Elixir
  5. PHP
  6. Python
  7. iOS
  8. دیتابیس

۲۲) Codeasy.net

سایت آموزشی codeasy.net

Codeasy.net یک روش بسیار منحصر به فرد و سرگرم کننده برای یادگیری برنامه‌نویسی ارائه داده است. شما در یک ماجراجویی غرق خواهید شد که برای پیشروی در مسیر خود به مهارت‌های برنامه‌نویسی واقعی نیاز خواهید داشت.

در طول مباحث آموزشی موارد اصولی تا مباحث پیشرفته به شما آموزش داده می‌شود. این برنامه با ذهنیتی طراحی شده که برای همه مناسب باشد، بنابراین برای شروع نیازی به دانش قبلی از توسعه‌ی نرم‌افزار ندارید.

بهترین بخش در این تجربه‌ی آموزشی این است که احساس نمی‌کنید در حال یادگیری هستید. هدف شما نجات جهان از حمله‌ی ماشینی است و برای این کار از مهارت‌های برنامه‌نویسی خود استفاده می‌کنید.

۲۳) Hack.pledge

سایت آموزشی hack.pledge()

Hack.pledge() جامعه‌ای متشکل از توسعه‌دهندگانی است که به صورت موقتی حضور دارند و دانش خود را به اشتراک می‌گذارند تا نسل بعدی برنامه‌نویسان را راهنمایی کنند. در اینجا می‌توانید مهارت‌های خود را با یادگیری در کنار برترین توسعه‌دهندگان زمینه‌ای که انتخاب کرده‌اید، افزایش دهید.

برای شروع تعهدی امضا می‌کنید و متعهد می‌شوید که در توسعه‌ی نرم‌افزار مهارت لازم را کسب کنید. در این مرجع آموزشی به انبوهی از اطلاعات دسترسی خواهید داشت که به شما کمک می‌کنند توانایی برنامه‌نویسی خود را افزایش دهید و همان‌طور که اشاره کردیم علاوه بر یادگیری می‌توانید با مربیانی که در زمینه‌ی مورد نظر شما تخصص دارند ارتباط برقرار کنید.

۲۴) aGupieWare

سایت آموزشی agupieware

aGupieWare یک برنامه‌ی آموزشی آنلاین و رایگان بر اساس دوره‌های MIT، Carnegie Mellon، Berkeley، Standford و Columbia است. در این سایت آموزشی به ۱۵ دوره مختلف دسترسی خواهید داشت که به 3 کلاس مقدماتی، ۷ کلاس اصلی و ۵ رشته‌ی انتخابی تقسیم می‌شود.

این برنامه‌ی آموزشی برای یادگیری پایه و اساس درست برنامه‌نویسی بسیار عالی است. مهارت‌ها و زبان‌هایی که می‌توانید در aGupieWare یاد بگیرید عبارتند از:

  1. علوم کامپیوتر
  2. برنامه‌نویسی با زبان Swift
  3. Python
  4. انجام تست‌های امنیتی برنامه‌ها
  5. Linux
  6. Hacking

۲۵) Edabit

سایت آموزشی edabit

Edabit رویکرد متفاوتی در یادگیری برنامه‌نویسی در پیش گرفته است. به‌جای آموزش برنامه‌نویسی یا دوره‌هایی ویدئویی که پس از آن مجبور به تکرار کدها برای یادگیری هستید سعی می‌کند چالش‌هایی در سطح فعلی شما در نظر بگیرد تا بتوانید توانایی‌های خود را تمرین کنید. چالش‌ها از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف و محبوبی مانند:

  1. C# و C++
  2. Java و JavaScript
  3. PHP
  4. Python
  5. Ruby
  6. Swift

هستند. کافیست به صورت رایگان در سایت ثبت نام کنید و بلافاصله به چالش‌های آنلاین دسترسی خواهید داشت. از سطح بسیار آسان تا متخصص، یکی را انتخاب کنید و بلافاصله یک چالش حل نشده تصادفی برای شما ایجاد می‌شود.

جمع‌بندی

برای یادگیری برنامه‌نویسی نیاز است که ساعت‌ها برای یادگیری خود وقت بگذارید اما با وجود منابع رایگان می‌توانید بدون صرف هزینه و در کمترین زمان‌ برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. البته بسیاری از دوره‌های آموزشی پولی نیز وجود دارند اما منابع رایگان برای شروع کار و توسعه‌ی دانش اولیه برای کسب موفقیت‌های مختلف به عنوان برنامه‌نویس کافی است. نیازی نیست که همه‌ی دوره‌های ذکر شده در لیست بالا را بگذرانید اما در عوض می‌توانید آن مرجعی که جذابیت بیشتری برای شما دارد را انتخاب و فرایند یادگیری را شروع کنید.

منبع: https://www.hostinger.com/tutorials/learn-coding-online-for-free

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi

همراه شما هستیم

در خصوص سفارش یا استفاده از سرویس‌ها سوالی دارید؟
تلفن واحد فروش:
۰۲۵-۳۳۵۵۷۶۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)
تلفن واحد فروش: ۳۳۵۵۷۶۱۹-۰۲۵ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)