مقایسه PHP و Python، کدام را انتخاب کنیم؟


۷ مرداد ۱۳۹۹
مقایسه php و python

زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی برای یادگیری وجود دارد و ما امروز تصمیم داریم زبان‌های PHP و Python را مقایسه کنیم. کدام یک برای برنامه شما مناسب است؟ کدام یک بازدهی بهتری در طول توسعه برنامه شما دارد؟ این دو زبان را در مقابل هم قرار خواهیم داد و آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا بهترین انتخاب برای شما، مشخص شود.

راحتی در نصب

اگر در حال ایجاد برنامه‌ای کوچک هستید، PHP مزیت‌هایی نسبت به پایتون دارد. نصب آن ساده است. به خوبی بر روی ویندوز (مستقیما بر روی ویندوز یا WSL)، لینوکس و OS X اجرا می‌شود و می‌توان هاست‌های اشتراکی زیادی را در سرتاسر دنیا، با کمترین هزینه پیدا کرد که PHP را ارائه می‌کنند.

نصب پایتون می‌تواند سخت و پیچیده باشد. اگر از OS X استفاده می‌کنید، به صورت پیشفرض یک نسخه از پایتون بر روی سیستم‌تان نصب شده است.

خبر بد! این نسخه منسوخ شده است و نمی‌توان برای توسعه برنامه‌ها از آن استفاده کرد. به من اعتماد کنید، شما نمی‌خواهید پکیج‌های جدیدی را بر روی سیستم پایتون نصب کنید. باید نسخه جدید پایتون را نصب کنید تا از پایداری آن مطمئن شوید.

نصب پایتون بر روی ویندوز نیز کمی کار دارد. با این اوصاف پیشنهاد می‌کنم که در ابتدا از یک سیستم مدیریت پکیج‌ها برای ویندوز، نظیر chocolatey، استفاده کنید. اگر در حال برنامه‌ریزی برای یک تیم هستید، کارهای بیشتری ممکن است اضافه شود.

اگر تیم شما از لینوکس استفاده می‌کنند، برای نصب پایتون با مشکلی روبرو نخواهید شد.

PHP به دلیل اینکه به راحتی در هر سیستم‌عاملی نصب می‌شود، در این مرحله یک امتیاز کسب می‌کند.

PHP 1 - 0 Python

مدیریت کتابخانه‌ها

مدیریت کتابخانه‌ها

پایتون، در این موضوع نسبت به PHP بهتر عمل کرده است. پایتون از pip (که مخفف Pip Installs Python است) برای مدیریت پکیج‌ها استفاده می‌کند. pip مدیریت کتابخانه‌های مختلف را توسط برنامه‌های پایتونی، ساده می‌کند، سریع است و نیازمندی‌های (requirements) پروژه شما، به راحتی قابل تشخیص و بررسی است. به عنوان یک توسعه‌دهنده پایتون، pip یک ابزار پایه‌ای در دستان شما است.

مدیریت کتابخانه‌های PHP به اندازه کافی قوی نیست. PHP در نسخه 7، Composer را معرفی کرد، یک ابزار خارق‌العاده است که قابلیت‌های زیادی را ارائه می‌کند و (به هنگامی که با ابزاری نظیر Packagist همگام می‌شود) مدیریت پکیج‌ها را نزدیک به پایتون خواهید دید. متاسفانه این مدیر کتابخانه، بسیار جوان است. در انتها، پایتون پکیج‌های کاملی را برای ارائه دارد، همچنین نصب و استفاده از ابزار‌های آن‌ها در این زمان ساده‌تر است.

با این اوصاف، یک امتیاز برای پایتون!

PHP 1 - 1 Python

مدیریت محیط‌های توسعه

اگر برنامه‌هایتان را بر روی کانتینر‌ها، توسط چیزی شبیه داکر ایجاد می‌کنید، پس نیازی به نگرانی در رابطه با محیط توسعه برنامه‌تان نیست. پس به خاطر استفاده از کانتینرها، تبریک می‌گوییم و می‌توانید از این مورد عبور کنید.

اگر از روش بالا استفاده نمی‌کنید، جداسازی نسخه‌های زبان‌ها و کتابخانه‌های نصب شده توسط هر کدام از پروژه‌ها و برنامه‌هایتان، موضوع مهمی برای شما خواهد بود.

در این مورد نیز پایتون بهترین نوع برنامه برای مدیریت محیط‌های توسعه را ارائه می‌کند. Virtualenv یک سیستم برای نصب نسخه‌های مختلف از پایتون، در کنار یکدیگر بر روی یک سیستم‌عامل، با قابلیت جابجایی سریع میان آن‌ها است. Virtualenv یک سیستم اصلی و پایه‌ای برای مدیریت محیط‌های توسعه است که بیش از یک دهه توسعه داده می‌شود. درواقع یک نرم‌افزار فوق‌العاده است.

PHP در این موضوع چندان خوش‌شانس نیست. معادل Virtualenv برای PHP تحت عنوان virtPHP وجود دارد. اما این پروژه آرشیو شده است و دیگر توسعه داده نمی‌شود. توسعه دهندگان آن، استفاده از کانتینرها را پیشنهاد می‌دهند.

این یک توصیه عاقلانه است، زیرا کانتینرها تمام مزیت‌ها و کاربرد‌ها را برای توسعه‌دهندگان و فرآیند توسعه، فراهم می‌کنند. متاسفانه آن‌ها برای هر محیطی مناسب نیستند. اگر محیط شما یکی از این موارد است، استفاده از PHP گزینه خوبی نیست.

پس پایتون در این موضوع نیز امتیاز دیگری کسب می‌کند.

PHP 1 - 2 Python

راحتی در یادگیری

پایتون و PHP بسیار شبیه یکدیگرند. هر دو آن‌ها زبانی شی‌گرا و تفسیری هستند که بر روی هر سیستم‌عاملی اجرا می‌شود. هر دو آن‌ها به صورت پویا نوع متغیر‌ها را تشخیص می‌دهند و از IDE فوق‌العاده‌ای پشتیبانی می‌کنند. بنابراین هردو در دنیای سینتکس‌ها با قدرت ایستاده‌اند.

برای استفاده از متغیرها در PHP، باید با یک $ در ابتدای هر متغیر، از آن‌ها استفاده کنید و از -> برای نشان دادن این که یک متد بر روی یک آبجکت صدا زده شده است، استفاده کنید. این موارد آن را از سایر زبان‌هایی که استایلی بر اساس زبان C دارند، متمایز می‌کند.

سینتکس پایتون از سینتکس سایر زبان‌ها متفاوت است. از آکولاد استفاده نمی‌کند و در عوض بر روی فاصله‌های موجود در کد، حساس است.

با این اوصاف، کدام یکی برای یادگیری آسان‌تر است؟ گفتنش سخت است.

PHP دارای یک سری مزیت است. PHP یک شمشیر دو لبه به هنگام کار با آرایه‌ها دارد، که ترکیبی از لیست‌ها و دیکشنری‌های پایتون است. این یک مزیت است، زیرا اگر شما بدانید که چگونه از آرایه‌ها در PHP استفاده کنید، خیلی کارهای بزرگی می‌توانید انجام دهید. به هر حال این موضوع گاهی اوقات نقطه ضعف نیز هست، زیرا این نوع پیاده‌سازی کارایی و کیفیت کمتری نسبت به انواع داده‌های متمرکزی که برای هدفی ایجاد شده‌اند، دارد.

اگر در حال انجام کاری هستید که انجام آن توسط آرایه‌ها امکان پذیر نیست، استفاده از PHP در اینجا به این معنی است که باید ساختار داده خودتان را ایجاد کنید.

در پایتون این موضوع مورد بحث نیست. پایتون ساختار داده‌های زیاد و متنوعی دارد که می‌توان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد. تنها چالش به هنگام استفاده از پایتون این است که به درستی تشخیص دهید که چه ابزاری برای انجام کار مورد نظر شما، مناسب است. این قضیه همچنان هم یک چالش است، اما حل آن آسان‌تر است. یکی از مشکلاتی که در پایتون وجود دارد این است که کد‌های پایتون ۲ و ۳ با یکدیگر سازگار نیستند یا به عبارتی تغییر کد از نسخه ۲ به ۳، backward compatible نیست.

یک نکته در رابطه با یادگیری PHP: این زبان، یک زبان قدیمی است. این بدان معنی است که دوره‌های آموزشی قدیمی و منسوخ شده و نامناسبی وجود دارد. این یک مانع اساسی برای یادگیری یک زبان از پایه است.

با این وجود، هر دو در این قضیه یک امتیاز کسب می‌کنند.

PHP 2 - 3 Python

بررسی سرعت برنامه در php و python

سرعت برنامه

بسیاری از مواردی که باعث کندی برنامه‌های تحت وب می‌شود، ربطی به زبان برنامه‌نویسی ندارد. کوئری‌های سنگین و کند دیتابیس، باعث کاهش کارایی یک زبان برنامه‌نویسی می‌شود. وابستگی به درخواست‌های سنگین در شبکه و یا خواندن اطلاعات بسیار زیاد از دیسک، باعث کاهش سرعت و کندی برنامه شما می‌شود. گفته می‌شود در بیشتر شرایط و مواقع، PHP نسبت به پایتون سریع‌تر است.

تیم PHP برای افزایش سرعت آن، اقدامات زیادی را انجام داده‌اند و آن‌ها در PHP 7 به این موفقیت رسیده‌اند.

این بررسی‌ها و ارزیابی‌ها بدون احتیاط انجام نمی‌شوند. PHP هر بار که یک درخواست وب ایجاد می‌شود، برنامه شما را دوباره راه‌اندازی می‌کند. به هر حال این قضیه، به هنگام کار با برنامه‌هایی که نیاز دارند تا منابع را میان چندین درخواست به اشتراک بگذارند، مشکل ایجاد می‌کند.

با توجه به این که PHP به ازای هر درخواست کل برنامه را یکبار راه‌اندازی می‌کند، به اشتراک گذاری منابع کار سختی خواهد بود. این موضوع برای پایتون مشکلی نیست و اگر با انصاف به آن نگاه کنیم، این چیزی است که بیشتر برنامه‌های وب، نیازی به انجام آن ندارند.

همچنین به این نکته مهم هم توجه کنید که زبان مهم نیست، زیرا شما ساخت یک برنامه وب سریع را ضمانت نداده‌اید. در این موضوع PHP یک امتیاز کسب می‌کند.

PHP 3 - 3 Python

دیباگینگ

Debugging

به هنگام ایجاد یک برنامه جدید، مهم‌ترین سوال این نیست وقتی که همه چیز به خوبی کار می‌کند، چه اتفاقی می‌افتد. اغلب نیاز است تا بدانید به هنگامی که برخی چیزها خراب می‌شوند، چه اتفاقی می‌افتد. برای توسعه‌دهندگان با تجربه، این بدان معنی است که باید از یک دیباگر (debugger) استفاده کنند تا مشکلات موجود در کد را پیدا کنند.

هم PHP و هم پایتون، دیباگرهای فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کنند که بسیاری از توسعه‌دهندگان روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. دیباگر‌های پایتون به خوبی و مستقیما با ویرایشگر‌هایی نظیر VSCode و یا PyCharm به خوبی سازگارند. اگر در حال نوشتن کد به زبان پایتون هستید، تنها کاری که باید انجام دهید، فشار دادن دکمه debug است.

در PHP این قضیه ساده نیست. گاهی اوقات، خطایابی در PHP نیاز به انجام برخی کارها قبل از شروع دارد. اینکه یک دیباگر PHP را اجرا و استفاده کنید، کار خوبی نیست. هرکسی می‌تواند آن را انجام دهد، اما خوب است که قبل از شروع این‌ها را بدانیم.

خطایابی تنها برای زمان توسعه نیست. خب، با‌این‌حال کدام زبان در این قضیه امتیاز کسب می‌کند؟ به نظر من هر دو آن‌ها! این دو زبان، دیباگری قدرتمند و درجه یک که به خوبی با IDE سازگار است را فراهم می‌کنند.

PHP 4 - 4 Python

مستندات

به عنوان آخرین موضوع برای بررسی، به مستندات هر زبان می‌پردازیم. به هنگام ایجاد یک پروژه جدید، وجود مستندات خوب و کامل، تاثیر بسزایی در موفقیت خواهد داشت.

PHP دارای یک وبسایت کامل و قوی برای مستندات، به همراه قابلیت‌های ویژه برای توسعه‌دهندگان است که می‌توانند با ایجاد کامنت برای هر صفحه در مستندات، به آن بهبود ببخشند و مشارکتی در پیشرفت مستندات، داشته باشند. در حال حاضر، مستندات این زبان، همه ویژگی‌های آن را به زبانی ساده و واضح توضیح داده است. این کامنت‌ها می‌توانند به فهم مسائل پیچیده نیز کمک کنند.

یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن هم ماندگاری این کامنت‌ها برای همیشه است. این بدان معنی است که وقتی شما مستندات PHP را مطالعه می‌کنید، کامنت‌های نسخه‌های قدیمی نیز نمایش داده می‌شوند. به طور مثال شما کامنتی را در صفحه مستندات مربوط به توابع، خواهید خواند، تا متوجه شوید که توسعه‌دهندگان رفتار‌های گفته شده را ۳ سال پیش حذف کرده‌اند. این قضیه باعث سردرگمی‌تان می‌شود.

پایتون این مشکل را ندارد، زیرا در مستندات آن، امکان ایجاد کامنت، وجود ندارد. مستندات آن با لحنی نامرسوم نوشته شده است. برخی این موضوع را مفید در حالی که برخی دیگر این موضوع را گیج کننده می‌دانند. به طور کل مستندات پایتون، کمی پیچیده است.

دو زبان مستندات خوبی دارند، به هر حال نیاز است که یک زبان را به عنوان برنده معرفی کنیم. اما اینکه مستندات PHP، کامنت‌های قدیمی را نگه می‌دارد، باعث می‌شود که در این مرحله امتیازی نگیرد.

PHP 4 - 5 Python

جمع‌بندی

در آخرین مقایسه، پایتون به صورت خیلی جزئی از PHP پیشتر و جلوتر است، حقیقتا این موضوع درست است. Python 3.x و PHP 7، هر دو گزینه‌های مناسبی برای ایجاد برنامه‌های تحت وب در ۲۰۲۰ هستند. اما اگر من مجبور باشم میان این دو، یکی را انتخاب کنم، پایتون را انتخاب می‌کنم. اما شما به هنگام مقایسه PHP و پایتون، کدام یک را باید انتخاب کنید؟ این قضیه به نیاز شما بستگی دارد.

آیا نیاز دارید که محیط‌های توسعه را در یک سیستم، به اشتراک بگذارید؟ با‌این‌حال پایتون گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود. آیا توسعه‌دهندگان تیم‌تان با PHP آشنا هستند؟ پس PHP بهترین گزینه شما خواهد بود. آیا نیاز است که برنامه شما از Unicode پشتیبانی کند؟ پایتون جواب شما خواهد بود.

مهم نیست از چه راهی می‌روید، این قضیه در رابطه با پایتون یا PHP نیست. نکته این است که نیاز‌هایتان را بررسی کنید و زبانی که پاسخگوی نیاز‌هایتان باشد را انتخاب و ساخت برنامه را شروع کنید.

منبع: https://stackify.com/php-vs-python-which-should-you-choose-in-2019

همچنین بخوانید: معرفی هاست رایگان PHP

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi

همراه شما هستیم

در خصوص سفارش یا استفاده از سرویس‌ها سوالی دارید؟
تلفن واحد فروش:
۰۲۵-۳۳۵۵۷۶۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)
تلفن واحد فروش: ۳۳۵۵۷۶۱۹-۰۲۵ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)