مقایسه فریم‌ورک‌های Laravel و Symfony


۷ مرداد ۱۳۹۹
مقایسه فریم‌ورک‌های laravel و symfony

انتخاب یک فریم‌ورک مناسب، با زبان PHP این اطمینان را حاصل می‌کند که برنامه‌ی شما به خوبی کار کند. در این مقاله دو فریم‌ورک Laravel و Symfony که در PHP بسیار مشهور هستند را بررسی می‌کنیم.

هردو آنها را مقایسه می‌کنیم و در هر مقایسه، برای فریم‌ورک برنده امتیاز قرار می‌دهیم و برنده را در آخر مقاله اعلام می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا بتوانید فریم‌ورک مناسب برای خود یا پروژه‌تان را انتخاب کنید.

مقایسه دو فریم‌ورک laravel و symfony

شباهت‌های میان دو فریم‌ورک Laravel و Symfony

Laravel و Symfony، هر دو فریم‌ورک‌های cross-platform با زبان PHP هستند که با ویژگی افزایش سرعت توسعه برنامه‌های PHP، ارائه شده‌اند. چهارچوب‌های تعیین شده در این فریم‌ورک‌ها به تعریف ساختار برنامه کمک می‌کند و پلاگین‌های این فریم‌ورک‌ها توانایی شما در افزودن قابلیت‌های جدید به برنامه را سرعت می‌بخشند.

با دیدگاه کلی، هردو گزینه از جای خوبی شروع کرده‌اند. چه‌چیزی این دو فریم‌ورک را متفاوت می‌کند؟ با‌این‌حال، هر انتخابی به برنامه و نیازهای توسعه شما وابسته است.

تفاوت‌های این دو فریم‌ورک

ساده‌ترین راه برای تعریف تفاوت‌های این دو فریم‌ورک، طبقه‌بندی ویژگی‌ها و فواید مشابه است. بعد از طبقه‌بندی، سوال‌هایی شروع می‌شود. پاسخ به این سوال‌ها، بهترین گزینه‌ی انتخابی را برای برنامه‌ی شما، نمایان می‌کند.

شهرت

اگرچه نباید یک فریم‌ورک را فقط بر اساس شهرت آن انتخاب کرد، اما مزایایی در این بین به‌وجود می‌آید. Laravel مشهورترین فریم‌ورک PHP است اما Symfony همچنان در رده دوم قرار دارد.

محبوبیت یک فریم‌ورک، مقدار زیادی آموزش و پشتیبانی آنلاین را با خود به همراه دارد. برای Laravel شما می‌توانید از آموزش‌های Laracast استفاده کنید که بسیار هم خوب هستند اما آموزش‌های Symfony در Laracast ارائه نمی‌شود. اگرچه Symfony هنوز هم مستندات بسیار خوبی را ارائه می‌دهد اما به اندازه منابع Laravel گسترده نیستند.

Laravel: 1 - Symfony: 0

عملکرد

در نسخه‌های قدیمی عملکرد Laravel از Symfony بهتر بوده است. اگرچه با بهینه‌سازی‌های Symfony در ورژن‌های بالاتر از 4، دیگر Laravel آن قدرت‌نمایی گذشته خود را ندارد.

تا زمانی که از جدیدترین نسخه هرکدام از فریم‌ورک‌های PHP استفاده می‌کنید، عملکرد‌ها همیشه رو به بهبود هستند. بنابراین هیچ‌کدام نمره‌ای کسب نمی‌کنند و نتیجه تغییری نمی‌کند.

Laravel: 1 - Symfony: 0

ماژولار بودن و مقیاس‌پذیری

Symfony شامل کامپوننت‌های قابل استفاده دوباره است که ماژولار بودن بیشتری را ارائه می‌دهد. کدها به روشی تمیز‌تر ساماندهی می‌شوند، که این ویژگی، فریم‌ورک Symfony را برای پروژه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر مناسب می‌کند. برای همین است که توسعه‌دهندگان باتجربه ترجیح می‌دهند که از Symfony به‌جای Laravel استفاده کنند.

علاوه‌براین‌ها، قدرت Laravel حول برنامه‌های مبتنی بر MVC است. اگر بخواهید از الگوی MVC دور شوید، لاراول نمی‌تواند به شما کمکی کند. استفاده از Laravel در شروع به لطف مجموعه‌های داخلی مفید و وابستگی‌های از پیش‌ساخته شده در این فریم‌ورک، آن را از فریم‌ورک Symfony جلوتر می‌اندازد.

با‌این‌حال، اگر در حال ساختن یک برنامه در مقیاس بزرگ هستید، انتخاب وابستگی‌ها و پلاگین‌ها باعث می‌شود تا برنامه‌تان آسان‌تر، قابل ارتقا و مقیاس‌پذیر باشد. در این بخش، به دلیل انعطاف پذیری و ماژولار بودن Symfony، نمره به این فریم‌ورک می‌رسد.

Laravel: 1 - Symfony: 1

Templating engine

به‌خودی‌ خود، PHP دارای Templating engine است. با‌این‌حال، ارائه Templating engine اضافی، قالب پیشرفته‌تر و سینتکسی کوتاه‌تر را به‌وجود می‌آورد. استفاده از Templating engine دیگر به شما کمک می‌کند تا business logic یا همان کدهایی که شما برای برنامه خاص خود می‌نویسید را در قالب کدهای PHP حفظ کنید و presentation logic را به Templating engine بسپارید.

در حالی که Symfony با Twig به عنوان Templating engine پیش‌فرض ارائه شده اما Laravel در این قسمت چیزهای بیشتری ارائه داده است.

Templating engine پیش‌فرض در لاراول، Blade است. Blade مزیت‌های بیشتری در برابر Twig ارائه می‌دهد، امکان استفاده مجدد از کدها را فراهم می‌کند ولی این قابلیت در Twig امکان‌پذیر نیست. Laravel علاوه‌بر‌این‌ها، Lumen که یک فریم‌ورک جایگزین برای ساخت API و میکروسرویس‌ها است را ارائه می‌دهد.

برای اطلاعات بیشتر درمورد میکروسرویس‌ها، مقاله میکروسرویس چیست؟ به شما کمک می‌کند.

Laravel: 2 - Symfony: 1

پشتیبانی از دیتابیس

هردو فریم‌ورک Laravel و Symfony برای دسترسی به داده‌ها از object-relational mapping (ORM) استفاده می‌کنند. در Symfony به کمک Doctrine از ORM استفاده می‌شود، در حالی که ORM در Laravel به کمک Eloquent اجرایی شده است. به کمک ORM، دستکاری داده‌ها به‌خصوص در فریم‌ورک‌های PHP بسیار ساده شده است. در زیر تعدادی دیتابیس رابطه‌ایی که در بین این دو فریم‌ورک متفاوت هستند را آورده‌ایم:

DatabaseLaravelSymfony
Drizzle✔️
MySQL✔️✔️
Oracle✔️
PostgreSQL✔️✔️
SAP Sybase SQL Anywhere✔️
SQLite✔️✔️
SQLServer✔️✔️

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، Symfony چند گزینه بیش‌تر در این بخش، در اختیار شما قرار می‌دهد. پس اگر شما به دنبال وسعت در این بخش باشید، Symfony برنده است.

دیتابیس Migration

با Symfony، دیتابیس Migration به‌طور خودکار انجام می‌شود. برای انجام این کار در Symfony می‌توانید Fieldها را در Model تعریف کنید، به همین سادگی. بنابرین به‌نظر می‌رسد که Symfony برنده میدان باشد، اما بیایید نگاهی دقیق‌تر بیندازیم. در Laravel، دیتابیس Migration به صورت دستی اتفاق می‌افتد اما نیازی به تعریف Fieldها نیست.

مدل‌سازی داده‌ها

در Laravel، برای دسترسی به داده‌ها نیاز به کمی شناخت SQL است. اگرچه در Symfony اینگونه نیست ولی نیاز به ساخت یک مخزن فانکشن (repository function) برای هر ارتباط است. اگر برنامه شما از یک ساختار پیچیده دیتابیس استفاده کند، ممکن است منجر به ساخت تعداد زیادی مخزن فانکشن شود.

در سمت دیگر، Eloquent باعث می‌شود برنامه شما با طراحی schema دیتابیس پیوند بخورد. تغییر نام ستون، می‌تواند منجر به ایجاد تغییر در کل دیتابیس شما شود. Doctrine و Symfony با افزونه‌ mapper pattern این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهد که schema دیتابیس، منطق و آبجکت‌های تجاری خود را تعیین کنید.

با در نظر گرفتن تمام این‌ها، Symfony گزینه بهتری در این بخش است.

Laravel: 2 - Symfony: 2

نتیجه نهایی

هیچ‌کدام از این فریم‌ورک‌ها برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند. تمام این‌ها بستگی به این دارد که شما چه مشکلی در توسعه برنامه‌تان دارید یا کدام فناوری می‌تواند به بهترین صورت، مشکل شما را حل کند.

شما می‌توانید هر دو فریم‌ورک را امتحان کنید تا دریابید که کدام یک از این دو مورد، مناسب شما است و در ادامه با ویژگی‌هایی که برای شما مهم‌تر است، آزمایش و کار کنید.

منبع: https://stackify.com/laravel-vs-symfony-php-framework-comparison

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi

همراه شما هستیم

در خصوص سفارش یا استفاده از سرویس‌ها سوالی دارید؟
تلفن واحد فروش:
۰۲۵-۳۳۵۵۷۶۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)
تلفن واحد فروش: ۳۳۵۵۷۶۱۹-۰۲۵ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)