مقایسه WooCommerce و PrestaShop

مقایسه woocommerce و prestashop

ممکن است بخواهید سایت فروشگاهی خود را راه‌اندازی کنید و درباره‌ی پلتفرم‌های سایت‌های فروشگاهی تحقیق کرده باشید، حال اگر بخواهید نقاط قوت و ضعف WooCommerce و PrestaShop را بدانید، ما در این مقاله آن‌ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

همه‌ی ما می‌دانیم که هر دو آن‌ها عالی هستند و فقط متناسب با ماهیت تجارت الکترونیک و قدرت فنی خود باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. شما در پایان این مقاله قادر خواهید بود تا درباره اینکه کدام‌یک از این سیستم‌ها برای شما مناسب است، تصمیم‌گیری کنید.

WooCommerce چیست؟

woocommerce چیست؟

WooCommerce یکی از افزونه‌های تجارت الکترونیک (ecommerce) در برنامه‌های WordPress است که به شما امکان می‌دهد فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنید. این افزونه در سال ۲۰۱۱ منتشر و به یک راه حل بسیار عالی برای راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین بزرگ و کوچک تبدیل شد.

از آنجا که WooCommerce یک افزونه رایگان و متن‌باز است، توسعه‌دهندگان در سراسر جهان به صورت مداوم در بهبود آن مشارکت می‌کنند. درنهایت با در نظر گرفتن تمام گفته‌هایمان، شما به کمک این افزونه یک لیست طولانی از ویژگی‌های مورد نیاز یک سیستم تجارت آنلاین را در اختیار دارید.

آمار استفاده از woocommerce
تابه‌حال این افزونه در ۲۸ درصد از فروشگاه‌های آنلاین از جمله برخی از برترین برندهای جهانی، استفاده می‌شود.

PrestaShop چیست؟

prestashop چیست؟

PrestaShop مدت زمان زیادی است که وجود دارد و به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای قابل اعتماد برای فروشگاه‌های آنلاین شهرت یافته است. این سیستم اولین بار در سال ۲۰۰۷ منتشر شده و همچنان به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی توسعه‌دهندگان برای مدیریت محصول‌ها و صورت حساب‌ها شناخته می‌شود.

اگرچه PrestaShop را می‌توان با هر نیاز سازگار کرد اما مورد اصلی استفاده از آن، ساخت فروشگاه‌های آنلاین است و اینجاست که WooCommerce به دلیل انعطاف‌پذیری بالای خود که در اثر پیاده‌سازی شدن بر مبنای WordPress است، از رقیب خود متمایز می‌شود.

مقایسه محبوبیت WooCommerce و PrestaShop

PrestaShop یک پلتفرم قدیمی و همچنان یکی از بهترین گزینه‌های موجود است. از طرف دیگر WooCommerce نسبتا جدید است اما رقابت سختی با PrestaShop برای دستیابی به برترین موقعیت دارد.

همچنین شما برای دیدن وضعیت جستجوی هر کدام از این سیستم‌ها در Google می‌توانید نمودار Google Trends آن‌ها را مشاهده کنید. البته نباید از این نمودار به‌عنوان عامل تعیین کننده‌ی هر کدام از این سیستم‌ها برای تجارت الکترونیک خود نگاه کنید و کار با این سیستم‌ها بهترین راه برای ارزیابی و عملکرد آن‌ها است. علاوه‌براین، هر دو سیستم از افزونه‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند که به این صورت قابلیت‌های هر کدام گسترش پیدا می‌کند. البته شما باید احتمال نیاز به توسعه‌ی سفارشی را در نظر بگیرید.

مقایسه امکانات WooCommerce و PrestaShop

هرکدام از این پلتفرم‌ها مجموعه‌ای از ویژگی‌های اساسی که صاحبان فروشگاه‌های آنلاین برای فعالیت فروشگاه به آن نیاز دارند را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، تیم توسعه‌ی محصول سعی می‌کند با استفاده از امکانات و افزونه‌هایی که عملکرد و تجربه‌ی کاربری را بهبود می‌بخشند، محصول خود را متمایز کند، بنابراین در بخش چندین عامل را بررسی می‌کنیم تا بتوانید پلتفرم مورد نیاز خود را به تفکیک قابلیت‌ها تعیین کنید.

مدیریت محتوا

WooCommerce در این بخش به دلیل ارائه قابلیت‌های مدیریت محتوای عالی مبتنی بر WordPress، نسبت به رقیب خود برتر است. PrestaShop یک CMS برای ساخت صفحه‌ها است که قابلیت‌های بسیار محدودی نیز دارد.

مدیریت محتوا در prestashop
مدیریت محتوا در PrestaShop

WordPress با همراه داشتن ویرایشگرهای متنی Classic و Gutenberg به شما امکان می‌دهد فیلدهای سفارشی‌سازی شده ایجاد و هرجایی از صفحه را ویرایش کنید. از آنجا که شما باید محتوای زیادی را در صفحه‌های فروشگاهی مدیریت کنید پس WooCommerce یک انتخاب عالی است.

مدیریت محتوا در woocommerce
مدیریت محتوا در WooCommerce

مدیریت محصول

هر دو پلتفرم در بخش مدیریت محصول دارای یک رابط مدیریتی با کاربری بسیار آسان برای مدیریت داده‌های محصول مانند تصاویر و متن‌ها‌ هستند. اگر داده‌های شما بسیار زیاد باشد می‌توانید مستقیما آن‌ها را با استفاده از یک فایل Excel در فروشگاه بارگذاری کنید. همچنین هر دو پلتفرم، فرایند‌های ساده‌ای برای ایجاد تغییر در توضیحات محصول و … ارائه می‌دهند.

مدیریت محصول در prestashop
مدیریت محصول PrestaShop

PrestaShop تنها با هدف ایجاد فروشگاه‌های آنلاین ساخته شده و به همین ترتیب مدیریت داده‌های محصول‌ها بسیار واضح است. از طرف دیگر، WooCommerce از فرمت پست تایپ post در WordPress برای مدیریت داده‌های محصول استفاده می‌کند.

مدیریت محصول در woocommerce
مدیریت محصول WooCommerce

مدیریت موجودی‌ها

هر دو پلتفرم به شما امکان می‌دهند تا کنترل دقیقی بر روی کالاهای موجود فروشگاه داشته باشید. این قابلیت اختیاری است و اگر تعداد محصول‌های شما محدود نیست می‌توانید آن را غیر فعال کنید.

شما در PrestaShop با گزینه‌های پیشرفته‌ای برای کنترل موجودی‌ها روبرو هستید که از طریق آن‌ها می‌توانید چندین فروشگاه تعریف کنید یا در زمان‌هایی که موجودی محصول شما رو به اتمام است به شما اطلاع داده می‌شود.

WooCommerce هم در این بخش دارای افزونه‌های رایگان و پولی است که قابلیت‌هایی فراتر از گزینه‌های ساده مدیریت موجودی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

قابلیت‌های سفارشی‌سازی

شما در ریپازیتوری WordPress به بیش از ۵۵۰۰۰ افزونه و تعداد زیادی افزونه رایگان دسترسی دارید، البته بسیاری از آن‌ها نسخه‌های پولی دارند که ویژگی‌های گسترده‌تری را نیز پوشش می‌دهند. همه‌ی این افزونه‌ها با WooCommerce مرتبط نیستند اما به شما کمک می‌کنند تا با امکاناتی که در اختیار دارید، ایده‌های مختلفی را پیاده‌سازی کنید.

افزونه‌های wordpress

همین مورد برای قالب‌ها نیز صادق است. درحالی که بیش از ۱۲۰۰ قالب در ریپازیتوری رسمی WordPress وجود دارد اما بسیاری از توسعه‌دهندگان قالب‌های خود را در بازارهایی مانند ThemeForest می‌فروشند.

قالب‌های wordpress

در این میان PrestaShop هزاران افزونه و ماژول برای گسترش عملکرد فروشگاه در اختیار شما قرار می‌دهد. حتی در این بازار بیش از ۴۰۰۰ قالب برای سفارشی‌سازی فروشگاه‌ها وجود دارد اما فقط چند مورد از آن‌ها رایگان هستند.

فروشگاه prestashop

بهینه‌سازی SEO

شما برای WooCommerce می‌توانید هزاران افزونه پیدا کنید که به شما امکان می‌دهند SEO صفحه‌های فروشگاه خود را بهینه‌سازی کنید مثلا یکی از افزونه‌هایی که توصیه می‌شود حتما از آن استفاده کنید، Yoast SEO است. این افزونه علاوه‌بر تقویت organic positioning، به شما در بالغ‌شدن برندتان کمک می‌کند.

افزونه‌ی سئو yoast

تفاوت اصلی این است که افزونه‌های بسیار کمی برای بهینه‌سازی SEO در PrestaShop وجود دارد که اکثرا باید خریداری شوند. معمولا ما دسته‌بندی‌ها (categories) و محصولات (products) را برای SEO بهینه‌سازی می‌کنیم اما صفحه‌های ثابت PrestaShop محدود هستند و به SEO کمک زیادی نمی‌کنند.

فروش محصول

عملکرد هر دو پلتفرم یکسان است زیرا در WooCommerce و PrestaShop امکان ایجاد محصول‌های عمده (گروه‌بندی چند محصول) و همچنین ترکیب محصول‌هایی با سایز و رنگ‌های مختلف فراهم است. همچنین آن‌ها امکان فروش محصول‌های مجازی که دانلود می‌شوند و کدهای بازخرید محصول را نیز دارند، این قابلیت برای ایجاد بستری مانند اجاره اتاق‌های هتل، خرید بلیط رویدادها و غیره ایده‌آل است.

آمار فروشگاه

WooCommerce تجزیه و تحلیل دقیقی از فروشگاه ارائه می‌دهد که آمار فروش، محصول‌های پر فروش، درآمد فروشگاه، فروش ماهیانه و برخی موارد مرتبط دیگر را نیز ارئه می‌دهد.

آمار در woocommerce
تصویری از WooCommerce Analytics

همچنین در PrestaShop به آمار فروشگاه مانند سفارش‌های انجام شده و سبدهای خریدی که پرداخت نشده‌اند دسترسی خواهید داشت. هنگام انتخاب PrestaShop بهتر است به دنبال افزونه‌ای باشید که تجزیه و تحلیل پیشرفته فروشگاه را ارائه دهد یا خودتان می‌توانید آن را توسعه دهید.

آمار در prestashop

البته می‌توانید در کنار PrestaShop از ابزار Google Analytics برای تجزیه و تحلیل رفتار کاربران استفاده کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات مربوط به conversion funnelها را دریافت و اطلاعاتی درباره رفتار کاربران به دست آورید تا به این صورت راهبرد روشن‌تری از تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری داشته باشید.

سرعت و امنیت

در میزبانی‌هایی که عملکرد بالایی دارند، هر دو پلتفرم ایمن هستند و عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند اما بعضی موارد به نفع PrestaShop است زیرا یک پلتفرم تجارت الکترونیک مجزا است، در صورتی که WooCommerce از ساختار WordPress استفاده می‌کند.

افزونه‌هایی مانند WooCommerce بیش از حد از ساختار WordPress برای ذخیره انواع داده در option tableها و ورودی‌های meta information استفاده می‌کنند، به همین دلیل روابط بین جداول مختلف و داده‌‌های پایه‌ی فیلدها به اندازه کافی کارآمد نیست.

البته این واقعیت تاثیر منفی بر روی دیتابیسی با چند صد یا چند هزار رکورد ندارد اما با‌این‌حال ما درباره ده‌ها یا صدها هزار رکورد صحبت می‌کنیم که اضافه بار سرور را به طور محسوسی افزایش می‌دهند.

پشتیبانی چند زبانه

هر دو پلتفرم از فروش محصول‌ها به چندین زبان پشتیبانی می‌کنند، حتی در WooCommerce می‌توانید از WPML استفاده کنید. به همین ترتیب شما با استفاده از PrestaShop ماژول یکپارچه‌ای برای پشتیبانی از چندین زبان دریافت خواهید کرد.

پشتیبانی توسعه

WooCommerce و PrestaShop از مستنداتی کامل و جامعه‌‌ی وسیعی از توسعه‌دهندگان را برخوردار هستند بنابراین دسترسی به مستندات، راهنماها و پاسخ به رایج‌ترین سوال‌های کاربران کار دشواری نیست.

تعداد زیادی از add-onها و ماژول‌های PrestaShop پولی هستند که بدین صورت ممکن است مزیت‌های بیشتری نسبت به افزونه‌هایی که رایگان توسعه‌ داده شده‌اند به همراه داشته باشند. یکی از این مزیت‌ها را می‌توان پشتیبانی در هنگام بروز مشکل‌های احتمالی دانست.

برخلاف این موضوع، در WooCommerce تمایل خاصی به نصب افزونه‌‌های رایگان وجود دارد. در برخی موارد، افزونه‌ها استاندارد (که توسط جامعه‌ی کاربری اختصاصی خود WooCommerce توسعه‌ داده شده‌اند) هستند و هیچ خطری ندارند که به این صورت یک موقعیت برد-برد ایجاد می‌شود.

علاوه‌براین گاهی اوقات این افزونه‌های رایگان قابلیت‌های خودشان را از منابع دیگر دریافت می‌کنند اما در بیشتر مواقع پس از مدتی، پشتیبانی از این افزونه‌ها متوقف می‌شود و بدین صورت با آسیب‌پذیری‌های جدی در آینده روبرو خواهید شد.

قیمت‌گذاری

این یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی هست که برای بسیاری از کاربران وجود دارد. اگر هر دو پلفترم WooCommerce و PrestaShop یکسان هستند پس چه تفاوتی در قیمت‌گذاری آن‌ها وجود دارد؟ هزینه‌ی هرکدام برای شما چقدر خواهد بود؟

جدیدترین نسخه WooCommerce و PrestaShop را دانلود کنید. اگر قصد دارید که یک توسعه‌دهنده استخدام کنید، نباید بر بودجه شما تاثیر بگذارد. همچنین باید از یک میزبانی با عملکرد بالا، امنیت کافی و پشتیبانی خوب، سرویس میزبانی دریافت کنید.

با این وجود اگر نیاز به ویژگی‌های اضافی برای فروشگاه خود دارید با PrestaShop هزینه‌ی بیشتری باید پرداخت کنید و گزینه‌های رایگان کمتری برای استفاده وجود دارد. بنابراین اگر بودجه مشخصی دارید و می‌خواهید فروشگاه خود را راه‌اندازی کنید، بدون شک توصیه می‌شود از WooCommerce استفاده کنید زیرا به هیچ وجه شما را محدود نمی‌کند.

منبع: https://www.cloudways.com/blog/woocommerce-vs-prestashop

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi

همراه شما هستیم

در خصوص سفارش یا استفاده از سرویس‌ها سوالی دارید؟
تلفن واحد فروش:
۰۲۵-۳۳۵۵۷۶۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)
تلفن واحد فروش: ۳۳۵۵۷۶۱۹-۰۲۵ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)