۵ راز بهبود همکاری میان مدیر پروژه و توسعه‌دهندگان


۲۰ آبان ۱۳۹۹
۵ راز بهبود همکاری میان مدیر پروژه و توسعه‌دهندگان

رهبری تیم در تجارت نرم‌افزار کار آسانی نیست. شاید با تیم جدید خود مشکل داشته باشید یا در پروژه به رکود ناامیده کننده‌ای رسیده باشید اما ممکن است راه حل ساده‌‌تر از آنچه که فکر می‌کنید، باشد. به همین منظور در ادامه این مقاله، ۵ نکته ساده ولی کاربردی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. این نکات بسیار مهم هستند بنابراین اگر یک مدیر پروژه هستید یا هر نوع رهبری تیم برعهده شما است، می‌توانید از آن‌ها برای بهبود همکاری خود با توسعه‌دهندگان استفاده کنید.

۱) وارد فضای شخصی توسعه‌دهندگان شوید

معاشرت با همکاران اغلب مزایای مختلفی را به همراه دارد.
معاشرت با همکاران اغلب مزایای مختلفی را به همراه دارد.

اول از همه، هر مدیری باید تیم خود را بشناسد اما این شناخت فقط به موضوعات حرفه‌ای محدود نمی‌شود. شاید بدیهی نباشد اما صحبت درمورد مسائل شخصی افراد نیز مفید است و با نزدیک شدن به فضای شخصی آن‌ها احساس راحت‌تری با شما پیدا می‌کنند و در این صورت می‌توانند بیشتر با شما صحبت کنند و هرچه بیشتر صحبت کنند، درک بهتری از آن‌ها به دست می‌آورید.

بجز جزئیات زندگی خصوصی، موضوعات زیادی وجود دارد که می‌توانید درباره آن‌ها با افراد تیم صحبت کنید برای مثال می‌توانید به چیزهای بی‌اهمیت یا سرگرمی‌ها بپردازید، می‌توانید درمورد آخر هفته‌ی آن‌ها یا اینکه طرفدار کدام تیم ورزشی هستند بپرسید. هر روز صبح حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه زمان بگذارید و در اتاق تیم یا آشپزخانه با تیم خود معاشرت داشته باشید.

اگر به اندازه کافی طبیعی و خونسرد باشید، چند هفته بعد خود توسعه‌دهندگان به شما نزدیک می‌شوند. حال نه تنها روابط روزمره خود را بهبود می‌بخشید بلکه بعد از مدتی به نمای کلی‌تری از برخی جنبه‌های حرفه‌ای افراد دست پیدا خواهید کرد. به‌عنوان مثال، به دلیل یک هفته پرتنش یا برخی مسائل شخصی می‌دانید که کدام یک از توسعه‌دهندگان به‌طور کامل در دسترس نیستند.

۲) نقاط قوت و ضعف توسعه‌دهندگان خود را بشناسید

دانستن نقاط قوت و ضعف تیم همیشه مفید است.
دانستن نقاط قوت و ضعف افراد تیم همیشه مفید است.

این نکته کمی با نکته اول مرتبط است. به‌عنوان سرپرست تیم باید به یاد داشته باشید که در تیم خود متخصصان بسیار ماهری دارید. توسعه‌دهندگان فرانت‌اند و بک‌اند، تست کنندگان محصول، طراحان، متخصصین DevOps و … همگی در تخصص‌های مختلف در کنار شما هستند و بدیهی است که دانش بیشتری در زمینه تخصص خود نسبت به شما داشته باشند. از آن‌ها استفاده کنید. توسعه‌دهندگان تیم شما در طول گفتگوهای روزانه که قبلا درباره آن‌ها صحبت کرده بودیم، راحت‌تر می‌توانند زبان‌ها، فریم‌ورک‌ها و ابزارهای مورد علاقه‌شان را با شما درمیان بگذارند.

شما باید بدانید که همکارانتان چه کارهایی را دوست دارند انجام‌دهند و کدام کارها را دوست ندارند یا استفاده از چه فناوری‌هایی به آن‌ها اطمینان می‌بخشد و به کدام فناوری‌ها اطمینان ندارند.

این موارد ارزش زیادی در مدیریت دارند. به‌عنوان مثال، می‌توانید از دانش آن‌ها استفاده کرده و پروژه‌های مختلفی به آن‌ها بسپارید تا بتوانند رضایت بیشتری داشته باشند. درعوض، مشتری شما کارآمدترین تیم را در اختیار خواهد داشت. این موراد، به ویژه در مراحل اولیه پروژه که زمان برنامه‌ریزی برای اصول اولیه است می‌توانند مفید باشند. حتی تیم درصورت امکان سعی خواهد کرد با استفاده از فناوری‌ها و ابزارهای مورد علاقه خود کار کند. بنابراین باید فناوری‌ها را بشناسیم و بدانیم که چگونه آن‌ها را به مشتریان ارائه دهیم.

۳) موارد Backlog را مشخص و تیم را به‌روز کنید

backlog را مشخص و تیم را به‌روز کنید.
backlog را مشخص و تیم را به‌روز کنید.

به‌عنوان یک مدیر پروژه، نباید از انجام کارهای فنی و چالش‌ها ترس داشته باشید. Jira را در نظر بگیرید، همه ما می‌دانیم که نگهداری Backlog در Jira مسئله‌ای مشکل ساز است زیرا UX آن مناسب نیست. بااین وجود، شما باید ضرورتا از آن استفاده کنید، تمام لیبل‌ها، برآوردها یا توصیف‌ها باید به‌طور دقیق در آن وجود داشته باشند. درغیر این صورت، همه افراد از ذی‌نفعان پروژه تا توسعه‌دهندگان با مشکل روبرو می‌شوند، بنابراین باید تحمل کنید و کارها را به خوبی انجام دهید.

نگهداری و به‌روزرسانی Backlogها، آسان‌ترین راه برای نشان دادن مشارکت شما در پروژه است.

برنامه‌نویسان بیش از آنچه شما فکر می‌کنید، می‌دانند و افکارشان درباره شما از میان مشکل‌ها و مسائل روزمره ساخته می‌شود. بنابراین دفعه بعد که در موقعیتی سخت برای اتمام پروژه‌ای قرار گرفتید، به همه افتخارهایی که قرار است از یک Backlog مشخص، قابل درک و به‌روز کسب کنید، فکر کنید.

۴) از تیم محافظت کنید

از تیم محافظت کنید

یکی از صادق‌ترین مسائل میان توسعه‌دهندگان، اجتماعی نبودن آن‌ها است، به همین دلیل شما مجری پروژه هستید. برای مثال، وقتی مشتری از تیم توسعه عصبانی است، شما باید آن عصبانیت را متقبل شوید، منطقی رفتار کنید و مسئولیت‌پذیر باشید. اگر این خطا واقعا به‌عهده توسعه‌‌دهندگان است، سعی کنید برای مشتری توضیح دهید که دلیل آن چیست و چه‌کاری می‌توان برای جلوگیری از بروز این اتفاق در آینده انجام داد.

حتی اگر می‌توانید از نکته‌های قبلی استفاده کنید یا با استفاده از استدلال‌های فنی، یادداشت‌های موجود در Jira یا داده‌های موجود در ایمیل‌ها از تیم خود محافظت کنید. درواقع به‌دنبال هرچیزی باشید که برای شما مفید باشد و تیم شما را از شرایط پیچیده خارج کند.

همچنین همیشه سعی کنید در زمان‌هایی که تیم شدیدا تحت فشار و استرس است، با افراد تیم صحبت کنید.

بهتر است درباره موضوعاتی صحبت کنید که تفاهم‌های موجود در تیم را برطرف می‌کنند تا اینکه به مشتری بگویید: هیچکس نمی‌داند در این پروژه چه اتفاقی افتاده است، به‌خصوص در مواقعی که مشکل شما کمبود دانش نیست. البته بیشتر اوقات توسعه‌دهندگان می‌دانند که چه اتفاقی افتاده است اما نمی‌توانند آن را به سادگی با کلمه‌ها توضیح دهند.

۵) همراه با تیم، کار کنید

همراه با تیم، کار کنید.
انجام کارهای روزانه به همراه با تیم می‌تواند نتایج عالی را رقم بزند.

باید تا جایی که ممکن است همراه با اعضای تیم خود کار کنید. درکنار سمت مدیریت، یکی از اعضای تیم هستید و تمام مسئولیت‌های آن تیم بر عهده شما است. پس بهبود مستمر مواردی مانند ارتباطات داخلی، ارتباط با مشتری، شرایط فنی برنامه و تنظیم موارد در Jira به شما مربوط می‌شود. البته بهبود مستمر این موارد نیاز به فرایندی طولانی دارد و ثمرات آن در گذشت زمان نمایان می‌شوند.

نتیجه

به‌طور خلاصه، احترام میان اعضای تیم و اراده شما برای قوی کردن رابطه‌های فردی در تیم بسیار مهم است. باتوجه به نکته‌های بالا می‌توانید به طور قابل توجهی همکاری خود را بهبود ببخشید و منجر به نتایج بهتری شوید. بنابراین شما چیزی برای از دست دادن ندارید اما چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانید به‌دست بیاورید، پس چرا از همین لحظه شروع نمی‌کنید؟

منبع: https://tsh.io/blog/5-secrets-of-a-project-manager-to-improve-your-work-with-developers

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi

همراه شما هستیم

در خصوص سفارش یا استفاده از سرویس‌ها سوالی دارید؟
تلفن واحد فروش:
۰۲۵-۳۳۵۵۷۶۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)
تلفن واحد فروش: ۳۳۵۵۷۶۱۹-۰۲۵ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)