۵ نکته مهم در مصاحبه شغلی


۱۱ مرداد ۱۳۹۹
۵ نکته مهم در مصاحبه شغلی

برای بیش‌تر افراد، مصاحبه شغلی ترسناک است. شما واقعا نمی‌دانید، آن‌ها چه انتظاری از شما دارند. شاید شما احساس کنید که خودتان را در جایگاه محاکمه قرار داده‌اید. آیا یک گفتگو خوب خواهد بود؟ یا به یک مصاحبه برای بازرسی از شما تبدیل خواهد شد؟

با این ناآگاهی‌ها، ما به سمت اشتباهات منحرف می‌شویم. حداقل خوب نیست که برای مصاحبه احساس آمادگی کنیم؟ اما چگونه می‌توان برای یک مصاحبه شغلی که در آن می‌توانند هر لحظه شما را به دام سوال‌های عجیب بیندازند، آماده شد؟

در ابتدا یک سری موارد بدیهی را بررسی می‌کنیم، در مصاحبه شغلی باید بتوانید به سوال‌های فنی پاسخ بدهید. بیایید فرض کنیم که شما یک توسعه‌دهنده React هستید، پس انتظار می‌رود که شما با React، Next JS, HTML و CSS آشنایی داشته باشید.

آماده شدن برای سوال‌هایی که در مصاحبه شغلی ممکن است پرسیده شوند، نیاز به تلاش زیادی دارد اما ساده است. شما می‌توانید با تایپ “سوال‌های مصاحبه برنامه‌نویسی” در گوگل، به نتایج بسیار زیادی برسید. شاید پاسخ خیلی از سوال‌ها را بدانید ولی دنبال آن‌هایی بگردید که نمی‌دانید.

همچنین ممکن است انواع سوال‌های فنی پرسیده شود، اینکه چه نوع و سطحی از سوال‌ها از شما پرسیده شود، بستگی به مکان و اندازه شرکت و تجربه مصاحبه کنندگان دارد. شما می‌توانید با سوال‌های آسان شروع کنید و وقتی احساس راحتی به شما دست داد، می‌توانید سراغ سوال‌های سخت‌تر بروید.

بیشتر افرادی که برای مصاحبه شغلی آماده می‌شوند، به دلیل نگرانی از سوال‌های سخت یک امر مهم را فراموش می‌کنند: شما باید به شغل و شرکتی که در مصاحبه آن شرکت می‌کنید، علاقه داشته باشید. شما باید توانایی و تمایل خود به یادگیری و برقراری ارتباط را نشان دهید و شما به عنوان کسی که می‌خواهد با یک تیم کار کند، باید احساس راحتی با اعضای تیم داشته باشید.

در این مقاله، چیزهایی که در هنگام مصاحبه به کمک شما می‌آیند را می‌آموزید و بینش‌های یک مصاحبه شونده را می‌توانید درک کنید. مباحثی که در ادامه مقاله دنبال می‌شوند، به شرح زیر است:

  1. تحقیق در مورد شرکت و محصول
  2. آماده سازی یک داستان اساسی
  3. تمرین مصاحبه
  4. آماده‌سازی سوال‌ها
  5. مرور مصاحبه

حال اجازه دهید نگاهی دقیق به هر یک از این مباحث داشته باشیم.

تحقیقات خود را انجام دهید

گاهی اوقات، بعضی از افراد فقط به یک شغل یا پول نیاز دارند و نمی‌دانند که چه برنامه‌ای را می‌سازند و همچنین نمی‌دانند که شرکتی که در آن کار می‌کنند، چه کاری انجام می‌دهد! این‌ها می‌توانند منجر به موقعیت‌های شرم‌آوری در مصاحبه شوند.

واضح است، وقتی که فرد مصاحبه شونده از ابتدا علاقه‌مند نباشد، در نظر مصاحبه کننده خیلی خوب به نظر نمی‌رسد. وقتی که در حال تحقیق هستید، اطلاعات گسترده‌تری از شرکت و محصول تولیدی آن، کسب کنید. به وب‌سایت آن‌ها نگاهی بیندازید. بعضی اوقات می‌توانید عکس‌هایی از دفتر آن‌ها پیدا کنید. شرکت‌های کوچک‌تر غالبا دارای صفحه تیمی هستند، که می‌توانید ببینید چه تعداد و چه نوع توسعه‌دهنده‌هایی در آنجا مشغول به کار هستند. همچنین می‌توانید، طراحان، مدیر محصول، بازاریاب‌ها و پشتیبان‌ها را ببینید.

صفحه‌های بازاریابی آن‌ها را مطالعه کنید تا اطلاعاتی در مورد محصول پیدا کنید، به این ترتیب حتی اگر دسترسی محدود به پرداخت مشتری باشد، می‌توانید بینشی در رابطه با آن شرکت کسب کنید.

حالا می‌توانید کمی عمیق‌تر شوید. اگر آن شرکت API ارائه بدهد، می‌توانید مستندات فنی آن را پیدا کنید. این می‌تواند جزئیات ارزشمندی در مورد عملکرد داخلی سیستم‌های آن‌ها به شما بدهد. چه نوع مدل‌های داده‌ای و موجودیت‌هایی دارند، چگونه به هم وصل می‌شوند؟ این آگاهی‌ها می‌تواند برای نمایش (شایدم کمی خودنمایی) در طول مصاحبه بسیار عالی باشد.

پس فناوری‌هایشان، چه؟ بسیاری از سازمان‌ها دارای صفحه GitHub هستند و شما می‌توانید مخازن متن‌باز آن‌ها را مشاهده کنید.

همچنین برخی از شرکت‌ها برای جذب استعدادها، وبلاگ‌های فنی دارند. این‌ها فرصت‌های شگفت‌انگیزی برای جلو بودن از دیگر شرکت‌کننده‌های مصاحبه است. ممکن است درمورد ابزارهایی که آن‌ها استفاده می‌کنند، فن‌آوری‌هایشان و دلایل تصمیم‌های فنی آن‌ها، اطلاعاتی کسب کنید.

در بعضی موارد، فردی که مسئول منابع انسانی یا استخدام کننده است، نام مصاحبه کنندگان را به شما می‌گوید. حتما این اسامی را یادداشت کرده و درمورد آن‌ها تحقیق کنید. آیا آن‌ها حساب کاربردی در Twitter یا LinkedIn دارند؟ شاید بتوانید وبلاگ شخصی آن‌ها را پیدا کنید. حتی آشنایی ساده با عکس آن‌ها می‌تواند لحظه‌های اولیه محاصبه را برای شما راحت‌تر کند.

داستانی درباره تجربه‌های قبلی یا پروژه‌های شخصی خود، تهیه کنید

اگر شما به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار تجربه حرفه‌ای دارید، یک داستان کوتاه درباره جالب‌ترین پروژه‌هایی که بر روی آن‌ها کار کرده‌اید، بنویسید. از چه فناوری‌هایی در آن پروژه استفاده کرده‌اید؟ تیم آن پروژه چقدر بزرگ بود و چگونه با همدیگر همکاری می‌کردید؟ آیا شما چیزی را پیاده سازی کرده‌اید یا اتفاقی بوده که به آن افتخاد کنید؟ چه چیزهایی یاد گرفته‌اید؟

با توجه به پروژه‌های شخصی شما، طبیعتا مصاحبه کنندگان انتظار دارند که دانش عمیقی داشته باشید. پس از این‌ها، اگر کدی را که نوشته بوده‌اید فراموش کرده‌اید، دوباره سعی کنید به یاد بیاورید که دلیلی که پشت کدهایتان پنهان شده، چه بوده است؟

این می‌تواند در پیدا کردن چیزهایی که خارج از ادراک است، به شما کمک کند. این حتی ممکن است، یک سوال در مصاحبه باشد یا اگر آن‌ها در این مورد نپرسیدند، خودتان می‌توانید به این موضوع اشاره کنید. توانایی انتقاد از خود، شخصیت، بلوغ و توانایی یادگیری را نشان می‌دهد.

مصاحبه‌ها را تمرین کنید، به‌خصوص اگر یک فرد عصبی هستید

توصیه معمول نوشتن کد برروی وایت‌بورد یا کاغذ است. شما می‌توانید بسیاری از سوال‌های کد‌نویسی را به‌صورت آنلاین پیدا کنید. در حالی که شما به فکر راه‌حل هستید و کد را یادداشت می‌کنید، با صدای بلند صحبت کنید و آنچه می‌خواهید به دست بیاورید را توضیح دهید.

بلند صحبت کردن در اینجا بسیار مهم است. بیشتر وقتی که ما در حال کدنویسی هستیم، مشکل‌ها را در ذهن خودمان حل می‌کنیم، به‌خصوص زمانی که به‌صورت چند نفره برنامه‌نویسی نمی‌کنیم یا از تکنیک صحبت با اردک پلاستیکی استفاده نمی‌کنیم. عادت به توضیح روند فکری‌مان برای دیگران، شانس ما را هنگام مصاحبه به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

همین کار را می‌توانید با سوال‌های متداول مصاحبه انجام دهید که نیازی به کدنویسی ندارند. همان‌طور که در ابتدا توضیح داده‌شد، لیستی از چیزهایی که باید در مصاحبه و در جواب سوال‌های JavaScript، بگویید، پیدا کنید و با صدای بلند به آن‌ها پاسخ دهید. اگر همه جواب‌ها را نمی‌دانید، بهتر است. یک مصاحبه واقعی رخ خواهد داد. بنابراین بهتر است، به آن عادت کنیم.

و البته باید اشاره کنیم که بعضی از وبسایت‌ها، مصاحبه‌های مسخره‌ای را ارائه می‌دهند. مصاحبه interviewing.io یا pramp.com گزینه‌های خوبی به نظر می‌رسند. همچنین به codesignal نگاهی بیندازید، زیرا منابع زیادی برای مصاحبه در اختیار شما قرار می‌دهد. همه این وبسایت‌ها از آنجا که درآمدشان از ارجاع کاندیدهای خوب به شرکت‌ها است، برای توسعه‌دهندگان رایگان هستند.

سوال‌ها را آماده کنید

بیشتر مصاحبه‌ها با این سوال به پایان می‌رسند: آیا سوالی از طرف شما وجود دارد؟

کاندیدی که بعد از مصاحبه یا در طول مصاحبه سوال‌های خوبی بپرسد، به‌نظر می‌رسد که بیش‌تر علاقه‌مند به شرکت و شغلی است که برای آن تقاضا کرده. اما احتمال دارد در این مرحله مغز شما خسته شده باشد. ممکن است ظرفیت ذهنی برای فکر کردن درباره چیزی که پرسیدنش جالب باشد، باقی نمانده باشد.

به همین دلیل برخی از سوال‌ها را باید آماده کرده و آن‌ها را به‌خاطر بسپارید. شاید حتی آن‌ها را روی کاغذ بنویسید. هیچ شرمندگی در خواندن سوال‌هایتان از روی کاغذ وجود ندارد. این فقط نشان می‌دهد که شما برای مصاحبه آماده شده‌اید.

در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد که می‌توانید در این روابط، سوال بپرسید:

  1. درباره شرکت
  2. فرایند توسعه
  3. گشت‌و‌گذار در دفتر کار
  4. اولویت‌های فنی
  5. بهترین و بدترین چیزهایی که در مورد کارکردن در آنجا وجود دارد

به‌خصوص سوال‌هایی که مربوط به فرایند توسعه، اولویت‌های فنی و بهترین و بدترین‌‌ها است، می‌تواند بسیار قطعی باشد.

موارد خاصی که باید درمورد فرایند توسعه، سوال کنید این است که آیا آن‌ها از روش‌های چابکی مانند Scrum استفاده می‌کنند؟ آیا به‌صورت sprint کار می‌کنند؟ آیا در تیم‌های cross-functional (هر تیم در زمینه خاصی مهارت دارد و همه این تیم‌‌ها برای یک هدف برنامه‌نویسی می‌کنند) کار می‌کنند؟ آیا به‌صورت pair-programming (چند برنامه‌نویس در کنارهم) برنامه‌نویسی می‌کنند؟

به این ترتیب می‌توانید بررسی کنید که آیا آن‌ها در یک محیط توسعه مدرن کار می‌کنند یا خیر. این امر به ویژه در صورتی که یک توسعه دهنده تازه وارد باشید و بخواهید عملکرد خود را بهبود ببخشید، بسیار مهم است.

سوال‌های مربوط به اولویت‌های فنی و بدترین و بهترین چیز‌ها، خلاف این‌که درباره نقاط قوت و ضعف یک کاندید صحبت شود، باعث می‌شود تماشای مصاحبه کننده هنگام فکرکردن درمورد پاسخ به این سوال‌ها، بسیار جالب باشد.

مصاحبه را مرور کنید

پس از اتمام مصاحبه، هرچه سریع‌تر اتفاق‌ها را به یاد بیاورید و آن‌ها را یادداشت کنید. مهم است که تاثیر این تمرین را دست کم نگیرید. خیلی راحت‌تر می‌توانید نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و برای مصاحبه شغلی بعدی آماده‌تر شوید.

سعی کنید مصاحبه را قدم به قدم، مجددا بازسازی کنید. چه سوال‌هایی پرسیده شده و چه پاسخ‌هایی داده‌اید؟ سعی کنید درمورد روحیه خود نیز فکر کنید. چه زمانی عصبی بوده‌اید و چه زمان اعتماد به نفس کافی داشته‌اید؟

وقتی که احساس می‌کنید در مصاحبه‌تان خیلی موفق بوده‌اید، با بازسازی جریان مصاحبه متوجه می‌شوید که چه اشتباه‌هایی را انجام داده‌اید و این باعث می‌شود در مصاحبه‌های بعدی موفق‌تر باشید.

منبع: https://jkettmann.com/tips-to-better-prepare-for-interviews

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi