پشتیبانی از پلتفرم ASP.Net Core، استقرار بدون اختلال و امکانات بیشتر

تقریبا دو ماهی از آخرین نوشته‌ی وبلاگی ما درباره‌ی امکانات جدید لیارا می‌گذرد و این به این معنا نیست که امکانات جدیدی نداشتیم. بلکه آنقدر امکانات جدید با سرعت اضافه می‌شدند که شاید چندین نوشته‌ی وبلاگی باید منتشر می‌شد تا همه‌ی آن‌ها را بتوانیم پوشش بدهیم. برای همین هم، کمی صبر کردیم و حالا گزیده‌ای از این امکانات جدید و بهبودهایی که اعمال شده را می‌توانید در ادامه بخوانید.

ما برای معرفی این امکانات بسیار هیجان‌زده‌ایم و امیدواریم که با این تغییرات، تجربه‌ی بسیار بهتری از استقرار برنامه‌های‌تان روی یک سرویس ابری ایرانی داشته باشید.

پشتیبانی از پلتفرم ASP.Net Core

تجربه‌ی جذاب استقرار برنامه‌ها آن هم با یک دستور ساده‌ی liara deploy را به دنیای مایکروسافت هم آوردیم. از این پس می‌توانید برنامه‌های ASP.Net Core را هم در لیارا مستقر کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی استقرار این پلتفرم، به مستندات مراجعه کنید. ضمن این که از تمام دوستانی که از این پلتفرم در زمانی که به صورت آزمایشی فعال شده بود، استفاده کردند، تشکر می‌کنیم.

بخش ایجاد برنامه در لیارا

در حال حاظر، ما از نسخه‌های زیر در ASP.Net Core پشتیبانی می‌کنیم:

  • 3.1
  • 3.0
  • 2.2
  • 2.1

استقرار بدون اختلال

از این پس برنامه‌هایی که در لیارا ساخته می‌شوند، از قابلیت «استقرار بدون اختلال» بهره می‌برند. و این قابلیت به این معناست که برنامه‌ی شما همیشه بالا و در حال اجرا خواهد بود، حتی اگر بعد از این که تغییراتی در سورس‌کدتان دادید و استقرار جدیدی برای انتقال آن‌ها به برنامه ایجاد کردید، باز هم برنامه‌ی‌تان در حال اجرا باقی خواهد ماند.

زمانی که این قابلیت فعال است، همه‌ی استقرارهای جدید در پس زمینه و بدون ایجاد اختلال برای سرویس اصلی رخ می‌دهند و در صورتی که استقرار جدید به درستی مستقر شد و پایدار بود، ترافیک به استقرار جدید هدایت شده و نسخه‌ی قدیمی خاموش و حذف می‌شود و برای همین کاربران شما متوجه اختلالی نمی‌شوند و برنامه بدون خارج‌شدن از دسترس، سرویس‌دهی می‌کند.

استقرار بدون اختلال در لیارا

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این قابلیت و همچنین امکانات جدید مرتبط با آن، مانند «برنامک‌ها» و یا «تست بررسی سلامت» به مستندات مراجعه بفرمایید.

بازطراحی بخش تاریخچه‌ی استقرارها

بخش تاریخچه در لیارا

از آن‌جایی که تاریخچه‌ی استقرارها اهمیت بالایی دارد، این صفحه را کاملا بازطراحی کردیم. در نسخه‌ی جدید علاوه‌بر این که طراحی دلنشین‌تری برای آن در نظر گرفته شده، بلکه امکانات بسیار بیشتری هم در آن تعبیه شده‌است. در لیست زیر، به برخی از این امکانات و تغییرات اشاره کرده‌ایم:

  • نمایش مدت‌زمان استقرار
  • نمایش متن کامیت Git
  • نمایش نام شاخه‌ی Git مانند master
  • نمایش نام کامیت‌کننده
  • نمایش تگ‌های Git
  • لینک مشاهده‌ی تغییرات کامیت در GitHub و یا GitLab
  • امکان دانلود سورس برنامه‌
  • بهبود قابلیت «بازگشت به نسخه‌های قبلی»
  • امکان تنظیم متن دلخواه برای استقرار. برای مثال: liara deploy -m 'new version message'
جزئیات بخش تاریخچه در لیارا

برای بهره‌مندی از این امکانات، لازم است که Liara CLI را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنید. کمی پایین‌تر، توضیحات بیشتری را نوشته‌ایم.

ایجاد تونل امن SSH برای اتصال به دیتابیس‌ها

اگر قصد دارید که از لوکال و کامپیوتر خودتان به دیتابیسی که در لیارا مستقر کرده‌اید وصل شده و داده‌های‌تان را مشاهده و یا تغییر دهید، از این پس می‌توانید با ساخت یک تونل امن این ارتباط را به سادگی ایجاد کنید. در واقع برای اتصال با MySQL Workbench و یا Navicat و یا RoboMongo و نرم‌افزارهای مشابه هم نیاز به ساخت تونل دارید.

در این روش، یک تونل رمزنگاری شده از طریق پرتکل SSH بین شما و سرویس دیتابیس‌تان ایجاد می‌شود و ارتباط را امن می‌کند. دقیقا مثل زمانی که به جای استفاده از HTTP از HTTPS استفاده می‌کنید.

دستورات جدید liara tunnel:open و همین‌طور liara tunnel:close به Liara CLI به همین منظور اضافه شده‌اند. در این صفحه از مستندات می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

پشتیبانی از MongoDB 4.2

آخرین نسخه‌ی پایدار و در دسترس دیتابیس MongoDB، نسخه‌ی 4.2 است که از این پس در لیارا نیز قابل راه‌اندازی و استفاده است.

دیتابیس مونگو نسخه 4.2 در لیارا

بهبود برنامه‌ی آماده‌ی وردپرس

برنامه‌ی آماده‌ی وردپرس از پرطرفدارترین برنامه‌های آماده‌ی لیاراست. چرا که به سادگی و با یک کلیک این امکان را به شما می‌دهد که نرم‌افزار قدرتمند و معروف WordPress را در فضای ابری لیارا راه‌اندازی کنید.

ماژول IonCube جدیدا به این پلتفرم اضافه شده. همچنین امکان شخصی‌سازی تنظیمات php.ini نیز برای این برنامه از این پس امکان‌پذیر است (از بخش تنظیمات برنامه در کنسول لیارا).

امکان غیرفعال کردن گواهی SSL

از بخش دامنه‌ها، زمانی که دامنه‌ای را اضافه می‌کنید، تنها با یک کلیک می‌توانید برای آن گواهی SSL تهیه کنید. از این پس، به همان سادگی هم می‌توانید این گواهی را غیر فعال کنید. چرا که ممکن است گاها نیاز داشته باشید که به برنامه‌ی‌تان در پرتکل http هم دسترسی باشید و آن را دیباگ کنید. امکان فعال‌سازی مجدد گواهی SSL هم وجود دارد.

بخش تهیه گواهی SSL در لیارا

انتشار نسخه‌ی جدید Liara CLI

نسخه‌ی جدید Liara CLI، یک نسخه‌ی Major است و به این معناست که دارای تعدادی Breaking Change است که لازم است از آن‌ها مطلع باشید. Breaking Change به این معناست که نسخه‌ی جدید با نسخه‌های قبلی سازگار نیست و اگر پارامتری در نسخه‌های قبلی کار می‌کرده ممکن است در نسخه‌ی جدید تغییر کرده باشد. البته که جای نگرانی نیست، چون این تغییرات بسیار ریز بوده و در حد تغییر نام هستند. نسخه‌ی جدید با دستور زیر نصب می‌شود:

npm i -g @liara/cli

از مهمترین این تغییرات، استفاده از کلمه‌ی app به جای project است. بنابراین اگر در گذشته از پارامتر --project استفاده می‌کردید، از این پس باید از --app استفاده کنید.

liara deploy --app my-app

این تغییر، صرفا یک تغییر نام است و عملکرد این پارامتر تغییری نکرده است.

در فایل liara.json هم به جای فیلد project باید از app استفاده کنید.

پارامتر --no-project-logs هم به پارامتر --detach تغییر نام داده شده‌است.

اگر اخیرا نسخه‌ی آخر را نصب کرده‌اید و قصد بازگشت به نسخه‌ی قبلی را دارید، از دستور زیر استفاده کنید:

npm i -g @liara/cli@1

بهبود بخش گزارشات

این بخش نیز از لحاظ طراحی بازنگری شده و اصلاحاتی داشته است. سعی‌مان این بوده‌است که نمودارها را زیباتر و گویاتر طراحی کنیم. ضمن این که نمودار مصرف منابع پردازنده و یا همان CPU دارای اشکلاتی بود که برطرف شده‌است.

بخش گزارشات در لیارا

بهبود احراز هویت زیردامنه‌ها

زمانی که از بخش دامنه‌ها، دامنه‌ای را ایجاد می‌کنید، لیارا از شما درخواست می‌کند که دو رکورد CNAME و TXT ایجاد کنید تا دامنه فعال شود. رکورد TXT صرفا برای احراز هویت است که بتوانیم مطمئن شویم که شما مالک دامنه هستید.

زمانی که دامنه‌ی اصلی و چندین زیر دامنه را در بخش دامنه‌ها اضافه می‌کنید، لازم است که برای تک‌تک آن‌ها رکورد TXT ایجاد کنید. اما از این پس اگر ریشه‌ی دامنه را ابتدا اضافه کرده و یک رکورد TXT برای آن ایجاد کنید و وضعیت آن فعال شود، دیگر نیازی نیست که برای زیردامنه‌هایی که پس از آن اضافه می‌کنید رکورد TXT ایجاد کنید، چرا که به صورت پیش‌فرض در وضعیت فعال قرار می‌گیرند.

تغییر نام «پروژه‌ها» به «برنامه‌ها»

حتما متوجه شده‌اید که مدتی‌ست در کنسول لیارا، عبارت «پروژه‌ها» به «برنامه‌ها» تغییرنام داده شده‌است. ما در لیارا بسیار به عبارات حساس هستیم و می‌دانیم که چقدر انتخاب یک کلمه‌ی مناسب می‌تواند روی برداشت کاربران موثر باشد.

در همین راستا و با توجه به اهدافی که در آینده داریم، از این پس کلمه‌ی «پروژه» معنای خاصی نداشته و از کلمه‌ی «برنامه» استفاده می‌کنیم. برای معادل انگلیسی آن هم، دیگر از project استفاده نمی‌کنیم و کلمه‌ی app را جایگزین آن کردیم. این تغییر نام، باعث تغییراتی هم در CLI، رابط کاربری و همین‌طور مستندات شده است که قبل‌تر در همین نوشته به آن اشاره کردیم.

برای ارائه پیشنهادات و یا نظرات‌ درباره لیارا، می‌توانید از طریق توئیتر، تلگرام و یا اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi

همراه شما هستیم

در خصوص سفارش یا استفاده از سرویس‌ها سوالی دارید؟
تلفن واحد فروش:
۰۲۵-۳۳۵۵۷۶۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)
تلفن واحد فروش: ۳۳۵۵۷۶۱۹-۰۲۵ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)