آشنایی با مدل پرداخت Pay As You Go و اشتراکی
۱۶ اسفند ۱۴۰۳
روش PAYG چیست؟ روش پرداخت PAYG مخفف عبارت Pay As You Go به معنای پرداخت هزینه بر اساس مصرف و یک روش پرداخت ساده و انعطافپذیر است که در آن دقیقاً به همان اندازه که از منابع استفاده میکنید، هزینه باید بپردازید.
آنچه در ادامه این مقاله میخوانید:
- ویژگی های روش پرداخت PAYG
- تفاوت مدل پرداخت اشتراکی و PAYG چیست؟
- مزایا و معایب پرداخت Pay As You Go
- مزایا و معایب پرداخت اشتراک
- چرا شرکتهای ابری روش PAYG را ترجیح میدهند؟
- جمع بندی
- سوالات متداول

ویژگیهای روش پرداخت PAYG
مدل پرداخت PAYG نسبت به روشهای ثابت و اشتراکی انعطافپذیری بیشتری برای دسترسی به خدمات و محصولات ایجاد میکند، طوریکه به مشتریان اجازه میدهد هر زمان که نیاز دارند، از محصول و خدمات استفاده کنند و هزینهها را دقیقا بر اساس میزان مصرف خود در آن زمان پرداخت کنند. در سرویسهای ابری، روش پرداخت به ازای مصرف یکی از اقتصادیترین راهکارها برای استفاده از محصول است. در ادامه این مقاله از لیارا ویژگیهای مدل پرداخت PAYG را بررسی خواهیم کرد.
- انعطافپذیری بالا: در مدل PAYG، مشتریان تنها به میزان استفاده واقعی خود از خدمات، هزینه پرداخت میکنند. به این معنی که با کاهش مصرف، هزینهها نیز به طور خودکار کاهش مییابد.
- مدیریت بهینه هزینهها: کسبوکارها میتوانند هزینههای خود را بر اساس نیازهای فعلی و واقعی تنظیم کرده و از پرداخت هزینههای اضافی برای منابع غیر ضروری جلوگیری کنند.
- بدون تعهد طولانیمدت: برخلاف مدلهای پرداخت سنتی که نیازمند قراردادهای طولانیمدت هستند، PAYG این امکان را به مشتریان میدهد که بدون هیچ تعهدی از خدمات استفاده کنند.
- مقیاسپذیری آسان: کسبوکارها میتوانند به راحتی منابع بیشتری را به نیازهای خود اضافه یا کم کنند، بدون نیاز به تغییر ساختار یا قرارداد جدید.
- شفافیت در هزینهها: هزینهها در مدل PAYG بهطور واضح و قابل پیشبینی هستند. مشتریان دقیقاً میدانند که چه مقدار از منابع استفاده کردهاند و بر اساس آن هزینه پرداخت میکنند.
همانطور که میبینید، این ویژگیها باعث شده مدل پرداخت PAYG به یکی از محبوبترین مدلهای پرداخت در خدمات ابری تبدیل شود.
تفاوت مدل پرداخت اشتراکی و PAYG چیست؟
در مدل پرداخت اشتراکی، مشتریان برای خرید محصول یا خدمات، هزینهای را بهطور مداوم و مستمر (سالانه، ماهانه و..) از قبل پرداخت میکنند. اما در مدلهای پرداخت به ازای مصرف PAYG مشتریان برای دریافت محصول و خدمات فقط یکبار هزینه پرداخت میکند، و اگر همان محصول یا خدمات را احتیاج داشته باشد، مجددا هزینهاش را میپردازند.
برای مثال اگر مشتری برای ذخیرهسازی دادهها در فضای ابری یک اشتراک یکساله خریداری کند، یکبار مبلغ را برای ۱۲ ماه پرداخت میکند و هر ماه میتواند از فضای ذخیرهسازی استفاده کند، یعنی حتی اگر تنها یکماه از فضای ذخیرهسازی استفاده کند، هزینه کل سال را از پیش پرداخت کرده است. این مدل پرداخت ثابت ممکن است هزینههای اضافی برای مشتری داشته باشد. اما در مدل پرداخت PAYG، مشتری باید هر ماه که از فضای ابری استفاده میکند، هزینه پرداخت کند. در این مدل از پرداخت هزینه اضافی برای ماههایی که مشتری از فضای ذخیرهسازی استفاده نکرده است، جلوگیری میشود.

مزایا و معایب پرداخت Pay As You Go
روش پرداخت PAY As You Go مزایای واضح و روشنی دارد. در این مدل پرداخت، مشتریان آزادی عمل بیشتری در پرداخت و دسترسی به محصول و خدمات دارند و میتوانند هر زمان که بخواهند محصول موردنظرشان را دریافت کرده و مبلغ را متناسب با آن محصول و خدمات بپردازند.
سرور مجازی لیارا، با محاسبه هزینه به صورت ساعتی، مناسب برای پروژههای کوچک و بزرگ شماست. فقط به اندازهای که نیاز دارید، پرداخت کنید.
خرید سرور مجازی بهصرفه
مزایای مدل پرداخت Pay As You Go (برای مشتریان)
- مناسب برای بررسی کیفیت سرویس توسط مشتری
- بدون نیاز به تعهد برای مشتری
- جذابیت هزینه اولیه پائین برای مشتریان
- تشویق مشتریان برای استفاده بهینه از منابع
مشتریان در مدل Pay As You Go نیازی به تعهد به برنامهای خاص یا پرداخت ماهانه ندارند. آنها میتوانند به راحتی وارد وبسایت شما شوند، محصول یا خدمات موردنظر خود را انتخاب کرده و آن را خریداری کنند. این روش پرداخت برای محصولاتی که بهصورت موردی نیاز هستند، گزینهای مناسب است.
از سوی دیگر، Pay As You Go به کسبوکارها این امکان را میدهد که مصرف هزینههای خود را بهخوبی مدیریت کرده و روند فروش محصولات را پیگیری و بررسی کنند. این مدل به شما کمک میکند تا متوجه شوید کدام محصولات دارای ROI (نرخ بازگشت سرمایه) بالایی هستند و کدامیک از محصولات کمتر به فروش میرسند، که این اطلاعات برای بهینهسازی استراتژیهای فروش و ذخیره منابع بسیار مفید است.
معایب مدل پرداخت Pay As You Go (برای کسبوکارها)
- حفظ مشتری سختتر است
- پیشبینی درآمد چالشبرانگیز است
- عدم نظارت دقیق بر مصرف منابع
وقتی مشتری با مدل Pay As You Go خرید میکند، شما بلافاصله از آن فروش سود میبرید. اما این سود فقط زمانی پایدار خواهد بود که بتوانید آن مشتری را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید. شما باید بتوانید محصولات و خدمات جدیدی را ارائه دهید تا انگیزهای برای بازگشت مشتری فراهم کنید.
حفظ مشتری در این مدل، بدون وجود قراردادهای بلندمدت، کار سادهای نیست و فضای رقابت را برای دیگران باز میکند. علاوه بر این، پیشبینی درآمد به مرور زمان پیچیدهتر میشود. چرا که مشتریان مطابق با نیاز خود و زمانی که خودشان بخواهند، محصولات را خریداری میکنند. بنابراین، نوسانات درآمدی در بازههای مختلف را خواهید داشت.
مزایا و معایب مدل پرداخت اشتراکی
مدل پرداخت اشتراکی یک روش ساده و قابل اعتماد است. در این مدل، یک رابطه ثابت و مستمر بین مشتری و شرکت ارائهدهنده شکل میگیرد که ارتباط پایداری بین آنها ایجاد میکند.
مزایای مدل پرداخت اشتراکی
- دوره های پرداختی، منظم و قابل برنامه ریزی است
- تخفیف برای بستههای از قبل تعریف شده است
- ارتباط بین مشتری و شرکت منظم است
- حفظ مشتری آسانتر است
در این مدل پرداخت مشتریان، یکبار در وبسایت ثبتنام میکنند، و پلنهای آماده برای مدتهای معین را خریداری میکنند و دیگر لازم نیست کار دیگری انجام دهند. محصول یا خدمات انتخابی به طور خودکار در همان مدت برای مشتری در نظر گرفته میشود.
در این مدل پرداخت، مشتریان بهطور منظم از مزایای محصولات شما آگاه میشوند و براحتی میتوانند بودجه مالی خود را مدیریت کنند. آنها میدانند هزینه محصول شما چقدر است و چه زمانی باید حساب خود را شارژ کنند. در عین حال، مدل پرداخت اشتراک برای شرکتها به دلیل خریدهای مکرر، پیشبینی درآمد را سادهتر میکند. زیرا میدانند هر ماه چه محصولاتی فروخته میشود. در نتیجه نگرانیهای کمتری درباره وضعیت فعلی خود دارند و با آرامش میتوانند برای بلندمدت برنامهریزی کنند.
معایب مدل پرداخت اشتراکی
ناگفته نماند که در مدل پرداخت اشتراکی، همانطور که ثبتنام ساده و سریع است، لغو اشتراک نیز بهراحتی انجام میشود. البته، لغو اشتراک یا تغییرات خدمات ممکن است مشکلات جزئی برای مشتریان ایجاد کند، اما در نهایت این مشکلات نمیتوانند تضمینی برای جلوگیری از ترک مشتریان باشند.
- لغو آسان اشتراک توسط مشتری
- پرداخت هزینه زیاد و ثابت توسط مشتری
- وابستگی به اشتراکهای طولانی مدت
- به هدر رفتن برخی منابع
چرا شرکتهای ابری روش PAYG را ترجیح میدهند؟
شرکتهای ارائهدهندهی خدمات ابری، PAYG را به دلایلی انتخاب میکنند که ریشه در ماهیت خدمات آنها دارد.
بهطور کلی، این مدل پرداخت، مشتریمحور است و وفاداری و رضایت مشتریان را افزایش میدهد زیرا مشتریان فقط برای مصرف واقعی خود هزینه پرداخت میکنند. شرکتهایی که از PAYG استفاده میکنند، میتوانند اعتماد بیشتری از مشتریان جلب کرده و کسبوکار خود را بهسرعت گسترش دهند.
از دیگر مزایای PAYG، قابلیت پیشبینی هزینه است. مشتریان میتوانند بهطور دقیق هزینههای خود را مدیریت کنند، چرا که صورتحسابها بر اساس مصرف واقعی محاسبه میشود. این ویژگی به کسبوکارها کمک میکند تا بودجهبندی و برنامهریزی مالی سادهتری داشته باشند. مدل PAYG همچنین مشتریان را به استفاده بهینه از منابع تشویق میکند. وقتی مشتریان بر اساس مصرف خود پرداخت میکنند، انگیزه بیشتری برای بهینهسازی منابع خواهند داشت که این امر بهطور مستقیم باعث کارایی بیشتر و کاهش هزینههای اضافی میشود.
اجازه دهید در این بخش با جمعبندی نکات گفته شده، در مقایسهای که در جدول زیر آوردهایم، به تصمیمگیری قطعی شما در مدل پرداخت سرویسهای ابری کمک کنیم.
جدول مقایسه مدل PAYG و مدل پرداخت اشتراکی
ویژگی | مدل پرداخت (Pay As You Go) | مدل پرداخت اشتراکی |
هزینهها | به تناسب مصرف واقعی | ثابت و پیشپرداخت |
انعطافپذیری منابع | منابع پویا و قابل تغییر بر اساس نیاز کاربر | منابع ثابت و بدون تغییر |
مقیاسپذیری | بالا و سریع | ملزم به پرداخت هزینه |
رضایت مشتری | افزایش رضایت مشتری به دلیل پرداخت منصفانه | عدم توجه به نیاز مشتریان |
تعهدات بلندمدت | ندارد | دارد |
بهینهسازی مصرف منابع | طرح تشویقی استفاده بهینه از منابع | کمانگیزهتر برای استفاده بهینه |
حفظ مشتری (برای شرکتها) | سختتر | آسانتر |
پیشبینی درآمد (برای شرکتها) | سختتر | آسانتر |
جمع بندی
مدل پرداخت Pay As You Go بهطور چشمگیری نحوهی استفاده از منابع و زیرساختهای ابری و پرداخت هزینههای آن را تغییر داده است. امیدواریم، این مقاله به شما کمک کرده باشد تا تفاوتهای میان دو مدل پرداخت Pay As You Go و اشتراکی را بهخوبی درک کنید و با توجه به شرایط کاری و مالی خود، بهترین مدل را چه به عنوان مشتری و چه به عنوان شرکت ارائهدهنده خدمات ابری، انتخاب نمایید. به یاد داشته باشید که در هر تصمیمی که میگیرید، حتماً به معیارهای کلیدی کسبوکار خود توجه کنید و برای تنظیم استراتژی خود بر اساس آن، آماده باشید.
سوالات متداول
1- مدل PAYG دقیقاً چیست و چگونه کار میکند؟
مدل PAYG (Pay As You Go) به این معناست که شما تنها برای منابع ابری که در واقع استفاده کردهاید، هزینه پرداخت میکنید. به عبارت دیگر، هیچ پیشپرداخت یا هزینه ثابت ماهانهای وجود ندارد و شما فقط به میزان مصرف خود هزینه میپردازید.
2- آیا میتوانم منابع خود را به دلخواه افزایش یا کاهش دهم؟
بله! یکی از مزایای بزرگ مدل PAYG، مقیاسپذیری بالا است. شما میتوانید هر زمان که نیاز داشتید، منابع خود را افزایش یا کاهش دهید و به این ترتیب هزینههای خود را بهینه کنید.
3- آیا امکان پیشبینی هزینهها در این مدل وجود دارد؟
در مدل PAYG هزینهها بر اساس مصرف واقعی محاسبه میشود، بنابراین شما میتوانید با نظارت بر مصرف خود، هزینهها را پیشبینی کرده و بهراحتی آنها را مدیریت کنید.
4- اگر مصرف منابع من افزایش یابد، هزینهها به چه میزان تغییر میکند؟
هزینهها بستگی به میزان مصرف شما دارند. اگر مصرف منابع افزایش یابد، هزینه شما به نسبت افزایش مییابد. از طرف دیگر، اگر منابع کمتری مصرف کنید، هزینهها کاهش مییابد.
5- آیا قرارداد بلندمدت برای استفاده از سرور ابری با مدل PAYG لازم است؟
خیر، مدل PAYG هیچ قرارداد بلندمدت یا پیشپرداختی ندارد. شما میتوانید هر زمان که بخواهید، سرویسها را فعال یا غیرفعال کنید.
6- آیا این مدل برای کسبوکارهای کوچک مناسب است؟
بله، مدل PAYG بهویژه برای کسبوکارهای کوچک و استارتآپها مناسب است، زیرا آنها میتوانند منابع را به میزان واقعی نیاز خود مصرف کرده و هزینهها را کنترل کنند.