آنچه در این مقاله میخوانید
- Bacula چیست؟
- اجزای اصلی Bacula
- ویژگی ها و قابلیت ها Bacula
- نحوه عملکرد Bacula
- پیش نیاز های لازم برای شروع پشتیبان گیری
- سازمان دهی پیکربندی Bacula Director سرور
- افزودن مجموعه های فایل FileSets به سرور Bacula
- افزودن کلاینت و وظیفه پشتیبان گیری به سرور Bacula
- بررسی پیکربندی Director
- راه اندازی مجدد Bacula Director
- تست اتصال کلاینت
- بررسی و تحلیل پیام ها و وضعیت
- انجام فرآیند بازیابی (Restore)
- خروج از کنسول Bacula
- سوالات متداول
- جمع بندی
راهنمای جامع پشتیبانگیری از سرور اوبونتو 24.04 با استفاده از Bacula
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
پشتیبانگیری از دادهها بخش حیاتی از استراتژیهای مدیریت اطلاعات و امنیت هر سازمان یا سیستم است که از اهمیت بسیار زیادی بر خوردار میباشد. در این آموزش از لیارا، به نحوه راهاندازی Bacula برای ساخت پشتیبان یک میزبان ریموت (Remote) با سیستم عامل اوبونتو 24.04 را از طریق ارتباط شبکهای را یاد خواهیم گرفت. این فرآیند شامل نصب و پیکربندی نرمافزار Bacula Client روی میزبان ریموت (Remote) و انجام تغییراتی در پیکربندی سرور Bacula موجود است.
با سرور ابونتو لیارا، بدون دردسر سرور خود را تنها با چند کلیک مدیریت کنید.
✅ منابع کاملاً اختصاصی و پایدار✅ سرعت بالا و ترافیک نامحدود✅ امنیت پیشرفته و پشتیبانی 24/7
خرید و راهاندازی سرور اوبونتو ساعتی لیارا
آنچه در ادامه خواهید خواند:
- Bacula چیست؟
- اجزای اصلی Bacula
- ویژگی ها و قابلیت ها Bacula
- نحوه عملکرد Bacula
- پیش نیاز های لازم برای شروع پشتیبان گیری
- سازمان دهی پیکربندی Bacula Director سرور
- افزودن مجموعه های فایل FileSets به سرور Bacula
- افزودن کلاینت و وظیفه پشتیبان گیری به سرور Bacula
- بررسی پیکربندی Director
- راه اندازی مجدد Bacula Director
- تست اتصال کلاینت
- آزمایش وظیفه پشتیبانگیری
- بررسی و تحلیل پیام ها و وضعیت
- انجام فرآیند بازیابی (Restore)
- خروج از کنسول Bacula
- سوالات متداول
- جمع بندی

Bacula چیست؟
Bacula یک نرمافزار متنباز برای پشتیبانگیری، بازیابی (Restore) و مدیریت دادهها در سیستمهای کامپیوتری است. این نرمافزار به صورت متمرکز طراحی شده است و به شما قابلیت را میدهد تا از دادهها در سرورها و کامپیوترهای مختلف تان نسخه پشتیبانی را تهیه، بازیابی و مدیریت کنید.
اجزای اصلی Bacula
Bacula از سه بخش اصلی تشکیل شده است که به صورت جداگانه نصب و پیکربندی میشوند:
- Bacula Director: این بخش مسئول مدیریت و برنامهریزی عملیات پشتیبانگیری، بازیابی (Restore) و بررسی وضعیتها است. این سرور مرکزی است که همه عملیاتها را به صروشی خودکار هماهنگ میکند.
- Bacula Storage Daemon: این بخش وظیفه ذخیرهسازی پشتیبانها را دارد. فایلها را در رسانههای ذخیرهسازی مختلف (مانند دیسکها یا نوارهای مغناطیسی) ذخیره میکند و به درخواست Bacula Director آنها را دوباره میخواند.
- Bacula File Daemon: این بخش بر روی سیستمهایی که باید از آنها پشتیبانگیری شود، نصب میشود. این نرمافزار دادهها به Bacula Director برای پشتیبانگیری ارسال میکند.
ویژگی ها و قابلیت ها Bacula
- پشتیبانگیری و بازیابی منعطف: Bacula به شما این اجازه را میدهد که از سیستمهای مختلف با تنظیمات مختلفی نسخه پشتیبانی را تهیه کنید. میتوانید انواع مختلفی از پشتیبانگیری مانند کامل، افزایشی و تفاضلی را انجام دهید.
- مقیاسپذیری: Bacula برای استفاده در محیطهای بزرگ و پیچیده در نظر گرفته شده است. این نرمافزار میتواند برای هزاران سیستم مختلف پشتیبان تهیه کرده و آنها را مدیریت کند.
- پشتیبانی از انواع رسانهها: Bacula از انواع مختلف رسانهها برای ذخیرهسازی پشتیبانی میکند. میتوانید از دیسکهای سخت (Hard disks)، نوارهای مغناطیسی (Magnetic tapes) و حتی فضای ابری (Object Storage) برای ذخیرهسازی پشتیبانها استفاده کنید.
- مدیریت خودکار حجمها: Bacula رسانهها (media) را به صورت خودکار مدیریت کرده و بازیابیها و پشتیبانها را به صورت خودکار انجام میدهد.
- پشتیبانی از محیطهای مختلف: Bacula میتواند با انواع سیستمعاملها، از جمله لینوکس (Linux)، ویندوز (Microsoft Windows) و یونیکس (Unix) کار کند و این قابلیت را دارد که به صورت در محیطهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.
آموزش نصب LAMP روی اوبونتو ۲۲.۰۴
نصب LAMP روی اوبونتو
نحوه عملکرد Bacula
- بازیابی: زمانی که به بازیابی (Restore) دادهها نیازی باشد، Bacula Director از ذخیرهسازی درخواست میکند که دادههای مربوطه را بازیابی کرده و به سیستمهای کلاینت (Client) ارسال کند.
- پیکربندی: ابتدا Bacula را روی سرور (Bacula Director) و دستگاههایی که باید از آنها نسخه پشتیبان گرفته شود نصب و پیکربندی خواهید کرد.
- اجرای عملیات پشتیبانگیری: Bacula Director زمانی را تعیین میکند که چه زمانی پشتیبانگیری انجام شود. Bacula File Daemon دادهها را از سیستمهای کلاینت (Client) جمعآوری کرده و آنها را به Bacula Storage Daemon میفرستد.
- ذخیرهسازی: دادهها در رسانههای مختلف ذخیرهسازی ذخیره میشوند.
پیش نیاز های لازم برای شروع پشتیبان گیری
در این آموزش فرض بر این است که شما سروری با اجزای Bacula Server را راهاندازی کردهاید و رابطهای شبکه خصوصی را برای ارتباط بین سرور پشتیبان و کلاینت (Client) از آن استفاده میکند. در این آموزش از نام کامل دامنه (FQDN) خصوصی سرورها استفاده خواهیم کرد (دامنههایی که به آدرسهای IP خصوصی اشاره دارند). اگر از آدرسهای IP استفاده میکنید، کافی است اطلاعات اتصال را جایگزین آنها کنید.
نحوه نصب و استفاده از PostgreSQL در سرور مجازی اوبونتو 22.04
PostgreSQL در سرور مجازی اوبونتو
سازمان دهی پیکربندی Bacula Director سرور
نکته حائز اهمیت: این بخش را تنها یک بار بر روی سرور Bacula خود انجام دهید.
هنگامی که سرور Bacula را راهاندازی میکنید، ممکن است که متوجه شوید فایلهای پیکربندی آن بسیار طولانی و پیچیده هستند. در ادامه تلاش خواهیم کرد که پیکربندی Bacula Director را کمی سازمان دهیتر انجام دهیم تا برای اضافه کردن پیکربندیهای جدید مانند جابها (jobs)، مجموعه فایلها و استخراج از فایلهای جداگانه استفاده شود. برای اینکار دایرکتوری جدیدی را برای سازمان دهی فایلهای پیکربندی Bacula خواهیم ساخت.
sudo mkdir /etc/bacula/conf.d
بعد از آن فایل پیکربندی Bacula Director را باز کنید.
sudo vi /etc/bacula/bacula-dir.conf
در انتها فایل، این خط را به آن اضافه کنید.
@|"find /etc/bacula/conf.d -name '*.conf' -type f -exec echo @{} \;"
سپس فایل را ذخیره کرده و خارج شوید. این خط باعث میشود که Bacula Director در دایرکتوری /etc/bacula/conf.d
به دنبال فایلهای پیکربندی اضافی بگردد و آنها را به پیکربندی خود اضافه کند. به عبارت دیگر، هر فایلی با پسوند .conf
که در این دایرکتوری اضافه شود، بهصورت خودکار بارگذاری میشود.
افزودن RemoteFile
ما میخواهیم یک RemoteFile جدید را به پیکربندی Bacula Director اضافه کنیم که از آن برای پیکربندی جابها (jobs) پشتیبانگیری ریموت (Remote) استفاده خواهیم کرد.
فایل pools.conf
را در دایرکتوری conf.d
باز کنید.
Pool {
Name = RemoteFile
Pool Type = Backup
Label Format = Remote-
Recycle = yes
AutoPrune = yes
Volume Retention = 365 days
Maximum Volume Bytes = 50G
Maximum Volumes = 100
}
بعد از آن فایل را ذخیره کرده و از آن خارج شوید. این پیکربندی یک RemoteFile را تعریف میکند که برای جابها (jobs) پشتیبانگیری ریموت (Remote) که در مراحل بعدی خواهیم ساخت، استفاده میشود. در صورت نیاز، میتوانید هر یک از پارامترها را بر اساس نیازهای خود تغییر دهید.
لازم نیست که فوراً Bacula Director را مجدداً راهاندازی کنید، اما بهتر است که در ابتدای آن بررسی کنید که پیکربندی آن هیچگونه خطایی نداشته باشد. برای این کار از دستور زیر استفاده کنید.
sudo bacula-dir -tc /etc/bacula/bacula-dir.conf
اگر هیچ گونه خطایی را در این مرحله نداشتهاید، نتیجه آن است که پیکربندی شما صحیح میباشد و میتوانید ادامه مراحل را انجام دهید.
برای راهاندازی Bacula Client، باید در ابتدا سرویس را ری استارت (Restar) کنید تا تمامی تغییرات اعمال شده فعال شوند.
sudo service bacula-fd restart
برای اینکه بتوانید یک دایرکتوری برای سرور Bacula بسازید که فایلها را در آن قسمت بازیابی (Restore) کند. برای این عمل، ساختار فایلها را ایجاد کنید و مجوزها و مالکیتهای آن را برای حفظ امنیت تنظیم کنید.
sudo mkdir -p /bacula/restore
sudo chown -R bacula:bacula /bacula
sudo chmod -R 700 /bacula
با انجام این فعالیتها، کلاینت (Client) به درستی پیکربندی میشود. در قسمت بعدی نوبت به پیکربندی سرور پشتیبان میرسد تا بتواند به Bacula Client متصل شود.
آموزش راهاندازی اپلیکیشن وب Go با Docker و Nginx در اوبونتو 22.04
اپلیکیشن وب Go با Docker و Nginx در اوبونتو
افزودن مجموعه های فایل FileSets به سرور Bacula
در Bacula، بخشی به نام FileSet یا مجموعه فایلها وجود دارد که مشخص میکند چه فایلها یا پوشههایی باید در پشتیبانگیری قرار گرفته و یا حذف شود. این تنظیم در زمان تعریف وظایف پشتیبانگیری بر روی سرور Bacula استفاده میشود. با انتخاب دقیق فایلها در FileSet، میتوانید حجم پشتیبانگیری و مدتزمان انجام آن را کاهش دهید. این یعنی هم در زمان صرفهجویی میکنید، هم فضای کمتری اشغال میشود.
مزیت دیگر این روش این است که هنگام بازیابی (Restore) فایلها، نیازی نیست همه فایلهای بکاپ گرفتهشده را بررسی کنید تا فایل مورد نظر را پیدا کنید؛ چون دقیقاً همان فایلهایی را دارید که لازم دارید.
برای اینکه مشخص کنید چه فایلهایی وارد پشتیبانگیری شوند، باید فایل تنظیمات FileSet را به صورت دستی ویرایش کنید. این فایل معمولاً با نام filesets.conf
در پوشه تنظیمات Bacula Director قرار دارد. برای باز کردن آن، از دستور زیر استفاده کنید.
sudo vi /etc/bacula/conf.d/filesets.conf
از یک منبع FileSet برای هر مجموعه فایل خاصی که میخواهید در وظایف پشتیبانگیری خود استفاده کنید، بسازید. به عنوان مثال، مجموعه فایل که تنها شامل دایرکتوریهای /home
و /etc
است را خواهیم ساخت.
FileSet {
Name = "Home and Etc"
Include {
Options {
signature = MD5
compression = GZIP
}
File = /home
File = /etc
}
Exclude {
File = /home/bacula/not_important
}
}
در این فایل، چند نکته وجود دارد که اگر آنها را بدانید میتوانید بکاپگیری بهتری را انجام دهید.
- نام مجموعه فایل (FileSet Name): این نام باید منحصر و مخصوص باشد.
- Include: فایلها یا پارتیشنهایی است که میخواهید از آنها پشتیبانگیری کنید.
- Exclude: فایلهایی است که نمیخواهید پشتیبانگیری شوند.
بعد از آنکه تغییرات را اعمال کردید، آنها را ذخیره کنید و از ویرایشگر خارج شوید.
افزودن کلاینت و وظیفه پشتیبان گیری به سرور Bacula
در این مرحله دیگر مجموعه فایل خود را تنظیم کردهاید پس باید کلاینت خود را به سرور Bacula اضافه کنید. برای انجام این کار، میبایست پیکربندی Bacula Director را با منابع جدید کلاینت (Client) و جاب (Job) به روز کنید.
فایل پیکربندی clients.conf
را باز کنید.
sudo vi /etc/bacula/conf.d/clients.conf
افزودن منبع کلاینت
منبع کلاینت (Client) اطلاعاتی را که Bacula Director برای اتصال به کلاینت (Client) نیاز دارد، تنظیم میکند. این اطلاعات شامل نام، آدرس و رمز عبور Daemon است. در این فایل، منبع کلاینت (Client) خود را اضافه کنید. حتما نام کلاینت (Client)، FQDN خصوصی و رمز عبور (که در فایل bacula-fd.conf
کلاینت است) را با آن جایگزین کنید.
Client {
Name = ClientHost-fd
Address = client_private_FQDN
FDPort = 9102
Catalog = MyCatalog
Password = "IrIK4BHRA2o5JUvw2C_YNmBX_70oqfaUi"
File Retention = 30 days
Job Retention = 6 months
AutoPrune = yes
}
تمامی این تنظیمات تنها یک بار برای هر کلاینت (Client) انجام میشود.
ساخت وظیفه پشتیبان گیری
وظیفه پشتیبانگیری، باید نام منحصری را داشته باشد، به این دلیل که جزئیات مربوط به اینکه کدام کلاینت (Client) و کدام داده باید پشتیبانگیری شوند را مشخص میکند. پس در نتیجه باید یکتا و مخصوص باشد. برای ساخت یک [hf (Job) پشتیبانگیری، تنظیمات زیر را در فایل قرار دهید و نام کلاینت (Client) خود را در متنهای مشخصشده جایگزین کنید.
Job {
Name = "BackupClientHost"
JobDefs = "DefaultJob"
Client = ClientHost-fd
Pool = RemoteFile
FileSet="Home and Etc"
}
این پیکربندی یک پشتیبانگیری به نام BackupClientHost میسازد که دایرکتوریهای /home
و /etc
از کلاینت (Client) را طبق مجموعه فایل Home and Etc پشتیبانگیری میکند. این وظیفه از تنظیمات مشخصشده در منابع DefaultJob و RemoteFile استفاده میکند که در فایل اصلی bacula-dir.conf
تعریف شدهاند. پیشفرض، وظایفی که از JobDefs = "DefaultJob"
استفاده میکنند، به صورت هفتگی اجرا میشوند. در صورت اعمال تغییرات فایل را ذخیره کنید و از ویرایشگر خارج شوید.
همین الان، بدون کمترین پیچیدگی، سرور مجازی خودتون رو در کمتر از ۳۰ ثانیه، راهاندازی کنید.
✅ عملکرد پایدار ✅ ترافیک نامحدود ✅ هزینه بهصرفه
خرید سرور مجازی ابری
بررسی پیکربندی Director
برای اینکه مطمئن شوید که هیچ گونه خطایی در نحوه پیکربندی Bacula Director وجود ندارد، پیکربندی را بررسی کنید. برای انجام این کار از دستور زیر استفاده کنید.
sudo bacula-dir -tc /etc/bacula/bacula-dir.conf
اگر خطایی را دریافت نکردید، به این معنی است که پیکربندی شما صحیح انجام شده است.
راه اندازی مجدد Bacula Director
برای اعمال تغییراتی که در پیکربندی ایجاد کردهاید، باید Bacula Director را مجددا راهاندازی کنید.
sudo service bacula-director restart
تست اتصال کلاینت
برای اینکه بتوانید بررسی کنید که آیا Bacula Director میتواند به Bacula Client متصل شود یا خیر. دستور زیر را وارد کنید.
sudo bconsole
status client
با وارد کردن این دستور منابع کلاینت (Client) تعریف شده به شما نمایش داده خواهد شد. شماره کلاینت (Client) خود را انتخاب کنید و وضعیت Daemon فایل را هم بررسی کنید. اگر وضعیت آن سریع نمایش داده شد و خطای اتصال را مشاهده کردید، مشکلی در پیکربندی Bacula Server یا Daemon فایل کلاینت وجود دارد که باید به حل آن بپردازید.
آزمایش وظیفه پشتیبانگیری
برای اینکه مطمئن شوید وظیفه پشتیبانگیری به درستی کار میکند، میتوانید آن را اجرا کنید. اگر هنوز در سرور Bacula، در حالی که هنوز در کنسول هستید، از دستور زیر استفاده کنید.
run
در این قسمت از شما خواسته میشود که جاب (Job) که میخواهید اجرا کنید را انتخاب کنید.
مانند 4: BackupClientHost
Select Job resource: BackupClientHost
The defined Job resources are:
1: BackupLocalFiles
2: BackupCatalog
3: RestoreLocalFiles
4: BackupClientHost
Select Job resource (1-4): 4
در پیامی که برای تایید به شما نمایش داده میشود، YES
را بنویسید.
Confirmation prompt:
OK to run? (yes/mod/no): yes
چگونه Strapi را برای محیط تولید روی سرور مجازی اوبونتو 22.04 راهاندازی و نصب کنیم؟
Strapi را برای محیط تولید روی سرور مجازی اوبونتو
بررسی و تحلیل پیام ها و وضعیت
بعد از اجرای وظیفه پشتیبانگیری، Bacula به شما اطلاع میدهد که پیامهایی وجود دارند که باید بررسی شوند. این پیامها خروجیهایی هستند که در اثر اجرای وظایف ایجاد میشوند.
برای بررسی پیامها، دستور زیر را وارد کنید.
messages
پیامها باید مشابه به پیغام رو به رو باشند: No prior Full backup Job record found.
روش دیگری برای مشاهده وضعیت جاب (Job)، بررسی وضعیت Director است. برای این کار، در کنسول Bacula دستور زیر را وارد کنید.
status director
اگر همه چیز به درستی عمل کند، باید به شما نشان دهد که وظیفه در حال اجرا یا خاتمه پیدا کرده است.
انجام فرآیند بازیابی (Restore)
برای اینکه مطمئن شوید که بازیابی (Restore) به درستی انجام شده است، باید در زمانی که برای اولین بار یک Bacula Client جدید تنظیم میکنید، آن را تست کنید.
برای اینکه بتوانید بازیابی را انجام دهید، از دستور restore در کنسول Bacula استفاده کنید.
restore all
در مرحله بعد، یک منوی انتخابی برای شما نمایش داده میشود که در آن باید مشخص کنید از کدام نسخه پشتیبانگیری (Backup) میخواهید برای بازیابی (Restore) استفاده کنید. از آنجایی که فقط یک نسخه پشتیبان در اختیار دارید، سادهترین راه این است که گزینهای را انتخاب کنید که مربوط به آخرین نسخه پشتیبانگیری است انتخاب کنید.
برای این کار، گزینهای با عنوان Select the most recent backup در لیست نمایش داده میشود. این گزینه معمولاً شماره 5 است، بنابراین کافی است عدد 5 را وارد کرده و Enter
بزنید.
Select item (1-13):
5
باید مشخص کنید که کدام کلاینت (Client) را میخواهید بازیابی کنید. در این قسمت ما میخواهیم کلاینتی که تازه تنظیم کردهایم را بازیابی (Restore) کنیم، به عنوان مثال “ClientHost-fd”:
Select the Client: ClientHost-fd
Defined Clients:
1: BackupServer-fd
2: ClientHost-fd
Select the Client (1-2): 2
در این مرحله، وارد یک محیط شبیه به خط فرمان (Shell) میشوید. این محیط ساختار تمام دایرکتوریهایی که قبلاً از آنها پشتیبانگیری کردهاید را نمایش میدهد.
در این محیط، میتوانید فایلها را برای بازیابی (Restore) انتخاب یا حذف کنید. فایلهای علامتگذاری شده با علامت *
مشخص میشوند.
اگر بخواهید تنها برخی از فایلها را بازیابی کنید، میتوانید با استفاده از دستورات ساده زیر این کار را انجام دهید:
- ls: برای دیدن لیست فایلها و پوشهها
- cd: برای رفتن به پوشه مورد نظر
- mark: برای علامتگذاری فایل جهت بازیابی (Restore)
- unmark: برای برداشتن علامت بازیابی
اگر نیاز داشتید لیست کامل دستورات را ببینید، کافی است عبارت help
را تایپ کنید.
وقتی انتخاب خود را به پایان رساندید، با استفاده از دستور زیر ادامه دهید.
done
در این قسمت تایید کنید که قصد دارید بازیابی (Restore) را اجرا کنید.
OK to run? (yes/mod/no):
yes
نحوه import و export کردن پایگاه داده MongoDB در اوبونتو 24.04
import و export کردن پایگاه داده MongoDB در اوبونتو
خروج از کنسول Bacula
اگر همه چیز به درستی کار کرده باشد، فایلهای بازیابی (Restore) شده باید در دایرکتوری /bacula/restore
بر روی کلاینت (Client) شما قرار داشته باشند. اگر فقط فرآیند بازیابی را تست کردید، باید محتوای این دایرکتوری را حذف کنید. وقتی بازیابی به پایان رسید، برای خروج از کنسول Bacula دستور زیر را وارد کنید.
exit
سوالات متداول
در ادامه به سوالاتی که امکان دارد در این زمینه برای شما بدون پاسخ بماند، جوابهای کوتاه اما مفیدی دادهایم که با استفاده از آن میتوانید به سوال خود پاسخ صحیحی را بدهید.
چگونه میتوانم Bacula را روی اوبونتو 24.04 نصب کنم؟
این سوال میتواند به کاربرانی که به تازگی شروع به استفاده از Bacula کردهاند، کمک کند تا مراحل نصب را به درستی انجام دهند.
چگونه میتوانم فایلهای خاص را از پشتیبانگیری با Bacula حذف کنم؟
این سوال برای کاربرانی که میخواهند فقط بخشی از فایلهای سرور خود را پشتیبانگیری کنند و نه همه فایلها، بسیار کاربردی است.
چگونه میتوانم یک بازیابی (restore) را از Bacula انجام دهم؟
این سوال برای کاربرانی که به دنبال بازیابی فایلهای پشتیبانگیری شده هستند، مفید است و مراحل بازیابی را به آنها توضیح میدهد.
Bacula چگونه میتواند از سرورهای ریموت (remote servers) پشتیبانگیری کند؟
این سوال به کاربرانی که نیاز دارند از سرورهای دورکار یا میزبانهای از راه دور پشتیبانگیری کنند، کمک میکند تا تنظیمات لازم را به درستی انجام دهند.
چگونه میتوانم حجم و تعداد فایلهای پشتیبانگیری در Bacula را محدود کنم؟
این سوال به کاربرانی که به دنبال بهینهسازی فضای ذخیرهسازی برای پشتیبانگیری هستند، مفید است و نحوه محدود کردن حجم و تعداد فایلها را توضیح میدهد.
چگونه میتوانم خطاهای Bacula را بررسی کنم و آنها را رفع کنم؟
این سوال به کاربرانی که ممکن است با خطاهایی در Bacula مواجه شوند، کمک میکند تا نحوه بررسی و رفع مشکلات را یاد بگیرند.
آموزش ساخت برنامه Ruby on Rails روی اوبونتو 22.04
برنامه Ruby on Rails روی اوبونتو
جمع بندی
در این آموزش از لیارا، مراحل نصب و پیکربندی Bacula را برای انجام پشتیبان گیری از سیستمهای مختلف را بررسی کردهایم. با استفاده از FileSet ها میتوانیم انتخاب دقیق تری را از فایلها برای پشتیبان گیری داشته باشیم تا هم فضای مان بهینهتر شود و هم زمان انجام پشتیبان گیری مان کاهش پیدا کند. همچنین، ساخت و تست وظایف پشتیبانگیری و بازیابی به ما کمک میکند تا از عملکرد صحیح سیستم اطمینان حاصل کنیم. با رعایت این مراحل، یک فرآیند پشتیبانگیری مؤثر و مطمئن خواهیم داشت.