چگونه به یک Senior Software Engineer تبدیل شویم؟


۱۴ بهمن ۱۳۹۹
چگونه به یک senior software engineer تبدیل شویم؟

مطمئنا اکثر کسانی که تازه مسیر یادگیری برنامه‌نویسی را شروع می‌کنند آرزوی تبدیل شدن به مهندس ارشد نرم‌افزار یا همان Senior Software Engineer را در ذهن خود می‌پرورانند اما ممکن است که تصور آن‌ها از این جایگاه نادرست باشد. البته شاید بگویید کسی که تازه یادگیری برنامه‌نویسی را شروع کرده است ابتدا باید شغلی پیدا کند و بعدا نگران ارتقا جایگاه شغلی خود باشد.

این ایده به‌طور کلی صحیح است اما برای فردی که درحال تغییر شغل خود است و دیگر نمی‌خواهد یک کار ساده و بدون رشد داشته باشد هیچ هدفی در زمینه فناوری بهتر از تبدیل شدن به یک مهندس ارشد نیست.

برنامه‌نویس‌های مبتدی فکر می‌کنند مهندسان ارشد در کار خود بسیار قوی و مسلط هستند، مشکل‌ها را به سرعت حل می‌کنند اما پس از گذشت سال‌ها کار و یادگیری در حوزه‌ی برنامه‌نویسی متوجه خواهند شد که هیچکدام از موارد بالا به‌طور کامل صحیح نیست و مهندس‌های ارشد نیز مانند تمام برنامه‌نویس‌های دیگر افراد عادی هستند اما تجربه و مهارت‌های فردی آن‌ها است که باعث ارتقا جایگاه شغلی آن‌ها شده.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید افرادی که در جایگاه شغلی مهندس ارشد در حال فعالیت هستند هنوز هم از stackoverflow برای رفع مشکل‌های خود استفاده می‌کنند ?. بنابراین به‌دلیل بسیاری تفکرهای اشتباه تصمیم بر این شد تا تمرکز خود را در این مقاله بر روی شفاف‌سازی چگونگی تبدیل شدن به یک مهندس ارشد بگذاریم و تفکرهای اشتباه را از بین ببریم.

بنابراین سوال اصلی به این شکل است که چگونه به یک Senior Software Engineer یا همان مهندس ارشد نرم‌افزار تبدیل شویم؟

درخواست کنید

برنامه‌نویسی نیز مانند تمام شغل‌های دیگر است یعنی پس از اینکه احساس کردید می‌توانید در جایگاه شغلی خود وارد سطح بعدی و حرفه‌ای‌تری شوید، درخواست‌ خود را به‌همراه دستاوردهایتان برای مدیر بخش ارسال می‌کنید.

اما مسئله‌ی بعدی این است که چه دستاوردهایی داشته باشیم تا برای ورود به سطح حرفه‌ایی‌تر درخواست کنیم؟

باید بدانید که هر شرکتی تعریف خاص خود را برای جایگاه شغلی مهندس ارشد دارد بنابراین معیارهای مهندس ارشد شدن در یک startup ده نفره با معیارهای FAANG متفاوت خواهد بود. خوشبختانه بسیاری از شرکت‌ها معیارهای دقیقی برای جایگاه شغلی‌های خود ارائه می‌دهند که با یادداشت آن معیارها و کسب دستاوردهای مورد نیاز می‌توانید برای وارد شدن به سطح حرفه‌ای‌تر درخواست کنید.

اما اگر شرکت شما معیارهای مشخصی ندارد بهتر است که با همکاران خود صحبت کنید. از سایر مهندس‌های ارشد بپرسید که بر روی چه چیزی کار می‌کنند، نوع مشارکت آن‌ها در تیم را بررسی کنید و حتی از آن‌ها بپرسید که چگونه به یک مهندس ارشد تبدیل شده‌اند.

از نقاط قوت خود در زمینه‌هایی غیر از برنامه‌نویسی استفاده کنید

تصور غلط دیگری که درباره‌ی مهندس‌های ارشد وجود دارد این است که آن‌ها برنامه‌نویسان چیره‌ دستی هستند اما این مورد در بسیاری موارد می‌تواند غلط باشد. Patrick McKenzie در نوشته‌ای با عنوان Don’t Call Yourself A Programmer اشاره کرده که صنعت به مهندسان برای خلق ارزش‌های تجاری نیاز دارند نه اینکه از آن‌ها بخواهند فقط برنامه‌نویسی کنند.

همه چیز در مورد ارائه ارزش به کسب و کار است و به‌عنوان یک مهندس می‌توانید ارزش‌های زیادی را با کدهای خود ایجاد کنید اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد. با استفاده از نقاط قوت دیگر خود علاوه‌بر برنامه‌نویسی می‌توانید موقعیت خود را برجسته‌تر کنید.

تاثیرگذار و غیرقابل جایگزین باشید

برخی اوقات ممکن است مهندس‌های ارشد را با ماشین‌های کدنویسی اشتباه بگیریم اما این تصور هم اشتباه است. توجه داشته باشید که سرعت در حل مسائل برنامه‌نویسی به اندازه ثبات مهم است. اگر سرعت شما در انجام وظایف کم باشد می‌توانید با تعهد خود به انجام کارها این مسئله را جبران کنید و حتما مقدار تاخیر خود در انجام کارها را به مدیر و مسئول خود اعلام کنید.

به یک عضو قابل اعتماد تیم تبدیل شوید و درباره‌ی توانایی‌ها خود صادق باشید. از تیم حمایت کنید و در موارد اضطراری نیز ویژگی‌های خوب خود را حفظ کنید و حتی بهتر از همیشه ظاهر شوید.

جمع‌بندی

البته که تبدیل شدن به یک مهندس ارشد می‌تواند بسیار جذاب باشد زیرا این موقعیت شغلی بیانگر رشد و پیشرفت شما است. اما توجه داشته باشید که عناوین بسیار مهمل هستند بنابراین فقط به‌خاطر کسب عنوان جدید به‌دنبال جایگاه شغلی ارشد مهندسی نباشید چونکه هیچ چیزی تغییر نمی‌کند و فقط ممکن است مسئولیت‌های اضافی و کمی جلب توجه در ایمیل‌های استخدام داشته باشد اما شما همان مهندسی هستید که قبلا بوده‌اید. رشد و خودسازی باید هدف واقعی شما باشد. تمرکز خود را بر روی مسلط شدن در حرفه‌ی خود بگذارید و مطمئن باشید عناوین و افتخارها در طول این مسیر کسب می‌شوند. همچنین فراموش نکنید که به ارزشمند بودن خودتان اعتماد کنید و منتظر نمانید که شخص دیگری کارهای شما را انجام دهد.

منبع: https://hackernoon.com/you-dont-need-to-be-a-rockstar-programmer-to-succeed-ua3331rb

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi