چگونه مدیر پروژه IT شویم؟


۲۸ مرداد ۱۳۹۹
موقعیت شغلی مدیر پروژه

شرکت‌های توسعه نرم‌افزار علاوه‌بر برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، به افرادی نیاز دارند که مسئولیت رسیدگی و مدیریت کادر فنی، سررسیدها و مشتریان را برعهده داشته باشد. همان فردی که او را به‌عنوان مدیر فنی پروژه می‌شناسیم. چنین فردی مهارت بالایی در اولویت‌بندی کارها و وظایف و برنامه‌ریزی برای پروژه‌های مختلف دارد و به‌خوبی می‌تواند برای پیش‌برد پروژه، یک تیم حرفه‌ای متشکل از افراد متخصص موردنیاز را تشکیل بدهد.

اما چگونه می‌توانیم مدیر پروژه IT شویم؟ در واقع هیچ توضیح جامع و شفافی از موقعیت شغلی مدیر پروژه IT وجود ندارد. این موقعیت شغلی کاملا به پیش‌زمینه شغلی، تجربه‌ها، علایق، مهارت‌ها و دانش نرم‌افزاری و تمایل‌های شخصی شما بستگی دارد. از سوی دیگر، شما باید پاسخ‌گوی نیازهای شرکت و مشتریان نیز باشید. به‌همین دلیل است که باید موقعیت‌های شغلی مدیریت پروژه در حوزه‌های مختلف، را به‌صورت جداگانه بررسی کرد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی نکته‌هایی بپردازیم که بر اساس تجربه‌های مدیران پروژه، برای دستیابی به موقعیت شغلی مدیر پروژه IT باید بدانید. پیش از این‌که به مبحث «چگونه مدیر پروژه IT شویم» بپردازیم، بیایید مسئولیت‌ها و وظایف موقعیت شغلی مدیر پروژه IT‌ را مرور کنیم.

مسئولیت‌ها و وظایف مدیر پروژه IT چیست؟

مسئولیت‌های مدیر پروژه

در واقع تمامی وظایف یک مدیر پروژه به‌نوعی با یکدیگر مرتبط هستند. در ادامه قصد داریم که همه وظایف این موقعیت شغلی را به‌طور کامل بررسی کنیم؛ اما پیش از شروع، باید بدانید که تمامی این وظایف کاملا به‌یکدیگر مرتبط و درهم‌تنیده هستند.

هماهنگی پروژه

یکی از اصلی‌ترین مسئولیت‌های یک مدیر پروژه IT این است که بتواند یک پروژه توسعه نرم‌افزار را با موفقیت به پایان برساند. شما به‌عنوان مدیر پروژه IT برای اجرای کامل یک پروژه نرم‌افزاری، مسئولیت‌های مختلفی دارید؛ به‌عنوان مثال:

  • ایجاد طرح و نقشه راه توسعه پروژه و تعیین مراحل مهم آن بر اساس طرح پروژه
  • مدیریت بودجه براساس طرح و نقشه راه پروژه و مراحل مهم آن
  • رفع موانع مختلفی که در مسیر اجرای پروژه با آن‌ها مواجه هستید. چرا که باید تمامی گام‌های مهم پروژه شامل طرح کلی، تعیین نقشه راه و سایر مراحل آن پروژه، با توجه به بودجه اختصاص‌یافته به آن، به‌موقع تحویل داده شوند.

اما این موارد، تنها گام‌های اولیه برای توسعه نسخه ابتدایی یک محصول با حداقل امکانات ممکن است. بسته به سیاست‌های شرکت و نیازهای مشتری، شما مسئولیت مدیریت و پیش‌برد پروژه براساس متدولوژی معینی را برعهده خواهید داشت.

برای مثال، ممکن است تصمیم بگیرید که از روش‌های مختلف توسعه و مهندسی نرم‌افزار مانند روش آبشاری (Waterfall)، توسعه نرم‌افزار به روش اسکرام (Scrum)، رویکرد توسعه نرم‌افزار لاغر (Lean)، متدولوژی برنامه‌نویسی مفرط یا (XP: extreme programming)، رویکرد توسعه نرم‌افزار مقیاس‌پذیر اسکرام نکسوس یا Scrum Nexus و سایر روش‌ها استفاده کنید.

همچنین، شاید لازم شود که متدولوژی انتخابی را برای مشتری خود به‌طور کامل و دقیق، توضیح دهید تا به‌طور کامل در جریان روند توسعه نرم‌افزار قرار بگیرند.

توانایی حذف موانع و مدیریت ریسک نیز یکی دیگر از مهارت‌های مدیر پروژه IT است که اهمیت بسیار بالایی در فرایند توسعه و مهندسی نرم‌افزار دارد. به‌عنوان مثال، گاهی لازم است به‌دلیل تاخیر در سررسیدها، با یک تهیه‌کننده خارج از لیست مذاکره کنید. یا حتی ممکن است که در تیم شما مشکل‌های فردی وجود داشته باشد که شما باید به‌عنوان مدیر پروژه، آن‌ها را رفع کنید.

البته این تمام ماجرا نیست! مدیریت و آماده‌سازی اسناد، ایجاد دستور کار، تحویل به‌موقع فاکتورها و صورت‌حساب‌ها از دیگر وظایف تیم توسعه نرم‌افزار است که توسط مدیر پروژه IT رسیدگی، مدیریت و نظارت می‌شود. اما تمامی این مراحل تنها مربوط به اجرای یک پروژه نرم‌افزاری است. در واقع مدیر پروژه IT باید توانایی آن را داشته باشد که به‌همین ترتیب و البته به‌صورت همزمان، دو تا پنج پروژه را در تیم‌های مختلف، مدیریت کند؛ چراکه بیشتر اوقات به‌صورت همزمان بیش‌از یک پروژه تحت نظارت و مدیریت او، در دست انجام خواهد بود.

مدیریت منابع مختلف

فرض کنید که در حال حاضر شما یک یا چندین پروژه در حال اجرا را در اختیار دارید. شما به‌عنوان یک مدیر پروژه، علاوه‌بر مسئولیت اجرای پروژه، مسئولیت نظارت، مدیریت و رسیدگی به تیم توسعه را نیز برعهده دارید. در واقع شما باید همکاران خودتان را به‌خوبی بشناسید و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را در زمینه مهارت‌های فنی و نرم‌افزاری بررسی کنید. اما علت این کار چیست؟

ممکن است پروژه جدیدی دریافت کنید و بخواهید تیم موردنظر خود را برای شروع پروژه تشکیل دهید. گاهی لازم است از میان کارکنان خود، فردی را با مهارت‌هایی ویژه انتخاب کنید که به تیم توسعه در پروژه‌ای خاص، کمک کند. علاوه‌بر این، رئیس و کارفرمای شما می‌خواهد از تعداد کارکنانی که پروژه‌ای در اختیار ندارند، اطلاع داشته باشد تا قراردادها جدیدی برای شرکت تنظیم کند. بنابراین باید شناخت درست و کاملی از کارکنان، نقاط قوت و ضعف آن‌ها و همچنین پروژه‌های در حال انجام در تیم‌های تحت نظارت خودتان، داشته باشید.

علاوه‌براین، هرزمانی‌که یکی از افراد تیم توسعه دچار مشکل شود، شما اولین نفری هستید که باید رسیدگی کنید. ممکن است یکی از دوستان شما که مدیریت پروژه‌ای را برعهده دارد، از شما درخواست کند که یکی از افراد تیم‌تان را که در زمینه‌ای خاص مهارت بالایی دارد، از شما قرض بگیرد. در شرایطی که شما به تمامی افراد تیم‌تان نیاز دارید، نمی‌توانید به چنین درخواستی پاسخ مثبت دهید. بنابراین باید به‌دنبال راه‌حل دیگری باشید.

اما چگونه می‌توانید راه‌حل مناسبی برای رفع این مشکل پیدا کنید؟ در چنین موقعیتی، نحوه مدیریت منابع مختلف، در یافتن راه‌حل مناسب به شما کمک می‌کند.

ارزیابی افراد تیم

در این مرحله، نقش مدیر پروژه کمی پیچیده‌تر می‌شود. همه افراد دوست دارند که درآمد بیشتری کسب کنند. اما اگر این افراد همزمان در تلاش باشند که مهارت‌هایشان را نیز بهبود ببخشند، بسیار عالی خواهد بود.

از آن‌جایی‌که شرکت از نظر مالی محدودیت‌هایی دارد، بنابراین باید منابع موجود را با درایت و بینش درست، میان تمامی کارکنان تقسیم کند. اما مدیرعامل شرکت شما چگونه می‌تواند ارزیابی و تحلیل درستی از نحوه تقسیم منابع داشته باشند؟

احتمالا مدیرعامل شرکت از مدیر پروژه برای ارزیابی و تحلیل درست تقسیم منابع کمک می‌گیرد؛ چرا که مدیر پروژه بهتر از هر شخص دیگری کارکنان تحت نظارت خود را می‌شناسد. او هر روز در کنار سایر کارکنان کار می‌کند و مهارت‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف آن‌ها را به‌خوبی می‌شناسد. یک مدیر پروژه همچنین نظرهای کارکنان تحت نظارت خودش را در رابطه با سایر کارمندان می‌شوند و می‌داند. او می‌داند که افراد تیم در چه زمینه‌هایی نیاز به پیشرفت و بهبود دارند. بنابراین می‌توان گفت مدیر پروژه همان‌کسی است که مسئولیت ارزیابی و تحلیل افراد تیم را برعهده دارد.

اما گاهی لازم است که مدیر پروژه، نه برای ارزیابی، بلکه برای قضاوت به مقایسه افراد تیم بپردازد. این کار به‌ویژه زمانی لازم است که یکی از کارکنان در مقایسه با سایر افراد تیم، در وضعیت بسیار پایین‌تری قرار داشته باشد. اگرچه گفتن این مسئله بسیار دشوار و سخت است، اما گاهی باید صادق باشید و حرف‌تان را به‌عنوان یک مدیر پروژه، سر راست و بدون حاشیه بیان کنید. این کار شرم‌آور و بی‌رحمانه نیست، بلکه بخشی از کار شماست و باید برای موفقیت تیم و پروژه، با آن کنار بیایید.

تنظیم و مدیریت اولویت‌ها و تحویل به‌موقع پروژه

هیچ‌کسی دوست ندارد با یک فرد غیرقابل اعتماد و به‌اصطلاح بدقول، کار کند. شما به‌عنوان یک مدیر پروژه IT، پیش از هر چیزی باید تلاش کنید که قابل‌اعتماد باشید. زمانی‌که می‌گویید «من پروژه را به‌موقع تحویل خواهم داد»، بهتر است که به حرف‌تان عمل کنید تا اعتماد دیگران را به‌عنوان یک مدیر قابل‌اعتماد، به خود جلب کنید. موارد زیادی از جمله موفقیت پروژه، به‌شدت به قابل‌اعتماد بودن مدیر پروژه بستگی دارند.

اما مسائل مختلفی در جلب اعتماد دیگران به مدیر پروژه، تاثیرگذار هستند که شما نیز به‌عنوان یک مدیر پروژه IT، باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. به‌عنوان نمونه، تحویل به‌موقع کارکرد موردنظر، تهیه اسناد، سازمان‌دهی جلسه، پیدا کردن افرادی که مجموعه‌ای از مهارت‌های موردنیاز تیم را داشته باشند، نکته‌های مهمی هستند که تاثیر بسیار زیادی در جلب اعتماد دیگران به مدیر پروژه دارند.

البته قابل‌اعتماد بودن به‌معنای آن نیست که شما باید همه درخواست‌ها را بپذیرید. شما می‌توانید بسته به موقعیتی که در آن قرار دارید، در صورت نیاز به برخی درخواست‌ها پاسخ منفی دهید یا از دیگران بخواهید که زمان بیشتری در اختیار شما قرار دهند.

نکته بعدی که در تحویل به‌موقع پروژه بسیار موثر است، توانایی مدیریت اولویت‌هاست. شما به‌عنوان یک مدیر پروژه، وظایف و مسئولیت‌های بسیاری برعهده دارید که باید بتوانید به‌موقع به آن‌ها رسیدگی کنید. بسیاری از افراد از شما انتظار دارند که تمامی وظایفی که برعهده‌تان قرار می‌دهند، قبل از زمان تعیین‌شده انجام شده باشند. بنابراین شما باید بتوانید به‌دقت وظایف خودتان را بررسی و دسته‌بندی کرده و آن‌ها را براساس ضرورت و زمان‌بندی، در لیست اولویت‌های خود قرار دهید.

ویژگی‌های یک مدیر پروژه خوب چیست؟

مدیر پروژه it

در این بخش سعی داریم عوامل کلیدی را که برای یک مدیر پروژه ضروری هستند، پوشش دهیم. شاید در نگاه اول، مدیریت و کنترل همه‌ی موارد زیر به‌صورت همزمان، ترسناک یا حتی غیرممکن به‌نظر برسد؛ اما خوشبختانه، با مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم‌افزاری، مدیریتی و کمی تکرار و تمرین، این‌کار حتی برای یک مدیر فنی پروژه تازه‌کار نیز دشوار نخواهد بود.

بعضی از این مهارت‌ها برای موقعیت شغلی مدیریت پروژه ضروری و الزامی هستند؛ اما برخی دیگر تنها مواردی هستند که در صورت وجود، عملکرد شما را به‌عنوان مدیر پروژه IT بهبود می‌بخشند. بنابراین بهتر است که پیش از شروع کار، اهمیت این مهارت‌ها را درک کنید و بدانید که در فرایند کاری روزمره شما، بسیار مفید و کاربردی هستند.

در ادامه این مهارت‌ها را بر اساس روش MoSCoW، در سه دسته‌بندی مهارت‌های اولیه، مهارت‌های تخصصی و مهارت‌های توصیه‌شده، توضیح می‌دهیم.

مهارت‌های اولیه مدیر پروژه IT

زمان خود و تیم را به‌صورت حرفه‌ای و موثر، مدیریت کنید

در موقعیت شغلی مدیر پروژه IT، لیست کارها و وظایف شما هرگز پایان نمی‌پذیرد و همواره بیشتر و بیشتر می‌شود. برای آن که بتوانید یک مدیر پروژه شوید، باید بتوانید به‌درستی برای این لیست برنامه‌ریزی کرده و به آن‌ها رسیدگی کنید. موفقیت پروژه، رضایت‌مندی مشتری و افزایش روحیه تیم اجرایی پروژه، همگی در گرو نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی مدیر پروژه IT خواهند بود.

اما جای نگرانی نیست! تکنیک‌ها و ابزارهای کاربردی آنالوگ و دیجیتال بسیاری هستند که در این زمینه به مدیران پروژه‌های IT کمک می‌کند. به‌عنوان مثال، تکنیک «به انجام رساندن کارها» (GTD:Getting Things Done)، روش بولت ژورنال (Bullet Journal) برای مدیریت زمان، یا حتی یادداشت‌های چسبنده (Sticky Notes) برای یادآوری کارها و وظایف، نمونه‌هایی از این تکنیک‌ها و ابزارها هستند. مهم نیست که شما کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؛ چیزی که اهمیت دارد این است که تکنیک و ابزار موردنظر برای شما مناسب و کارآمد باشد و به بهبود عملکرد شما کمک کند.
شما به‌صورت همزمان باید دو عامل «اولویت‌بندی» و «کار موثر» را نیز در راستای کار خود قرار دهید.

بسیاری از افرادی که به‌عنوان مدیر پروژه IT فعالیت کرده‌اند، عقیده دارند که مدیریت پروژه‌ها بدون تکیه بر روش‌های تست‌شده و استفاده‌شده، بسیار دشوار است. در کنار پیش‌برد اولویت‌ها، برای شروع ابزار Eisenhower Matrix یا همان روش MoSCoW بسیار کمک‌کننده و اثرگذار خواهند بود. همچنین برای زمان مدیریت و افزایش کار موثر، می‌توانید روش Pomodoro را امتحان کنید. این تکنیک‌ها و ابزارها توسط بسیاری از متخصصان، از جمله موسسه Project Management، گواهی دریافت کرده‌اند. بنابراین با خیال آسوده می‌توانید از آن‌ها برای نمایش مهارت‌های مدیریتی خود استفاده کنید و از این بابت نگرانی نداشته باشید.

منطقی بیندیشید، واقعیت‌ها را ترکیب کرده و نتیجه‌گیری کنید

شما به‌عنوان مدیر پروژه IT، اطلاعات مختلفی از منابع گوناگون، از جمله مشتری، تیم توسعه‌دهنده، شرکت، تهیه‌کنندگان بیرونی و غیره، دریافت می‌کنید. در مدیریت پروژه، اطلاعاتی که از منابع گوناگون دریافت می‌کنید، ارتباط بسیار زیادی با یکدیگر دارند. شما باید بتوانید ارتباطات میان داده‌های دریافتی از منابع مختلف را درک کنید یا خودتان این ارتباطات را ایجاد کنید. برای مثال، باید بتوانید درک کنید که چه چیزهایی به یکدیگر وابسته هستند، چه مواردی از نظر زمان‌بندی در اولویت هستند، چه‌کسی در چه‌زمانی به چه‌چیزی و از چه‌کسی نیاز دارد.

شما به‌عنوان مدیر و رهبر تیم توسعه، می‌توانید در اجرا و رهبری پروژه مانند یک ابرقهرمان عمل کنید. مهارت در تشخیص ارتباطات میان بخش‌های مختلف و نتیجه‌گیری صحیح، یک مزیت کلیدی است و شما می‌توانید با تشخیص ارتباطات نقاط مختلف، پروژه را نجات بدهید! اگرچه شما مسئولیت مدیریت ریسک پروژه را نیز برعهده دارید، اما می‌توانید با توسعه مهارت‌های لازم از طریق بازی‌های استراتژیک، کار با پازل‌های منطقی، مطالعه داستان‌های جنایی و درک این‌که قاتل چه‌کسی است، از نقشه‌های ذهنی استفاده کنید تا مسائل پیچیده را تصویرسازی کنید. به‌طور کلی، شما باید از یک زاویه دید خارج از چارچوب، به مسئله نگاه کنید یا مسئه را به‌طور کامل فراموش کنید!

همانند یک مدیر، محترمانه و مودبانه رفتار کنید

یک مدیر پروژه باید حرفه‌ای رفتار کند. بنابراین داشتن مهارت‌های رهبری برای یک مدیر پروژه یک الزام به‌شمار می‌رود. شما رهبر و پیشرو پروژه، تیم و شرکت هستید. هرگز نمی‌توانید به هیچ‌شخصی بی‌احترامی یا توهین کنید. حتی اگر با آن فرد خصومت شخصی داشته باشید یا زمانی‌که نمی‌توانید آن شخص را تحمل کنید، هرگز نباید غیرحرفه‌ای رفتار کرده و بی‌احترامی کنید. شما با افراد مختلفی از جمله مدیر ارشد اجرایی یا (CEO: Chief Executive Officer)، مدیر ارشد فناوری یا (CTO: chief technology officer)، مدیر ارشد عملیاتی یا (COO: Chief Operating Officer)، ذی‌نفعان پروژه، کارکنان فنی و اعضای مختلف تیم، سروکار خواهید داشت. بنابراین باید بتوانید خواسته‌ها و اهداف آن‌ها را بشناسید و درک کنید و به زبان آن‌ها، با آن‌ها سخن بگویید.

شما به‌طور همزمان، باید بتوانید تیم توسعه پروژه و نیازهای آن‌ها را مدیریت کنید، با آن‌ها مذاکره کنید و پیشنهاد کنید که چه‌چیزی را انجام بدهند یا انجام ندهند.

اما چگونه می‌توانید این مهارت‌های موردنیاز برای موقعیت شغلی مدیر پروژه IT را در خودتان پرورش دهید؟ توصیه می‌کنیم که از کارگاه‌های آموزشی یا آموزش‌های بیرونی در یک گروه کوچک، بهره بگیرید. برای مثال، در همایش یا کلاس آموزشی با عنوان «چگونه ذی‌نفعان داخلی و خارجی پروژه را مدیریت کنیم؟» شرکت کنید. همچنین می‌توانید از مدیر ارشد اجرایی شرکت درخواست کنید که برای تمامی کارمندان شرکت، کارگاه‌های آموزشی مربوطه را تشکیل داده و سازمان‌دهی کنند.

مهارت‌های تخصصی مدیر پروژه IT

در زمینه تحلیل کسب‌وکار، مهارت بیشتری کسب کنید

اگر در میان اعضای تیم‌تان فردی با تخصص تحلیل کسب‌وکار (Business Analyst) دارید، از مشورت با او دریغ نکنید. شما به‌عنوان مدیر پروژه IT موظف هستید که کلیه نیازمندی‌های پروژه را جمع‌آوری کرده و مدیریت کنید. گاهی ممکن است از شما بخواهند که برای مشتریان کارگاه‌های آموزشی برگزار کنید. به‌عنوان مثال، شاید لازم باشد که در مرحله پیش‌فروش، بخواهید برای مشتریان کارگاه آموزشی برگزار کنید.
اما کدام‌یک از مجموعه اطلاعاتی که از تحلیل کسب‌وکار به‌دست آمده‌اند، از ارزش و اهمیت بیشتری برای پیاده‌سازی در مدیریت پروژه برخوردار هستند؟ در واقع از مدیران پروژه IT انتظار می‌رود که بدانند از کدام تکنیک‌ها، از جمله Lean Canvas یا Business Model Canvas، Priority Matrix، User Story Mapping و SMART rule، در بخش‌های مختلف کارگاه آموزشی بهره بگیرند؛ دانش و مهارت کافی برای رسیدگی به فهرست وظایف و مسئولیت‌هایشان در طول پروژه، داشته باشند و مفاهیم User story، Done و Ready را به‌خوبی درک کنند.

متدولوژی‌های توسعه و مهندسی نرم‌افزار را یاد بگیرید

همان‌طور که پیش از این نیز مطرح کردیم، مدیران پروژه IT از متدولوژی‌های مشهور و شناخته‌شده‌ای مانند Scrum، Lean، Nexus، Waterfall یا سایر روش‌ها، برای پیش‌برد پروژه استفاده می‌کنند. بنابراین از آن‌جایی که کلیت پروژه شما به این روش‌ها بستگی دارد، بهتر است که بدانید چگونه به‌طور موثر از آن‌ها استفاده کنید.

حتی اگر شما رهبری پروژه را نیز بر عهده نداشته باشید؛ به‌عبارت دیگر، حتی اگر مسئولیت اجرای پروژه بر اساس متدولوژی انتخاب‌شده برعهده شما نباشد؛ اما همچنان دانستن نحوه کارکرد متدولوژی‌های مختلف، مزیت بزرگی برای شما محسوب می‌شود. در واقع زمانی که شما به طراحی بخش‌های مختلف پروژه، از جمله نقشه راه، رونمایی، ویژگی‌ها و قابلیت‌ها و غیره، می‌پردازید و نمی‌خواهید که مفهوم کلی پروژه را تغییر دهید، دانستن نحوه کارکرد متدولوژی‌های مختلف بسیار کاربردی و مفید خواهند بود.

متاسفانه، گاهی شما مسئولیت اجرا و رهبری یک پروژه با متدولوژی از پیش تعیین‌شده‌ای را برعهده خواهید داشت. در این شرایط، شناخت متدولوژی انتخاب‌شده برای شما یک ضرورت و الزام محسوب می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که از قبل، خودتان را برای چنین شرایطی آماده کنید تا در لحظه آخر ریسک نکنید.

مهارت‌های توصیه‌شده مدیر پروژه IT

با web stack شرکت‌تان آشنا باشید

شما به‌عنوان یک مدیر پروژه، لزومی ندارد که حتما یک فرد متخصص و فنی باشید. شما در تیم خود می‌توانید از راهنمایی‌های توسعه‌دهنده معماری سیستم یا توسعه‌دهنده ارشد تیم‌تان کمک بگیرید. اما اگر دانش و اطلاعات کافی از فناوری مورداستفاده در پروژه تحت مدیریت‌تان داشته باشید، می‌توانید بسیاری از مراحل اجرایی را بسیار دقیق‌تر و سریع‌تر پیش ببرید. در این صورت می‌توانید بدون نیاز به دخالت هم‌تیمی‌هایتان، به سوال‌های مشتریان پاسخ دهید. به‌این‌ترتیب، افراد تیم نیز می‌توانند وقت و انرژی خودشان را برای توسعه و اجرای پروژه متمرکز کنند. با کمی دانش فنی، شما می‌توانید به ذی‌نفعان پروژه به‌خوبی مشاوره دهید. حتی اگر برخی از افراد تیم‌تان بخواهند شما را فریب بدهند، این دانش فنی شما را قادر می‌سازد که به‌خوبی تشخیص دهید.

مشتریان اغلب ترجیح می‌دهند با فردی صحبت کنند که در زمینه موردنظر دانش فنی کافی داشته باشد و بتوانند مسائل دشوار پروژه را به‌خوبی برای آن‌ها توضیح بدهد. بنابراین مشتریان و افراد تیم توسعه در هر لحظه و هر جایی، سوال‌هایشان را با مدیر پروژه مطرح کرده و از درس‌ها و دانش فنی او بهره ببرند. مدیر پروژه به کارکنان و افراد تیم کمک می‌کند که وجهه‌ای حرفه‌ای و محترم داشته باشند و بتوانند با مشتریان با هماهنگی و در کنار یکدیگر قدم بردارند و به پیش‌برد صحیح پروژه کمک کنند.

معماری سطح بالا را یاد بگیرید

اگرچه این دو نکته یکسان نیستند، اما ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر دارند و به‌اصطلاح، در‌هم‌تنیده‌اند. درست مانند معماری سیستم و فناوری‌های استفاده‌شده در سیستم که ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. زمانی‌که از «معماری سطح بالا» (high-level architecture) صحبت می‌کنیم، منظورمان تفاوت میان فضای ابری عمومی و سرورهای شخصی، مفهوم load balancer و دلیل اهمیت به‌کارگیری آن، مفهوم VPN، DMZ و علت اهمیت استفاده از CDN زمانی‌که تعداد زیادی عکس در دیتابیس موجود دارید، است. اما جای نگرانی نیست. چراکه شما پیش از هرگونه تصمیم پرمخاطره‌ای، به‌کمک توسعه‌دهندگان معماری سیستم، آماده شده و از دانش و ایده‌های آن‌ها بهره‌مند خواهید شد.

این دانش فنی و مهارت علمی شما باعث می‌شود که در نظر مشتریان، تهیه‌کنندگان خارجی و همچنین اعضای تیم توسعه، ستوده شوید. برای آن‌که شما و پروژه تحت نظارت‌تان بتوانید اعتماد و احترام بیشتری دریافت کنید، باید مهارت‌های بالاتر و ویژگی‌های مثبت بیشتری داشته باشید که شما را موفق و منحصر به‌فرد می‌کنند. در واقع بخش بزرگی از حرفه‌ای بودن و قابل‌اعتماد بودن در برابر مشتریان، به دانش فنی و مهارت علمی شما مربوط می‌شود.

تفاوت میان UI و UX را یاد بگیرید

این روز‌ها، UI و UX بخش بزرگی از کسب‌وکار توسعه نرم‌افزار را پوشش می‌دهند. عموم مردم تفاوت این دو حوزه را درک نمی‌کند، اما شما آن را به‌خوبی می‌شناسید. در بیشتر مواقع، شما به‌عنوان مدیر پروژه IT باید با طراحان محصول در برخی از مراحل توسعه، همکاری کنید. برای این‌که بتوانید در گفتگو با طراحان محصول، ایده‌ها و افکار خودتان را در رابطه با محصول بیان کنید، لازم است که حداقل دانش پایه و ابتدایی را در این زمینه، داشته باشید.

برای مثال، فرض کنید برای برنامه‌ریزی طراحی گرافیکی یک محصول یک گفتگوی طولانی به‌مدت ۴۰ دقیقه با مشتریان دارید. اما پس از این گفتگو و تبادل نظر طولانی، هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌توانند نتیجه‌گیری مناسبی داشته باشند. در این شرایط شما باید بتوانید به‌عنوان مدیر پروژه IT، پیشنهاد‌های خود را در قالب گزینه‌های الف و ب، در اختیار آن‌ها قرار دهید تا فرایند تصمیم‌گیری آن‌ها را تسهیل و تسریع کنید.

جمع‌بندی: چگونه مدیر پروژه IT‌ شویم؟

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که این نکته‌ها تنها بخش بسیار کوچکی از مهارت‌ها و مسئولیت‌های مدیریت پروژه را در بر می‌گیرند. همه‌ی مدیران پروژه، حتی بهترین آن‌ها، نیز از یک‌جایی شروع کرده‌اند. اگرچه این مطلب کامل و جامع نیست، اما در آن سعی کردیم که بهترین نکته‌ها و ضروریات موقعیت شغلی مدیریت پروژه IT را به شما ارائه کنیم تا بتوانید خودتان را برای آن آماده کنید. ممکن است پس از مطالعه این مطلب و آشنایی با مسئولیت‌های مدیر پروژه IT، به این شغل علاقه‌مند شده باشید. اما پیش از هر چیزی، باید در این حوزه کار کنید و تجربه‌های بیشتری کسب کنید تا بتوانید رهبری و مدیریت یک پروژه را در دست بگیرید.

در اولین گام، بهترین کار این است که به کسب دانش و تجربه بیشتر در این حوزه بپردازید. اما مراحل بعدی کاملا به شما، دانش، تجربه‌ها، مهارت، علایق و انتخاب شما بستگی خواهد داشت!

منبع: https://tsh.io/blog/how-to-become-project-manager-in-it

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi