گوناگون

۵ جایگزین برتر Trello در ۲۰۲۰ (مقایسه امکانات، قیمت و رابط کاربری)


۱۵ مرداد ۱۳۹۹
۵ جایگزین Trello

اگر به دلیل تحریم Trello به دنبال جایگزینی برای این ابزار هستید این مقاله را دنبال کنید. در این روز‌ها با وجود ویروس کرونا، کسب و کار‌ها در تلاش برای دورکاری شدن هستند. اما برای مدیریت کارمندان و افراد تیم به صورت دورکاری، به ابزاری مناسب برای اینکار نیاز دارید.

در حال حاضر بیش از ۲۴۹ ابزار مدیریت پروژه مطرح در دنیا وجود دارد که از Kanban board پشتیبانی می‌کنند.

تعداد زیاد این ابزار‌ها انتخاب یکی از آنها که مناسب برای کسب و کار شما باشد را سخت‌تر می‌کند. برای ساده کردن کار شما، ما بهترین‌ها را برای شما که شامل ۵ ابزار هست را در این مطلب لیست کرده‌ایم. ما تمامی موارد از جمله امکانات، پلن‌ها، قیمت‌ها، تجربه کاربری و رابط کاربری هر یک را بررسی خواهیم کرد.

برای پیدا کردن بهترین ابزار آماده‌اید؟ پس با هم بریم تا بررسی کنیم.

معرفی کوتاهی از Trello

ویژگی اصلی و مهم Trello در مقایسه با ابزار‌های مدیریت پروژه دیگر، استفاده از Kanban board است.

نمونه Kanban board
نمونه Kanban board

Kanban board در واقع نمایش پروژه‌های مختلف در مراحل مختلف کار است. این سبک ابتدا توسط شرکت Toyota برای نمایش مراحل پیشرفت کار در تخته‌های سفید استفاده شد. بنیانگذار Trello آقای Joel Spolsky از این سبک در ایجاد یک رابط کاربری برای مدیریت پروژه‌ها به نام Trello استفاده کرد. این روز‌ها تمامی ابزار‌های معروف مدیریت پروژه (مانند: Asana، Jira، Microsoft Project و…) از Kanban board استفاده می‌کنند. این به این معناست که همه آن‌ها از نظر قابلیت استفاده بسیار شبیه به Trello هستند.

آیا Google ابزاری مشابه Trello دارد؟

گوگل هنوز راه حل اختصاصی مانند Trello برای مدیریت پروژه‌ را معرفی نکرده است. اما راه‌حل‌های جایگزین ابری دیگری برای جمع‌آوری و دسته‌بندی کار‌‌ها ارائه کرده است. ابزار Google Keep یکی از این راه‌حل‌هاست که شما در آن، کار‌های در دست انجام را برای خود لیست می‌کنید.

Google Keep
Google Keep

در این ابزار شما می‌توانید یک کارت یا کار به خصوص را با دیگر کاربران گوگل به اشتراک بگذارید. و برچسب دلخواه و یاآور برای آن کارت یا کار تنظیم کنید. البته که این روش از ایده‌آل ما برای مدیریت کار‌‌ها بسیار فاصله دارد و شما نمی‌توانید مهلت انجام کار تنظیم کنید و یا نگاه کلی به سبک Kanban board داشته باشید.

آیا Microsoft ابزاری مشابه Trello دارد؟

Microsoft دو ابزار مشابه و جایگذین Trello ارائه می‌کند: Microsoft Planner و Microsoft Project.

Microsoft Planner
Microsoft Planner

Microsoft Planner یک ابزار ساده مدیریت کار‌ها و جمع‌آموری و نمایش آن‌ها به صورت Kanban board است.

Microsoft Project
Microsoft Project

Microsoft Project ابزاریست پیشرفته‌تر برای مدیریت پروژه‌ها که تمرکز زیادی بر روی جداول زمانی و وظایف و مسئولیت‌‌های کار‌ها دارد.

۵ جایگزین برتر Trello

۱) Asana

Asana
Asana

Asana یکی از ابزار‌های مدیریت پروژه پیشرو محسوب می‌شود که در چند سال گذشته به سمت سبک نمایشی Kanban board حرکت کرده است.

امکانات و قیمت

امکاناتTrelloAsana
سبک نمایشی Kanban
محول کردن وظایف
تعریف مهلت زمان
ابزار‌های تسهیل روند کار
قابلیت سازگاری
نمایش بصورت زمانی

از آنجایی که Asana از Kanban bord استفاده می‌کند، قابلیت‌های مقایسه‌ای زیادی با Trello دارد. همچنین دارای ویژگی‌های پیشرفته‌تر برای خودکار کردن کار‌هاست.

قیمت‌گذاری Asana
قیمت‌گذاری Asana

از پلن رایگان Asana می‌توان تا ۱۵ کاربر استفاده کرد و در نسخه Premium برای هر کاربر اضافه باید حدود ۱۰ دلار در ماه پرداخت کرد.

تجربه کاربری

رابط کاربری Asana
رابط کاربری Asana

تجربه کاربری که شامل نحوه نمایش و کار کردن با وظایف تعریف شده می‌شود، تا حد بسیار زیادی شبیه به Trello است. شما می‌توانید با کشیدن و رها کردن وظایف، آن‌ها را به موقعیت و مرحله بعدی ببرید و با کلیک بر روی آن‌ها، جزئیات را مشاهده و ویرایش کنید. در کل شروع به کار کردن با Asana و تعریف وظایف، بسیار ساده است.

قابلیت سازگاری

برنامه‌های سازگار با Asana
برنامه‌های سازگار با Asana

Asana با ۱۵۸ برنامه مختلف مانند: Slack ،Office 365 و Salseforce، سازگاری کامل دارد.

موارد استفاده Asana

  • تیم‌های کوچیک با پروژه‌های پیچیده و وظایفی که به چندین نفر محول شده است.
  • تیم‌های بزرگ با روند کار پیچیده.

آیا Asana از Trello بهتر است؟

به علت تفاوت در ساختار و موارد استفاده بین این دو ابزار، نمی‌توان گفت که یکی از دیگری بهتر است. اما با توجه به این که هم اکنون شما تفاوت بین آن‌ها را متوجه شدید. می‌توانید تصمیم درستی در انتخاب یکی از آن‌ها برای شرکت خود بگیرید.

۲) Airtable

Airtable
Airtable

Airtable یک ابزار کوچک هوشمند با راه حل استفاده از جداول که شرکت‌ها می‌توانند از آن برای مدیریت تیم و پروژه‌ها استفاده کنند.

امکانات و قیمت

امکاناتTrelloAirtable
سبک نمایشی Kanban
محول کردن وظایف
تعریف مهلت زمان
ابزار‌های تسهیل روند کار
قابلیت سازگاری
نمایش در تقویم

Airtable فقط دارای نمایش جدولی نیست و از نمایش به صورت Kanban و تقویمی پشتیبانی می‌کند.

قیمت‌گذاری Airtable

پلن رایگان Airtable شامل ۱۲۰۰ ردیف و ۵ گیگابایت فضا می‌شود و پلن Plus شامل ۱۰ دلار به ازای هر کاربر در ماه می‌شود.

تجربه کاربری

تجربه کاربری شما در استفاده از Airtable، بسیار شبیه به نسخه تقویت شده Excel و یا Google sheets است.

رابط کاربری Airtable

اما استفاده از سبک نمایشی Kanaban در Airtable برای کاربرانی که قبلا از Trello استفاده می‌کرده‌ند راحت است.

سبک نمایشی Kanaban در Airtable
سبک نمایشی Kanaban در Airtable

در Airtable شما می‌توانید به‌راحتی با کلیک بر روی آیکن + در انتهای هر ستون، پروژه جدید اضافه کنید و هر کارت را در هر مکانی قرار دهید.

قابلیت سازگاری

برنامه‌های سازگار با  Airtable
برنامه‌های سازگار با Airtable

Airtable با ۳۲ برنامه مختلف به طول کامل از طریق API سازگاری دارد.

موارد استفاده Airtable

  • شرکت‌هایی که نیاز به امکاناتی برای مدیریت اطلاعات سازمانی خود و مدیریت پروژه‌های خود دارند.
  • کاربرانی که ترجیح می‌دهند با جداول کار کنند.

۳) Basecamp

Basecamp
Basecamp

Basecamp فقط ابزاری برای مدیریت پروژه نیست و می‌تواند به عنوان بستر و پلتفرم کار و همکاری استفاده شود.

امکانات و قیمت

امکاناتTrelloBasecamp
سبک نمایشی Kanban
محول کردن وظایف
تعریف مهلت زمان
ابزار‌های تسهیل روند کار
قابلیت سازگاری
ابزار‌ چت و همکاری

Basecamp همچنین دارای سیستم چت و ابزار‌های همکاری در کنار بودن به عنوان یک سیستم مدیریت پروژه است.

قیمت‌گذاری Basecamp
قیمت‌گذاری Basecamp

Basecamp دارای پلن رایگان ۳۰ روزه است و برای استفاده دائم (همچنین بدون محدودیت کاربر)، هر شرکت باید ۹۹ دلار در ماه پرداخت کند.

تجربه کاربری

رابط کاربری Basecamp
رابط کاربری Basecamp

Basecamp شرکت شما را به تیم‌ها یا پروژه‌ها تقسیم بندی می‌کند. با دسترسی به صفحه‌ی هر تیم شما می‌توانید به بخش چت و کار‌‌های در دست انجام آن تیم نظارت داشته باشید.

رابط کاربری Basecamp
رابط کاربری Basecamp

قابلیت سازگاری

برنامه‌های سازگار با Basecamp
برنامه‌های سازگار با Basecamp

نسخه سوم Basecamp با بیش از ۴۵ برنامه مختلف به طور کامل از طریق API سازگاری دارد.

موارد استفاده Basecamp

  • شرکت‌های فقط به یک ابزار برای مدیریت پروژه و همکاری در تیم نیازمنداند.
  • شرکت‌هایی که می‌خواهند به ازاری هر کاربر در سیستم‌های مدیریت پروژه هزینه پرداخت نکنند.

۴) Jira

Jira
Jira

Jira یک ابزار مدیریت توسعه نرم‌افزار است که توسط شرکت Atlassian (شرکت مادر Trello) ساخته شده است.

امکاناتTrelloJira
سبک نمایشی Kanban
محول کردن وظایف
تعریف مهلت زمان
ابزار‌های تسهیل روند کار
قابلیت سازگاری
ابزار‌های توسعه چابک

Jira علاوه بر مدیریت پروژه با Kanban board دارای ابزار‌های توسعه چابک مانند سیستم‌های چابک گزارش‌گیری، نمایش مشکلات و… است.

قیمت‌گذاری Jira
قیمت‌گذاری Jira

پلن رایگان Jira اجازه استفاده تا ۱۰ کاربر را می‌دهد و در پلن Standard آن، به ازای هر کاربر ۷ دلار در ماه باید پرداخت شود.

تجربه کاربری

رابط کاربری Jira
رابط کاربری Jira

عملکرد نمایشی Jira تقریبا با Trello یکسان است.

رابط کاربری Jira
رابط کاربری Jira

در Jira همچنین در یک کارت که شامل یک وظیفست، برنامه انتشار و نمایش وظیفه برای بهبود عملکرد توسعه‌دهنده قرار داده شده است.

قابلیت سازگاری

برنامه‌های سازگار با  Jira
برنامه‌های سازگار با Jira

Jira با بیش از ۱۰۰۰ برنامه مختلف مانند Githab ،Adobe XD و دیگر ابزار‌های ضروری توسعه نرم‌افزار به طور کامل سازگاری دارد.

موارد استفاده Jira

  • شرکت‌های نرم‌افزاری که به یک ابزار مدیریت پروژه نیازمند هستند.

۵) Microsoft Project

Microsoft Project
Microsoft Project

Microsoft Project یک نرم‌افزار ویژه (Enterprise) شرکت Microsoft است.

امکانات و قیمت

امکاناتTrelloMicrosoft Project
سبک نمایشی Kanban
محول کردن وظایف
تعریف مهلت زمان
ابزار‌های تسهیل روند کار
قابلیت سازگاری
برنامه‌ریزی زمانی و Sprint

Microsoft Project یک نرم‌افزار پایه‌ای است که مدیریت پروژه‌ را توسط جدول بندی و لیست کردن وظایف بر اساس زمان و برنامه‌ریزی Sprint برای توسعه چابک انجام می‌دهد.

قیمت گذاری Microsoft Project
قیمت گذاری Microsoft Project

پلن اولیه Microsoft Project از ۱۰ دلار در ماه برای هر کابر شروع می‌شود.

تجربه کاربری

رابط کاربری Microsoft Project
رابط کاربری Microsoft Project

کار با جداول و یا لیست‌ها، محول کردن وظایف به افراد و تعریف زمان‌بندی در Microsoft Project به‌سادگی انجام می‌شود.

رابط کاربری Microsoft Project
رابط کاربری Microsoft Project

استفاده از Microsoft Project برای کسانی که تا بحال از Kanban board در Trello استفاده کرده‌اند بسیار راحت است.

قابلیت سازگاری

برنامه‌های سازگار با Microsoft Project
برنامه‌های سازگار با Microsoft Project

Microsoft Project تنها با ۱۶ برنامه سازگاری دارد که کاملا واضح است که از دیگر رقبا در این مورد عقب مانده است. اما با دیگر ابزار‌های Microsoft مانند Mircosoft Teams و Office 365 سازگاری دارد.

موارد استفاده Microsoft Project

  • شرکت‌هایی که در حال حاضر از برنامه‌های Microdoft Team و Office 365 استفاده می‌کنند.

منبع: https://kinsta.com/blog/trello-alternativ