PostgreSQL چیست؟


۳ مرداد ۱۳۹۹
postgresql چیست؟

این یک مقاله مقدماتی، درمورد سیستم مدیریت دیتابیس PostgreSQL است. در این مقاله ما به ویژگی‌های PostgreSQL و چرایی استفاده از آن به‌جای سیستم‌های مدیریت دیتابیس رابطه‌ای دیگر، می‌پردازیم.

تاریخچه دیتابیس PostgreSQL:

PostgreSQL را با نام Postgres هم می‌شناسند، این تکنولوژی توسط Michael Stonebraker از دانشگاه Berkley در کانادا، توسعه داده شده است. این پروژه در اوایل با نام Ingres آغاز شده بود و بعدا به نام PostgreSQL که همان نامی است که امروزه آن را می‌شناسیم، تغییر پیدا کرد. در سال ۱۹۸۲، Michael Stonebraker برای رفع مشکل‌های سیستم‌های دیتابیس قدیمی، پروژه post-Ingres را شروع کرد. ایشان در سال ۲۰۱۴ برای پروژه‌هایشان و استفاده از تکنیک‌های پیشگام در آن‌ها، جایزه Turing را دریافت کردند.

پروژه POSTGRES با هدف اضافه کردن کمترین ویژگی‌هایی مانند امکان تعریف انواع مختلف داده‌ها و توصیف کامل روابط، توسعه خود را آغاز کرد. POSTGRES از ایده‌های مختلف Ingres استفاده می‌کند، اما سورس‌کد منحصر‌به‌فرد خود را دارد. نسخه اولیه PostgreSQL برای اجرای بر روی سیستم عامل‌های مشابه UNIX طراحی شده است. با‌این‌حال، امروزه این تکنولوژی شبیه به تلفن همراه شده است، به طوری که می‌تواند بر روی سیستم عامل‌های دیگر مانند Solaris, Mac OS X و Windows اجرا شود.

دیتابیس PostgreSQL چیست؟

PostgreSQL یکی از پیشرفته‌ترین سیستم مدیریت دیتابیس با هدف کلی و عمومی است و باید افزود که کد آن، متن‌باز است. به عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز، سورس‌کد آن تحت مجوز PostgreSQL، یک مجوز متن‌باز لیبرال موجود است. استفاده، تغییر و توزیع PostgreSQL کاملا آزادانه است. پایداری این تکنولوژی بسیار زیاد است و با کمی تلاش می‌توانید سیستم مدیریت دیتابیس PostgreSQL را استفاده کنید.

چرا دیتابیس PostgreSQL برای شما مناسب است؟

ویژگی‌های کلیدی که PostgreSQL را مطمئن و کاربرپسند می‌کند، در فهرست زیر ذکر شده اند:

  • تعریف نوع داده توسط خود کاربر
  • وراثت جدولی (Table inheritance)
  • مکانسیم قفل پیشرفته (Sophisticated locking mechanism)
  • اتصال داده‌ها با Foreign key
  • Views, rules, subquery
  • transactionهای تودرتو
  • کنترل همزمان چند نسخه (MVCC)
  • همانندسازی ناهمزمان
  • نسخه سرور مایکروسافت ویندوز
  • جداول
  • Point-in-time recovery

چرا دیتابیس PostgreSQL به خودی خود بی‌نظیر است؟

در زیر لیستی از ویژگی‌هایی که PostgreSQL را از سایر DBMSها متمایز می‌سازند، آورده شده است:

  • ویژگی multi-version concurrency controrl (MVCC)، اولین بار توسط PostgreSQL اجرا شد.
  • توابع سفارشی که به زبان‌هایی مانند C/C++, Python, Java و … توسعه یافته‌اند می‌توانند به PostgreSQL اضافه شوند.
  • تکنولوژی PostgreSQL به‌گونه‌ای طراحی شده است که توسعه‌پذیر باشد، یعنی شما می‌توانید انواع داده‌های مورد نیاز خود، انواع indexها، زبان‌های functional و … خود را در این تکنولوژی تعریف کنید.
  • اگر شخصی قصد تغییر قسمتی از سیستم را داشته باشد یا حتی قسمتی از آن را بخواهد حذف کند، می‌تواند با توسعه یک افزونه شخصی، نیازهای خود را برآورده کند.

چه کسانی از دیتابیس PostgreSQL استفاده می‌کنند؟

تعدادی از شرکت‌ها، محصول‌ها و راه حل‌هایی را با استفاده از PostgreSQL ساخته‌اند. تعداد معدودی از این شرکت‌ها عبارتند از: اپل، فوجیتسو، ردهت، سیسکو، شبکه Juniper و …

منبع: https://www.geeksforgeeks.org/what-is-postgresql-introduction

برچسب‌ها:

خدمات رایگان لیارا

۲.۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان

۲.۵ گیگابایت Object Storage سازگار با پروتکل S3 با دیسک‌های SSD به‌صورت رایگان دریافت کنید.

هاست رایگان برای دیتابیس‌

دیتابیس‌های MariaDB، PostgreSQL و Redis را فقط با یک کلیک و به‌صورت رایگان تهیه کنید.

سرویس DNS رایگان

به سادگی دامنه‌تان را اضافه کنید و به صورت رایگان رکورد‌های آن را مدیریت کنید.

۱۰۰ هزار تومان اعتبار اولیه

بعد از ثبت نام در لیارا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان اعتبار هدیه دریافت می‌کنید که با توجه به ساعتی بودن هزینه سرویس‌ها، می‌توانید تمامی خدمات پولی را برای چندین هفته رایگان استفاده کنید.

ارسال ۱۰۰ ایمیل تراکنشی رایگان در هر ماه

در سرویس ایمیل لیارا شما می‌توانید تا ۱۰۰ ایمیل رایگان در هر ماه ارسال کنید و فقط برای بیش از آن هزینه پرداخت کنید. (به‌همراه دسترسی SMTP)

هاست رایگان برای انواع وبسایت

تفاوتی ندارد برای وبسایت خود از Node استفاده می‌کنید یا Laravel و Django، در لیارا می‌توانید به صورت کاملا رایگان آن را میزبانی کنید.

توسعه‌دهندگان درباره‌ی ما چه می‌گویند

تجربه کار باliara_cloud@امروز خیلی خوب بود. یکی از سرویس هام رو منتقل کردم روش و راضیم. انقد سریع و جذاب کارم راه افتادم اصن باورم نمیشد! برعکس سرویس های PaaS دیگه با اون همه پیچیدگیشون. دمتون گرم
...

MohammadReza
liara testimonial
keikaavousi

بعد از بسته شدن @fandoghpaas و ناراحتی همه‌مون از اینکه یه سرویس خوب و صادق نمی‌تونه از پس هزینه‌ها بر بیاد، سرویسم رو منتقل کردم به پاس لیارا (https://liara.ir @liara_cloud) . تجربه راحت و خوب. تفاوت‌هایی داشت که کمی کار می‌خواست ولی تا الان کاملا راضی.

jadi
liara testimonial
jadi

یه خسته نباشید باید به تصمیمliara_cloud@بگم،
بعد از چندین روز سرکله زدن با سرویس های مشابه بالاخره تصمیم گرفتم لیارا رو امتحان کنم و باور نمیشه ۱۰ دقیقه بیشتر وقت نبرد،
دمتون گرم.

Arch
liara testimonial
EbadiDev

واسه سرویس PaaS با اختلاف لیارا بهترین رابط کاربری داره و یکی از مزیت‌های سرویس دیتابیس‌شون اینه که خودشون به صورت دوره‌ای بکآپ میگیرن.
...

Ali Najafi
liara testimonial
me_ali_najafi

یکی از کارهای خوبی که جدیداً میکنم اینه که یه دیتابیس روی لیارا میسازم و به پروژه وصل میکنم اینطوری هم خونه و هم محل کار دیتابیس بروز رو دارم و راحت میتونم ادامه بدم کار روliara_cloud@

Navid
liara testimonial
1navid

عاشقliara_cloud@شدم درسته در حد AWS نیست ولی خب تجربه خوبی واسه پروژه های داخل ایران ارائه میده، میتونم رو CD هم اجراش کنم

Amir H Shekari
liara testimonial
vanenshi

همراه شما هستیم

در خصوص سفارش یا استفاده از سرویس‌ها سوالی دارید؟
تلفن واحد فروش:
۰۲۵-۳۳۵۵۷۶۱۹ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)
تلفن واحد فروش: ۳۳۵۵۷۶۱۹-۰۲۵ (روزهای کاری ۹ الی ۱۷)